• myki7992

    Jag kan inte hitta meningen med livet

    1. Mina föräldrar skilde sig på grund av min pappas otrogenhet när jag var liten. Minns att de bråkade högt och kastade föremål. Min pappa och min pappas älskarinna flyttade till utlandet efter skilmässan.
    2. Min mamma och jag flyttade till en pytteliten lägenhet i en Stockholmsförort där jag växte upp.
    3. Min mamma lyckades att få ett jobb som städare i en skola, men jag minns att vi levde i svår fattigdom. Hon hade alltid svårt att betala räkningar. Vi kunde inte resa inrikes eller utrikes, vi kunde ha råd med att köpa nya saker och vi hade inte råd med att äta ute.
    4. Blev mobbad under hela låg- och högstadiet på grund av ett östasiatiskt och töntigt utseende.
    5. Min mamma dog av en trafikolycka och det kom som ett stort chock i mitt tonårsliv.
    6. Fick hjälp av socialtjänsten tack vore min kontaktlärare och rektorn på gymnasiet efter min mammas död.
    7. Tog studenten från gymnasiet. Minns att ingen kom och gratulerade mig på studentdagen när alla mina klasskamrater hade sina föräldrar och släktingar som gratulerade dem.
    8. Jobbade ihjäl mig i några år. Hade två jobb. Träffade några snälla kollegor som senare blev mina kompisar. Vågade inte att gå på en dejt med tjejer på grund av ett väldigt lågt självförtroende.
    9. Bestämde mig för att plugga vidare. Valde en inriktning inom hotellbranschen.
    10. Efter studietiden lyckades jag med att få en anställning på ett stort hotell.
    11. Träffade en jättefin östasiatisk tjej som senare blev min sambo. Gjorde allt för henne.
    12. Hon gjorde slut efter 3 år. Jag fick veta senare att hon utnyttjade mig för att få uppehållstillstånd. Jag fick också veta att hon var otrogen mot mig när vi var ihop.
    13. Plötsligt blev livet helt meningslöst. Same shit, different day i några år. Inget nytt i livet.
    14. Permitterad på grund av Corona.
    15. Uppsagd på grund av arbetsbrist i samband med Corona.
    16. 31 år. Arbetslös och lever på a-kassa. Söker jobb i dagsläget.
    Egendom: Hyresrätt, några möbler, 4-årig mobiltelefon, 6-årig dator och en katt.

    En kort berättelse om katten. När jag och min ex-sambo bodde ihop adopterade vi en katt. När hon gjorde slut med mig tog hon med sig katten. Min ex-sambo funderade på att bortadoptera katten när hon skulle flytta in till sin nya man som är allergisk mot katter. Jag ville inte att katten skulle hamna någon annanstans

    Vad fan är meningen med livet? Vad fan är livsglädje?
  • Svar på tråden Jag kan inte hitta meningen med livet
  • Anonym (Xylofon)

    Meningen med livet är att leva för sin egen skull. Inte genom andra och inte leva för någon annan.

    Att leva för att KÄNNA känslor av det man gör och inte bara se sina livsval som något mekaniskt val som tex när man köper ny tandborste eller tar rena strumpor.

  • Anonym (Ugglan)

    Oj, det var en väldigt tung start på livet, vad stark du är som står upp!

    Men 31 är fortfarande ganska ungt, det kan hända många positiva saker i ditt liv ännu.

    Ta ett mål i taget. Hotell och restaurang-biz kommer att komma igen, även om det tar tid. Men finns det annat du kan tänka dig att göra? Tänk stort och brett, det finns vissa utbildningar som man kan få betalt för att gå t.o.m. 

    Först jobb, och så kanske byta bostad om du ändå måste flytta för jobbet.
    Belöna dig med att byta mobil när jobbet är klart.
    Sen börja dejta igen, hitta någon som inte är beroende av dig för PUT.

    Ibland ramlar man till botten, men det är inte lönt att tänka på all skit på en gång. Sätt ett mål och fixa det, och sen klättrar du till nästa trappsteg.

    Glöm inte att röra på dig och hålla kroppen frisk, för man blir både gladare och mer skärpt i skallen av att röra på sig. Det märks mer ju äldre jag själv blir.

    A-kassa= gott om tid till mer träning så man ser pigg och frisk ut till den där jobbintervjun som säkert kommer om ett tag. Var i naturen, var vid vatten, inse hur härligt det ändå är att leva.

    Det kommer att lösa sig om du kämpar på.

  • Anonym (Hm)

    Måste säga att jag tycker att det var sjukt bra gjort av dig att fixa dina studier! Otroligt starkt gjort av dig ska du veta. Det är inte många som förstår hur det är att leva i en riktig ensamhet. Därav blir dom okänsliga eller inte kapabla till att förstå hur djupt den smärtan faktiskt kan gå. Tycker verkligen att du har levt för "din egen skull" som hen över mig kasta så drygt. Du har varit stark.

    Ang tjejen så kan alla ha otur. Men det gäller att inte ge upp även om det känns helt värdelöst. En dag så finner du det du önskar ska du se. Tills dess så försök leva livet än att enbart följa/göra vad andra pessimister anser är att leva.

    Gör saker som ger dig adrenalin och glädje. Finn och uppfyll dina drömmar. Upplev jordens alla hörn.

    Men för att svara på din fråga så tror jag att meningen med livet är att springa (fysiskt och psykiskt) så länge du bara kan. Gäller att ta tillvara på sina möjligheter och inte fastna och grubbla.

    Finns inget riktig djupt svar på meningen med livet egentligen. För en del är det att skaffa sig en familj, för andra kanske att hoppa skydiving t ex (utsätta sig för adrenalin).

    Men man ska nog maxa livet med så mycket roliga upplevelser som man bara hinner o kan.

  • Anonym (nn)

    Jag tror att Gud har en plan för ditt liv! I bibeln står det "Så älskade Gud världen att han sände sin enfödde son, för att var o en som tror på honom inte ska gå under, utan ha evigt liv." Joh 3:16 Om du tror på Jesus och vill följa honom så kommer du att bli frälst. Vi är skapade till Guds avbild kallade att leva i gemenskap med honom.....och i gemenskap med varandra...Gud välsigne dig!
    Du har haft det tufft i livet men ändå kämpat på och Gud ser din situation o vet vad som är bäst för dig...ta hand om dig!

Svar på tråden Jag kan inte hitta meningen med livet