• M G

Vad är riskerna med att bli igångsatt vid förlossning?

Det är ju många läkare o bm som verkligen inte vill att gravida ska bli igångsatta utan dom vill att man ska gå med babyn, även om det innebär upp till 3 veckors övertid.
    Men varför är det så? Vad är det som är så farligt med att bli igångsatt?

OBS! JAG är inte ute efter att bli igångsatt. Jag ifrågasätter inte läkarnas beslut osv osv. Jag är bara nyfiken o undrar vad som kan hända, varför det undviks. För jag gissar att det måste finnas en medicinsk orsak till varför man undviker det.

• Svar på tråden Vad är riskerna med att bli igångsatt vid förlossning?
  • fantasy

jag har blivit igångsatt, det jag kan tänka mig är att en igångsättning kan bli utdragen om inte kroppen är med på noterna. sen som jag har förstått avslutas många igångsättningar med sugklocka vilket iof inte är faligt i sig.

Annars vet jag faktist inte, det klart allt flyter väl på bättre om kroppen får starta igång själv..

• Moj Katile

Till mej sa de att ena risken är att det kan ta VÄLDIGT många dagar.
    Å så sa dom att det finns väldigt många fall då mamman har värkar kanske ett par dygn och det händer absolut ingenting så det blir snitt iallafall.
    Jag fick skriva på ett papper att det var ok att de gjorde snitt på mej när jag lades in för igångsättning, typ ett medgivande. De förklarade åxå alla risker osv med ett snitt.

Men det gick bra för mej!
    Det tog mån kl8- ons kl 15!!
    BARA ca 2 dygn!

• mymlan77

Har hört att barnet blir stressat onödigt mkt vid en igångsättning... Själv blev jag igångsatt vid sista graviditeten men det var inget som nån av barnen tog skada av utan allt gick så bra så

Men ja, annars är det väl som de andra här säger, att det bästa är väl om kroppen på naturlig väg säger till att den är redo att föda

• M G

Tack för svaren!
    Låter lite läskigt att det kan dra ut på tiden så extremt.
    Jag hopaps verkligen att jag slipper behöva bli igångsatt. Nu är det ju inget som i dagsläge tyder på det, men vi får se

Hoppas fler har svar o erfarenhet av detta o som kan svara i tråden.

• Hildis

Jo, jag har läst (någonstans) att igångsättning ökar användandet av instrument (sugklocka, tång) för att få ut barnet och att risken för snitt ökar. Plus att jag hört av de som varit med om att bli igångsatta att värkarna kommer igång mer intensivt när de väl gör det. Man hinner inte bygga upp något....hm, "försvar" mot smärtan...

Är på BF+7 och hoppas att jag slipper komma till den dagen jag blir igångsatt.
    Men det går ju bara bra för många också...

• ninen och J

Riskerna är många: inducerade förlossningar leder till att man behäver mer smärtlindring, antagligen för att förlossningen blir mer smärtsam, och det slutar oftare i kejsarsnitt pga att fostret inte mår bra eller att förlossningen avstannar. Inducerade förlossningar slutar också oftare med att man måste förlösa med tång, i allvarliga infektioner och komplikationer för mamma och barn.
    Har man tidigare genomgått kejsarsnitt är risken för att ärret ska gå upp högre vid inducerad förlossning.

Källa: American Journal of Obstetrics and Gynecology

Hoppas också slippa!

• mammaE

Jag gick 3 veckor över tiden, blev igångsatt och det slutade med akut kejsarsnitt. Stämmer alltså rätt bra in på statistiken. Använde både EDA och lustgas som smärlindring för det gjorde fruktansvärt ont. Tog dock bara 15 h från induktion till snitt så det va inte så länge. Hade då varit fullt öppen i 3 h utan att något mer hände.

Nu har de ju ändrat reglerna här i Stockholm för det är för farligt för bebisen att bli överburen till 3 veckor så nu slipper jag det

• M G

Oj! Med tanke på alla risker o allt, så blir jag förvånad över hur många som VILL bli igångsatta!
    Jag var säker på att om jag skulle gå mer än 1 vecka över tiden så skulle jag insistera på att bli igångsatt om jag hade riktigt riktigt ont, men nu vill jag INTE bli igångsatt alls!
    Hellre står jag ut med foglossning o annan smärta, än riskerar kejsarsnitt (är livrädd för att dom ska skära i mig när jag är vaken!!! trots bedövning) o att det ska hända babyn nåt.

Dock är det ju självklart bra att det FINNS möjlighet att få förlossningen igångsatt!

• vår andra

För mig tog det 6 tim inna sonen föddes vaginalt. Använde lustgas, akupunktur (som inte funkade) och EDA. Blev igångsatt pga hepatos

Vår andra
  • Ronjah

Tror på det där med ökad risk för att sugklockan plockas fram, blev själv igångsatt och det slutade med sugklocka.
    Men allt gick super ändå tycker jag.

Svar på tråden Vad är riskerna med att bli igångsatt vid förlossning?