• Tue 4 Aug 2020 20:40
    1340 visningar
    8 svar
    8
    1340

    Herpes i vecka 40!

    Har totalpanik! Fick diagnosen herpes typ 2 (köns) ca 2 år sedan, har endast haft det en gång - första gången. Meddelade min bm om att jag har herpes länge sedan, men de tyckte inte jag behövde påbörja någon medicinering på slutet av graviditeten då jag inte haft herpes en enda gång sedan första gången 2 år sedan. Dum som jag var ifrågasatte jag inte utan trodde på detta.

    Nu är jag gravid i v.40 med 2 dagar till bf. Har fått blåsor och herpes är aktiv. Har redan fått utskrivet medicin, men det kommer ju knappast hinna läka tills barnet föds. Slemproppen har redan släppt.

    Vad ska jag göra?! Vill inte föda med kejsarsnitt :( Men vill ju inte att mitt barn ska ta skada. Snälla hjälp med tips, råd och pepp. Detta är hemskt!

  • Svar på tråden Herpes i vecka 40!
  • Wed 5 Aug 2020 08:38
    #1

    Oj!! Förlåt jag kan inte så mycket om detta men vad säger läkaren anser dem att du kan föda vaginalt som det ser ut just nu?

  • Wed 5 Aug 2020 09:07
    #2

    Hej!

    Ville bara skriva att jag födde vaginalt med aktivt utbrott, blåsorna var kanske 1,5 vecka gamla.

    Det var ert litet utbrott mindre än 1cm, det var ingen som sa något om det & det gick bara bra för bebis.

    Hoppas att det kan lugna dig lite!

  • Ariell­an
    Wed 5 Aug 2020 11:42
    #3

    De kan tejpa blåsorna vid en vaginal förlossning. Kolla med förlossningen.

  • Tue 17 Nov 2020 04:33
    #4
    EllieJo skrev 2020-08-05 09:07:34 följande:

    Hej!

    Ville bara skriva att jag födde vaginalt med aktivt utbrott, blåsorna var kanske 1,5 vecka gamla.

    Det var ert litet utbrott mindre än 1cm, det var ingen som sa något om det & det gick bara bra för bebis.

    Hoppas att det kan lugna dig lite!


    Visste de om din herpes? Fick du medicinera innan förlossning?
  • sandra­29
    Fri 27 Nov 2020 22:07
    #5

    Jag tycker absolut du ska föda med kejsarsnitt. Jag vill inte skrämma dig men det finns risker för barnet att föda vaginalt när man har herpes. Ta inte dom riskerna!!

    Jag har herpes och har kämpat för att få kejsarsnitt och äntligen fått det beviljat. Skulle aldrig chansa.

    Lycka till!!

  • sandra­29
    Fri 27 Nov 2020 22:15
    #6

    Jag tycker absolut du ska föda med kejsarsnitt. Jag vill inte skrämma dig men det finns risker för barnet att föda vaginalt när man har herpes. Ta inte dom riskerna!!

    Jag har herpes och har kämpat för att få kejsarsnitt och äntligen fått det beviljat. Skulle aldrig chansa.

    Lycka till!!

  • Sat 28 Nov 2020 08:40
    #7
    sandra29 skrev 2020-11-27 22:07:45 följande:

    Jag tycker absolut du ska föda med kejsarsnitt. Jag vill inte skrämma dig men det finns risker för barnet att föda vaginalt när man har herpes. Ta inte dom riskerna!!

    Jag har herpes och har kämpat för att få kejsarsnitt och äntligen fått det beviljat. Skulle aldrig chansa.

    Lycka till!!


    TS var gravid i vecka 40 i augusti så troligtvis har hon redan fött :)
  • Ariell­an
    Sat 28 Nov 2020 08:46
    #8
    sandra29 skrev 2020-11-27 22:15:39 följande:

    Jag tycker absolut du ska föda med kejsarsnitt. Jag vill inte skrämma dig men det finns risker för barnet att föda vaginalt när man har herpes. Ta inte dom riskerna!!

    Jag har herpes och har kämpat för att få kejsarsnitt och äntligen fått det beviljat. Skulle aldrig chansa.

    Lycka till!!


    Det gäller bara om man har ett skov just då. Jag födde vaginalt och det gick utmärkt. Dumt att skrämma upp andra med felaktig fakta.
Svar på tråden Herpes i vecka 40!