• Anonym (Nervö­s)
    Wed 5 Aug 2020 21:13
    120 visningar
    2 svar
    2
    120

    Hög puls träning

    Förlåt i förväg för ännu en dum fråga i forumet men..

    28 kvinna. Normalviktig. Otränad. Gick på gym för första gången på ett år. Tränade i en sådan där step-up maskin som uppvärmning i ca 30 minuter. Maskinen visade vilken puls man bör ligga på: 135. Testade pulsen via maskinen genom att hålla i två metallbitar. 167. Ungefär så låg det under hela passet, 160+. Var självklart trött och flåsig men kände ingenting annat, ingen yrsel eller ont någonstans. Pulsen gick ner under nedvärmningen, låg på 130 när jag gick av maskinen. Är detta något jag bör kolla upp eller ska jag fortsätta ett par gånger att gå till gymmet och se om det fortsätter ligga så högt även när jag blir mer tränad? Söker rådgivning. :(

  • Svar på tråden Hög puls träning
  • Wed 5 Aug 2020 22:00
    #1
    Anonym (Nervös) skrev 2020-08-05 21:13:42 följande:

    Förlåt i förväg för ännu en dum fråga i forumet men..

    28 kvinna. Normalviktig. Otränad. Gick på gym för första gången på ett år. Tränade i en sådan där step-up maskin som uppvärmning i ca 30 minuter. Maskinen visade vilken puls man bör ligga på: 135. Testade pulsen via maskinen genom att hålla i två metallbitar. 167. Ungefär så låg det under hela passet, 160+. Var självklart trött och flåsig men kände ingenting annat, ingen yrsel eller ont någonstans. Pulsen gick ner under nedvärmningen, låg på 130 när jag gick av maskinen. Är detta något jag bör kolla upp eller ska jag fortsätta ett par gånger att gå till gymmet och se om det fortsätter ligga så högt även när jag blir mer tränad? Söker rådgivning. :(


    Du bör kolla vad din vilopus ligger på för att kunna få en vettig bild. Du hamnade till exempel sex slag över min anaerobiska zon vid träning, men bara 3 över min partners.

    Din puls kommer bli lägre när du får bättre kondis så fortsätt träna ett taag innan du blir orolig.

    googla pulse zone calculator, jag gillar den på bergfruendes hemsida, för att få en liten överblick. 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Wed 5 Aug 2020 22:17
    #2

    Det är "normalt" att pulsen varierar +-20 slag. Från maxpulsen, kvinnor ligger normalt lite högre. Stress, koffein, vätskebrist kan också höja pulsen. Dessutom din ovana att träna. Prova några pass till.

Svar på tråden Hög puls träning