• Wed 5 Aug 2020 11:29
    310 visningar
    4 svar
    4
    310

    Äter jag "fel"?

    Hej, kan börja med att jag är en kille, 30 år, 179 cm lång och en vikt på 84-85 kg.

    Jag har de senaste 7-8 åren druckit öl väldigt ofta, läsk mellan varven och ätit skräpmat. Med tanke på ölen har jag byggt på mig en liten ölmage.

    Till min fråga är egentligen- jag har helt och hållet nyligen slutat med alkohol överhuvudtaget, likaså med läsk och utemat. Förut åt jag 4 mackor ljust bröd till frukost men har idag bytt ut det och äter dagligen en tallrik med fiberhavregrynsgröt med hjortronsylt på och lite mjölk samt en fullkornsmacka med ägg på.

    I övrigt äter jag väll som vanligt men mindre portioner (framförallt av pasta, ris, potatis) och har börjat ha sallad till.

    Har även börjat promenera 2-3 gånger i veckan 45-60 min/ gång.

    Frågan är- äter jag rätt? Gör jag ens rätt? Hur lång tid tar det innan jag kommer se resultat?

  • Svar på tråden Äter jag "fel"?
  • Anonym (pigge­lina)
    Wed 5 Aug 2020 11:58
    #1

    Din kost nu är mycket bättre rent innehållsmässigt, men för att gå ner i vikt måste man även göra av med mer energi än man tar in.

    Ett kilo fett är ca 8000 kcal som du måste antingen bränna av eller inte äta för att du ska tappa vikten. Det är mycket lättare att dra ner på intaget än att bränna av energin och idag brukar man säga att viktnedgång är 70% diet och 30% träning.

    Jag trimmar vikt inte genom att räkna kalorier men äta långsamt, dricka enbart vatten med limesaft/mjölk/ kaffe och sluta äta lite innan jag är mätt och vänta in mättnaden. Magen kan inte bli mätt förrän ett visst antal minuter har gått oavsett vilka kalorier man smäller i sig och äter man fort får man i sig mer.

    Att du ligger under i energi märker du på att du blir mer hungrig innan dina måltider, eller blir lite hungrig på kvällen.

    Tricket då är att inte äta något efter kl 20, och ta en kopp te kl 21 istället för det där man annars hade ätit. Kvällsteer finns många- om man gillar kanel eller blåbär eller örter så köp nåt du uppskattar. Och drick det långsamt.
    Värmen bidrar till att kroppen känner att den får energi och klarar en natt utan mat.

    Bara promenader i normal takt ger tyvärr inte så mycket, du behöver höja pulsen i alla fall 30 minuter några gånger i veckan om du ska påverka din förbränning under längre tid än själva rörelsen pågår.

    Installera Runkeeper om du inte har det och logga dina promenader eller joggingturer- försök tävla lite med dig själv så blir det kanske roligare? Och gör bra musiklistor som får dig att öka takten lite, vare sig du går eller joggar. Utan musik hade jag nog inte tränat ute alls. 

    Och så givetvis ett par riktigt bra skor om du inte har det. Gå till Löplabbet och be dem kolla hur du rör dig så att du får rätt stöd och minimerar risken för skador. Det är ju ofta så att man vill för mycket från början och då skadar sig. För mig tar det ca fem veckor innan senorna runt knäna har vant sig vid att springa igen om jag har pausat ett tag, men nu är du en bit yngre.

    www.maraton.se har mycket bra information och jag lärde mig springa i vuxen ålder med programmen jag hittade där. Så det går att gå från soffpotatis till halvmara, får man väl sin runner's high och tävlar lite med sig själv så kan det bli kul.

  • Wed 5 Aug 2020 12:04
    #2

    Mitt tips är att testa om du äter rätt genom att logga i en app tex Lifesum (gratisvarianten räcker gott och väl).
    Antagligen äter du för lite protein = svårare att bygga upp kroppen och lättare att bli skadad utan lagom proteinmängd.
    Jag ser till att äta rätt mängd protein varje dag, så undviker jag skador och håller mej mätt bättre.
    När du kört med appen ett par veckor så har du säkert ställt om din kost så att du inte behöver logga allt du äter + du har börjat se resultat.

  • Thu 6 Aug 2020 23:06
    #3

    För hälsan gör du väldigt mycket mer rätt nu än förut, starkt och bra jobbat!!

    Allt handlar om att hitta en livsstil som fungerar, något man kan leva med livet ut utan att känna att det blir för mycket kamp och försakande. För då orkar man oftast inte och livet ska ju dessutom helst vara trevligt att leva Ofta bra att börja med några saker i taget, sluta med alkohol och förbättra kosten är jättebra! Sedan behöver det inte bli perfekt från start (eller ens någonsin), man kan absolut ta det stegvis och vänja in en ny vana i taget.

    Det experterna är tämligen överens om är att fysisk aktivitet är bra för det mesta, promenader är toppen! Annan mer krävande träning är också bra, för att det ska vara optimalt ska man vara aktiv (t.ex. promenad) en stund varje dag och träna mer "svettigt" både styrka och kondition ett par-tre timmar i veckan totalt. Men som sagt - det gäller att hitta en livsstil som fungerar och ALL rörelse är bättre än ingen. Det är MYCKET bättre att promenera som du gör än att inte göra något alls.

    Kostvanorna ska också hålla i längden. Det är mycket bättre att gå ner 0,5 kg i månaden (då tar det ju nästan ett halvår innan man ser resultat alls, men ger 12 kg på två år) med kostvanor man kan hålla livet ut och njuta av, än att gå ner 5 kg snabbt och sedan ge upp för att det blir för tråkigt att avstå allt och kostregga i olika appar osv.

    Några grundläggande tankar kring kost, om man följer dem blir det automatiskt rätt bra: 

    * Mycket grönsaker och frukt. Inte bara grönsallad och gurka, utan morot, broccoli, blomkål osv. Tänk två sorters grönsaker till lunch och middag och minst en frukt (gärna två) varje dag så blir det rätt bra.

    * Mycket fullkorn och fibrer (gröt, grovt bröd till frukost som du kör är toppen)

    * Minska på animaliska fetter (smör, grädde, creme fraiche etc). Minska betyder inte nödvändigt ta bort, men t.ex. en sked bearnaise istället för två, gräddsås till söndagssteken men välja tomatsås till tisdagspastan istället för ostsås osv.

  • Thu 6 Aug 2020 23:17
    #4

    Och som svar på din fråga - det ser bra och "rätt" ut. Sedan kan man såklart alltid göra mer, men det kanske inte heller behövs. Tänk långsiktigt och ge det tid. Kör på som du gör och utvärdera vid jul. På 4-5 månader borde du se skillnad.

    På 1-2 månader är det inte säkert att man hinner märka skillnad, de som märker stor skillnad fort har ofta gjort radikala förändringar och det KAN fungera såklart. För en del passar det. Men ofta är den långsammare takten lättare att leva med på lång sikt och det är ju trots allt på lång sikt som livet ska levas. 

    Så mitt tips: fortsätt med ditt fina arbete. Utvärdera vid jul och bestäm då om du ska förändra mer. (Om du inte känner att du VILL träna mer eller VILL läsa på mer om kost innan dess, då ska du såklart göra det.)

    Kanske lite mossig aura, men forskningsbaserat och bra info:

    https://www.1177.se/liv--halsa/ata-for-att-ma-bra/

Svar på tråden Äter jag "fel"?