Anonym (Mamma) skrev 2020-08-06 12:34:27 följande:
När du säger att du har oregelbunden mens, har du alltså en väldigt kortare cykel också då eftersom du får ÄL-positivt flera gånger i månaden? Om du blöder så ofta är det något fel! Men om du fortfarande blöder ungefär en gång i månaden med 20-35 dagars mellanrum räknas den inte som oregelbunden. Det spelar ingen roll hur din ägglossning ser ut i förhållande till blödningarna, men om du får positiva tester (är du helt säker på det??) så har du tydligen ägglossning flera gånger i månaden.
Efter min förlossning tog det ca tre månader innan mensen kom igång igen, sedan dess blöder jag 1-2 dagar, tidigare var det stark blödning 4-5 dagar. Det har nu gått flera år.
Detta tror jag absolut inte att du behöver oroa dig för. Att du får positiva ägglossningstest flera gånger per månad behöver inte alls innebära att du har ägglossning flera gånger i månaden. När man precis har fått tillbaka sin mens efter graviditet (som du har nu med bara tre menscykler efter förlossningen) och man dessutom ammar mycket fortfarande så är det helt normalt att mensen är extremt oregelbunden. Det är då också helt normalt att man får positiva ägglossningstest flera gånger per månad, för kroppen kan försöka trigga ägglossning flera gånger utan att lyckas. När du ammar frigörs hormonet prolaktin i höga halter i din kropp, och prolaktin och hormonet progesteron som i sin tur behovs för ägglossning är som två nycklar i samma nyckelhål kan man säga. Om du har en större prolaktin-nyckel så blir progesteron-nyckeln automatiskt mindre. Så ju mer du ammar desto mindre progesteron och mindre sannolikhet för en regelbunden ägglossning och mens.
Detta är generellt sett. Du kan fortfarande ha en regelbunden mens och bli gravid när du ammar, men troligtvis kommer din kropp behöva en period på minst några månader för att komma i fas igen.
Jag har långtidsammat flera barn och blivit gravid under amningen, men det har tagit några månader efter att mensen har kommit igång innan jag har blivit gravid. De första tre menscyklerna efter graviditet har varit extremt oregelbundna.
Mitt bästa tips till dig om du vill fortsätta amma och ändå bli gravid är att du börjar tempa och hålla koll på dina flytningar. Eftersom du får positiva ägglossningstest flera gånger per månad räcker inte det för att ha koll på ÄL just nu för dig. Om du tar tempen när du vaknar varje morgon och loggar den (finns gratis-appar som Kindara och Fertility Friend, så man behöver ingen dyr Natural Cycles) så kan du se om du får en höjning av din kroppstemperatur ca en-två dagar efter att du fått positivt ÄL-test. Om tempen fortsätter ligga högt därefter fram till mensen (då den sjunker igen) så vet du att du har haft ägglossning och slipper fundera mer :)
Lycka till med bebisförsöken!! Jag har mina barn tätt och det är jättehärligt :)