• Anonym (Förtvivlan)

    Hur klarar man en separation?

    Jag känner och jag tror att min sambo också känner att vi är inne på den sista refrängen av vårt gemensamma liv. Vi har levt ihop i 10 år och har två barn ihop. Vi båda är strax över 30 års åldern så en stort sett hela vårt vuxna liv har vi spenderat ihop. Jag trodde när vi möttes att det verkligen skulle vara vi för alltid. Vi har haft det så bra men samtidigt mött motgångar och bråkat på ett sätt som förstört så mycket och långsamt slitit itu den kärlek vi delat.

    Jag känner att det är för det bästa, både för min och hans skull. Jag vill inte försumma honom saker han saknar i sitt liv och inte heller offra mitt egna välmående för någon annan. Jag har ändå så svårt att se mitt liv på ett annat sätt när alla drömmar och planer för framtiden har varit tillsammans med honom. Att barnen ska bo 50% hos vardera sliter mig itu och även tankarna på den familj vi har haft som inte längre kommer se ut på samma vis. Jag klarar inte av tanken på honom med en ny. Eller att föreställa mig mina barn med han och en ny. Samtidigt vill jag honom bara gott och för våra barns bästa måste vi försöka respektera varandra.

    Hur gör man? Tänk om man ångrar sig? Hur kommer det att kännas? Hur ska jag orka?

    Har alltid tänkt att om jag inte kan leva ihop med honom så kommer jag aldrig att hitta någon.

  • Svar på tråden Hur klarar man en separation?
  • Anonym (Förtvivlan)

    Ingen?

    Ingen som vill berätta hur ni mått som ensamstående?

  • Anonym (44 singel man)

    Jag kan gärna va ett bollplank om du vill.. Jag blev separerad för typ 4 år sen..

    Jag var nere i källaren och vände..

    Mycket tårar och analyserande om sig själv..

    Idag är jag en stark människa.. En bättre människa.. Men det tog 3 år att komma över mitt ex..

    Men till slut så gick det..

    Mitt råd om du skulle separera.. Gör klart med dig själv..

    Lev själv.. Tycker alldeles för många kastar sig in i nytt..

    Ett klassiskt citat... Tiden läker alla sår.. Inte alla kanske.. Men definitivt en separation..

  • Anonym (Jo!)

    Du klarar det! Jag har precis gått igenom det, hade en situation liknande din. Dock var jag 30 när jag träffade barnens pappa. Nu 40+ alltså.

    Största stenen som lossnade var när det stod klart att jag kunde få ett bra boende till mig och barnen, nära pappan. Kanske kan kännas materiellt men de praktiska sakerna betyder mkt. Vi pratade med barnen om att vi passade bättre som kompisar osv. Flyttade isär i somras och det har gått så bra! Tack vare att vi inte drev relationen i botten med otrohet eller liknande så har vi ett bra samarbete idag, helt ok relation där vi kan fika tillsammans med barnen och liknande. Alla mår faktiskt bra och vi slipper nu den lite tomma och irriterade stämningen! Du grejar det!

  • Anonym (Mi2)

    Jag sitter i samma sits.

    Jag hoppas och tror att när jag väl löser boendet så löser sig resten.

    Varför tror du inte du kommer hitta någon anan? Folk skiljer sig och hittar nya hela tiden...

  • Anonym (Kl)

    Skild sedan 1,5 år sedan. Livet är mycket enklare nu när man inte behöver städa efter en annan vuxen människa och leva i en vardag med ständigt besvikelse och frustration. Jag har mer ork till att leka med barnen, ALLT är nog lite lättare rent praktiskt. Exet är tyvärr fortfarande lite sur, hade hoppats på en bättre relation men får ge det lite tid. När han är redo kommer jag jobba mer för att vi ska kunna vara vänner, för våra barns skull. Första halvåret var jag nog i en smekmånad i mitt nya liv. Älskade det. Nu känns det lite mer tomt när allt har landat. Männen har stod på kö i början så att dejta när det väl kändes rätt var inte svårt. Bara kul, men råkade ganska snabbt bli kär i en ny. Mycket positivt att vara kär som om man vore tonåring igen, men det var enklare när jag var nyseparerad och körde mitt eget race..

