• Anonym (Tilde)

    Gräddat glutenfria våfflor i våffeljärn där det gräddats vanliga. Risk?

    Snälla, någon som vet om jag kan ha fått i mig gluten genom att grädda glutenfria våfflor i ett järn där vanliga med vetemjöl gräddats i för längre sedan?

    Järnet torkades självklart ur och det fanns inga synliga smulor kvar. 

    Men kan det finnas gluten i fettet som blivit kvar i järnet som är svårt att få bort allt. 

    Tycker jag känner lite i magen, lite bubblig, men kan vara inbillning med.

    Har haft min diagnos i ett halvår så vill ju inte riskera något så dåligt som jag mådde. 

  • Svar på tråden Gräddat glutenfria våfflor i våffeljärn där det gräddats vanliga. Risk?
  • Anonym (H)

    Nu är det ju ändå försent att göra något åt saken eftersom du redan ätit? Man kan vara olika känslig. Så för någon skulle det absolut kunna räcka för att få en reaktion, för andra inte

  • Tow2Mater

    Beroende på vad "för längre sedan" betyder kanske det gamla fettet som fanns kvar gör magen upprörd.

  • neverpreggo

    Det är troligtvis ingen fara men annars har det ju hänt och svårt att göra något åt :)


    Testa "diskvåffla" :)

  • Anonym (Nja.)

    Det beror säkert på hur känslig man är. Även om man har gjort en diskvåffla innan kkan det ju sitta något kvar.

    Jag har två kompisar som hhar glutenintolerans, den ena är inte så jättekänslig och kan få i sig en smula eller två. Den andra blir jättesjuk om hon skulle ens vara i närheten av gluten. Hon skulle ALDRIG grädda sina våfflor i vårt vanliga järn hemma hos oss.

  • Anonym (kontaminering)

    Har man celiaci ska man ha eget våffeljärn, brödrost, smörgåsgrill,osv. Även eget smörpaket altenativt att alla tar ny kniv varje gång man tar mer smör. Även om man inte reagerar så speciellt och tycker att det går bra så kan det ge små mikroskador som på lång sikt ökar risken för cancer om det upprepas ofta.


    Gjort är gjort men var mer noga från och med nu.

  • Anonym (Tilde)
    Anonym (kontaminering) skrev 2020-08-05 17:29:56 följande:

    Har man celiaci ska man ha eget våffeljärn, brödrost, smörgåsgrill,osv. Även eget smörpaket altenativt att alla tar ny kniv varje gång man tar mer smör. Även om man inte reagerar så speciellt och tycker att det går bra så kan det ge små mikroskador som på lång sikt ökar risken för cancer om det upprepas ofta.


    Gjort är gjort men var mer noga från och med nu.


    Jag vet att risken för lymfon ökar så länge tarmen är skadad, därför känns det skit om jag råkar få i mig gluten.

    Kör självklart egen brödrost och smör tar vi ny kniv för varje macka som breds. 

    Känns skit att vara drabbad av detta, vågar i stort sett bara äta det jag tillagar själv. Restaurangbesök kan man ju glömma. 
  • Anonym (Tilde)
    Tow2Mater skrev 2020-08-05 16:53:40 följande:

    Beroende på vad "för längre sedan" betyder kanske det gamla fettet som fanns kvar gör magen upprörd.


    Det är ca 2 månader sen det användes och då torkades det ur direkt efter plus att jag gjorde det nu med. Så inget gluten i det fettet som kan finnas kvar tror du?
  • Anonym (Tilde)
    neverpreggo skrev 2020-08-05 17:05:30 följande:

    Det är troligtvis ingen fara men annars har det ju hänt och svårt att göra något åt :)


    Testa "diskvåffla" :)


    Diskvåffla innehåller ju vetemjöl? (Ja jag vet att man inte ska äta den, men ändå).
  • neverpreggo

    Ops.  Hade glömt det biten men det kanske funkar med glutenfria alternativ.

  • Tow2Mater
    Anonym (Tilde) skrev 2020-08-05 18:32:52 följande:
    Det är ca 2 månader sen det användes och då torkades det ur direkt efter plus att jag gjorde det nu med. Så inget gluten i det fettet som kan finnas kvar tror du?
    Tänkte mer om det var härsket...
  • Anonym (Tilde)
    Tow2Mater skrev 2020-08-05 18:58:59 följande:
    Tänkte mer om det var härsket...
    Ja alltså, vet ju inte helt om det var nåt fett kvar, men lite glansigt som det blir i ett våffeljärn. 
Svar på tråden Gräddat glutenfria våfflor i våffeljärn där det gräddats vanliga. Risk?