• Wed 5 Aug 2020 20:10
    360 visningar
    13 svar
    13
    360

    Vul o Rul

    Hej

    Kan de ser mer skador på moderjakan o hur den ligger på rul än när man gör vul. De har gjort vul på kvinnokliniken o även bytt instrumentet och lag det på magen så man sett barnet. Kan de se mer fel på ex moderkakan på rul?

  • Svar på tråden Vul o Rul
  • Wed 5 Aug 2020 21:32
    #1

    Skador på moderkakan brukar resultera i blödningar, tillväxthämmade barn och i värsta fall att barnet dör. Och ja, sånt syns inte alls på VUL utan det krävs UL. Vid RUL kollar de hur moderkakan sitter. Alla fosterskador syns bättre på UL också för det görs ju senare i graviditeten då barnet är större. VUL gör man inte efter v.13.

  • Wed 5 Aug 2020 21:43
    #2

    När jag har varit på kvinnokliniken har de både gjort ett vaginalt men sedan oxå tagit gel på mage o gjort ett utanför magen. Vad är det då? Ser men mer på det?

  • Wed 5 Aug 2020 21:52
    #3
    Mimmiimimmii skrev 2020-08-05 21:43:42 följande:
    När jag har varit på kvinnokliniken har de både gjort ett vaginalt men sedan oxå tagit gel på mage o gjort ett utanför magen. Vad är det då? Ser men mer på det?
    I tidig graviditet ser man mer på VUL än UL. Från v.10 ser man med UL också och efter v.13 bättre med UL. UL är det utanpå magen.
  • Wed 5 Aug 2020 21:56
    #4

    Oki antar att de kan göra ul med nån lite mindre maskin på kk för de har gjort utanpå magen nu v19. Men på rul kanske de ser mer ändå?

  • Wed 5 Aug 2020 21:59
    #5
    Mimmiimimmii skrev 2020-08-05 21:56:48 följande:
    Oki antar att de kan göra ul med nån lite mindre maskin på kk för de har gjort utanpå magen nu v19. Men på rul kanske de ser mer ändå?
    Nej, alla UL-maskiner är samma storlek. På RUL går de igenom en massa saker, det tar rätt lång tid. Sen gör man oftast inga fler UL såvida man inte har nåt som måste kollas upp.
  • Wed 5 Aug 2020 22:04
    #6

    Oki, jag är så dåligt insatt. De har mätt min bäbis, kollat fostervatten o moderkaka men hittar inga osaker till mina blödningar. De borde ju ha varit samma apparat som de ska använda på rul då men att de kolla ännu mer?

  • Wed 5 Aug 2020 22:10
    #7
    Mimmiimimmii skrev 2020-08-05 22:04:04 följande:
    Oki, jag är så dåligt insatt. De har mätt min bäbis, kollat fostervatten o moderkaka men hittar inga osaker till mina blödningar. De borde ju ha varit samma apparat som de ska använda på rul då men att de kolla ännu mer?
    Det du kollat nu är en eventuell orsak till dina blödningar. Det är inte alltid man hittar det. På RUL kollas allt som man rutinmässigt kollar då. Man mäter huvud, ben, kollar skelettet, inre organ, hjärtat och allt möjligt. Man får även ett beräknat förlossningsdatum. Det är lika för alla. Om du fortsätter blöda kommer de kanske göra fler UL. Eller om de hittar nåt annat avvikande. Ibland får man göra TUL. Det är tillväxtultraljud och då kollar de hur barnet växer- om det växer för lite eller verkar bli väldigt stort. Eftersom du är i v.19 borde du ha tid för RUL mycket snart antar jag.
  • Wed 5 Aug 2020 22:21
    #8

    Nästa onsdag, hoppas på mer information då. Verkligen väntat på detta. Hade önskat att de kunde gett mig en tidigare tid 18 eller 19 för oron tar knäcken på mig!

  • Wed 5 Aug 2020 22:32
    #9
    Mimmiimimmii skrev 2020-08-05 22:21:39 följande:
    Nästa onsdag, hoppas på mer information då. Verkligen väntat på detta. Hade önskat att de kunde gett mig en tidigare tid 18 eller 19 för oron tar knäcken på mig!
    De som gör RUL är oftast duktiga och kanske rent av duktigare på just ultraljud än läkare som jobbar på gyn. De är vana med UL och att titta och hitta saker. Men de har väl i vart fall sett hur moderkakan ligger? Jag blödde v.22 med andra barnet och det var mest troligt för att jag hade föreliggande moderkaka och den flyttade på sig. Hoppas RUL går bra! Många blöder och det går bra ändå. {#emotions_dlg.flower}
  • Wed 5 Aug 2020 22:38
    #10

    Tack, fått så många olika läkare o många olika teorier. Önska bara de kunde hitta orsaken så man vet. En vecka känns som en evighet. Tusen tack för proffsiga svar, är du sjuksköterska?

  • Thu 6 Aug 2020 17:52
    #11
    Mimmiimimmii skrev 2020-08-05 22:38:36 följande:
    Tack, fått så många olika läkare o många olika teorier. Önska bara de kunde hitta orsaken så man vet. En vecka känns som en evighet. Tusen tack för proffsiga svar, är du sjuksköterska?
    Har lång erfarenhet av infertilitet, behandlingar och upprepade missfall + 2 högriskgraviditeter. Det har gett mig mycket kunskap. Tyvärr vet jag också att läkare inte har alla svar och inte alltid är överens heller.
    Som gravid tog jag dag för dag. Jag orkade inte se längre fram. Försök gör det du med. En dag till= en dag närmare tills barnet kommer. Glad
  • Thu 6 Aug 2020 18:10
    #12

    Tack för pepp, håller med. Aldrig fått så mycket olika svar o man känner sig förvirrad. Tack ska verkligen försöka ta dag o tänka positivt. Kram

  • Thu 6 Aug 2020 18:19
    #13

    Berätta hur det gick sen. Håller en tumme!  {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Vul o Rul