• Griseknoen35

    Anställningsintervju- lärare

    Hej!

    Jag ska på min första anställningsintervju imorgon Det är till en lärartjänst på högstadiet.

    Vad kan jag förvänta mig för frågor?

    Vad för frågor ser bra ut att jag ställer? (Kommer fega om kollektivavtal, typ av tjänst, är en privat skola)

    Vad fick du för frågor på din intervju och vad svarade du?

  • Svar på tråden Anställningsintervju- lärare
  • Anonym (Frida)

    Jag hade nog frågat lite om hur arbetslagen är organiserade och fungerar, arbetsplats, självklart vilka ämnen och klasser, undervisningstid, pedagogisk lunch, möten, fortbildning, studiedagar, om det är ferietjänst, osv.

  • Anonym (Lia)

    Håller med Frida, bra frågor.

    Förvänta dig frågor om hur du når olika typer av elever (svaga, starka) samt om din digitala kompetens. Såklart vad du gjort under dina vfu-perioder, både undervisningsmässigt men också vilka utmaningar du stött på.

  • Griseknoen35
    Anonym (Frida) skrev 2020-08-05 20:29:46 följande:
    Jag hade nog frågat lite om hur arbetslagen är organiserade och fungerar, arbetsplats, självklart vilka ämnen och klasser, undervisningstid, pedagogisk lunch, möten, fortbildning, studiedagar, om det är ferietjänst, osv.
    Anonym (Lia) skrev 2020-08-05 20:39:01 följande:
    Håller med Frida, bra frågor.

    Förvänta dig frågor om hur du når olika typer av elever (svaga, starka) samt om din digitala kompetens. Såklart vad du gjort under dina vfu-perioder, både undervisningsmässigt men också vilka utmaningar du stött på.
    Tack så jättemycket för era svar. Det hjälpte mycket och jag fick ungefär de frågor plus en massa till som Lia skrev om. Frida, tack för tips kring vad jag kunde fråga. Bara lite tråkigt att de berättade allting i introduktionen av intervjun så när de väl frågade om jag hade några frågor så hade jag inga längre men de verkade nöjda ändå. Skulle få veta senast tisdag, blir det inte detta jobb så vet jag iallafall nu hur en anställningsintervju i läraryrket kan se ut :) 

Svar på tråden Anställningsintervju- lärare