    Om du har ekonomin att stå på egna ben, så kör. Barnen mår bättre om du mår bättre. Det är så vanligt med separerade föräldrar och de kommer förstå att ni älskar dem på heltid.

  • Anonym (Genom att "få" sörja relationen?)

    Är man, men jag tror en del är likt er och ni gör samma misstag som oss.

    Istället för att gå vidare direkt, eller låtsas som ingenting, börja om från noll som om de senaste x antal åren inte har hänt...så tar man ett par månader där man tillåter sig själv att sakna henne (eller honom för dig då). Man dejtar inte, man festar inte, man tänker inte "Nu måste jag gå vidare direkt". Utan tillåter sig själv att vara patetisk, ensam och sakna henne och relationen med henne.

    Sorgen efter uppbrottet är inget hinder man skall hoppa över, det är något man behöver älta en del.

    Vi är generellt skitkassa på detta, (ni är nog bara marginellt bättre) och försöker gå vidare alldeles för fort. Så istället för att "klara" separationen som om den vore ett matteproblem som skall lösas, eller ett hinder att klättra över så tillåt dig själv att vara ledsen över den och att "hindret" försvinner av sig självt om man väntar istället för att försöka klättra över det. Lite flummigt uttryckt men jag tror du fattar.

  • Anonym (Rak)

    Undrar också detta så, mest känns det hemskt att såra sin partner och barn. Vet inte om jag kan leva med det men samtidigt utplånar jag mig själv om jag inte gör det.

  • Anonym (K)
    Anonym (Genom att "få" sörja relationen?) skrev 2020-08-07 07:15:39 följande:

    Är man, men jag tror en del är likt er och ni gör samma misstag som oss.

    Istället för att gå vidare direkt, eller låtsas som ingenting, börja om från noll som om de senaste x antal åren inte har hänt...så tar man ett par månader där man tillåter sig själv att sakna henne (eller honom för dig då). Man dejtar inte, man festar inte, man tänker inte "Nu måste jag gå vidare direkt". Utan tillåter sig själv att vara patetisk, ensam och sakna henne och relationen med henne.

    Sorgen efter uppbrottet är inget hinder man skall hoppa över, det är något man behöver älta en del.

    Vi är generellt skitkassa på detta, (ni är nog bara marginellt bättre) och försöker gå vidare alldeles för fort. Så istället för att "klara" separationen som om den vore ett matteproblem som skall lösas, eller ett hinder att klättra över så tillåt dig själv att vara ledsen över den och att "hindret" försvinner av sig självt om man väntar istället för att försöka klättra över det. Lite flummigt uttryckt men jag tror du fattar.


    Bra tänkt, viktigt att vara ledsen och sörja innan man går vidare. Kan ta längre tid än några månader och det är ok. Det är lätt att istället hetsa omkring o göra massor med saker, dejta, uteliv, eller begrava sig i jobbet, för att slippa vara ensam o känna efter. Då missar man sorgeprocessen som istället tar längre tid och det blir fel med nya partners.
  • Anonym (Kl)

    Fast det är svårt att sörja när det kändes som en eufori att få bli fri. Men det finns en poäng i det ni säger. samtidigt som det är olika för alla. Man ska inte tvinga sig att känna sorg eller saknad om man verkligen inte känner så.

  • willy

    Det enda råd jag kan ge är om du väljer lämna - gör det utan otrohet. Gör man det på det viset ångrar man det senare nästan garanterat. Kanske inte den nya relationen, men att man har behandlat sin livspartner på det sättet i slutet. Särskilt om man har barn.

Svar på tråden Hur klarar man en separation?