• Tue 4 Aug 2020 16:03
    633 visningar
    3 svar
    3
    633

    Äter dubbelt så mycket bröstmjölk som ersättning

    Hej!

    Jag har en undran om det är någon som känner igen sig eller så, mitt lilla pyre blir idag 8 dagar. Pga olika anledningar som sinande mjölk och amning som inte funkade som gjorde livet surt för både mig och min lille blev jag tyvärr tvungen att gå över till flaskmatning igår efter att ha haft stora förhoppningar om att amma honom...

    Jag pumpar när jag får fram något, lyckas kanske få fram 1 eller 2 flaskor om dagen med bröstmjölk så vi hoppas kunna ge honom 1 flaska bröstmjölk om dagen iallafall. Min fundering är när han äter bröstmjölk kan han äta ca 80 ml och är det ersättning äter han bara 40/50 ml, vad tror ni det beror på? Kan det vara att ersättning är mer mättande än bröstmjölken? Någon som har erfarenhet av detta? Han är normalstor, 3200g och 51cm, och född på bf om det hjälper något.

    Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Äter dubbelt så mycket bröstmjölk som ersättning
  • Tue 4 Aug 2020 17:17
    #1

    Ersättning är mer mättande pga innehållet. Barnen hamnar i en sorts paltkoma. Vill du enbart amma går det utmärkt att återgå till det. Eller fortsätta pumpa, kanske enbart pumpa. Eller köra som nu. Alla varianter finns. Rekommenderar Amningshjälpens grupp på Facebook. Glad

  • Tue 4 Aug 2020 17:23
    #2

    Hej.

    Trist att det inte fungerar med amningen om du vill amma. Jag kämpade i två månader och nu fungerar det äntligen enkelt och smidigt. Vill verkligen inte lägga någon värdering i att gå över på flaska, det gör var och en som de vill men vill bara peppa att det kan fungera men att det kan ta tid<3 Jag hade sår och fick svamp och det gjorde fruktansvärt ont och oroade mig att bebis inte fick tillräckligt när hon aldrig ville sluta amma. Tredje veckan ammade jag fyra timmar i sträck en dag och var så nära att köpa ersättning men envisades med att det ska gå. Och det gjorde det! De första tre veckorna gick hon upp långsamt men nu har hon t.o.m. hoppat upp en kurva i vikten och växer jättefint. Vad man släpper till pump och vad bebis får i magen är två helt olika saker, vissa får inget i pumpen alls men massa i bebis mage. Hoppas du kan fortsätta pumpa om du vill det!

    Vad jag har läst så är det enkla svaret ja, det är mer mättande med ersättning eftersom det är mer svårsmält för bebis mage. Då borde de rimligtvis behöva mindre mängd än när de får bröstmjölk :)

  • Tue 4 Aug 2020 19:55
    #3

    Ersättning är mer svårsmällt och mättar snabbare. Vill också säga att om du verkligen vill amma så kan du få det att funka, få har fått en helt etablerad amning på 8 dagar. Det är mkt jobb men kan vara värt det om man vill amma. Jag har både flaskmatat och helammat så jag har erfarenhet av båda. Grattis med din lilla nyfödda

Svar på tråden Äter dubbelt så mycket bröstmjölk som ersättning