• Anonym (Undra­r)
    Thu 6 Aug 2020 18:08
    4009 visningar
    4 svar
    4
    4009

    Vilka länder har inte skolplikt, och hur många procent av barnen går inte i skolan i de länderna?

    Som rubriken lyder.

  • Svar på tråden Vilka länder har inte skolplikt, och hur många procent av barnen går inte i skolan i de länderna?
  • Anonym (Googl­e is your friend­)
    Thu 6 Aug 2020 18:10
    #1

    Har du provat att söka efter informationen online?

  • Anonym (Finlä­ndare)
    Thu 6 Aug 2020 19:13
    #2
    Anonym (Undrar) skrev 2020-08-06 18:08:24 följande:

    Som rubriken lyder.


    Här i Finland har vi inte skolplikt, utan läroplikt. Vet tyvärr inte var man hittar information om hur stor andel barn och unga som ej går i skola. Minns dock att jag läst om just det någonstans så kanske du hittar om du söker via google
  • Anonym (Kanad­a)
    Thu 6 Aug 2020 19:39
    #3

    Här i Kanada så finns skolplikt, men det är tillåtet att hemskola, vilket uppskattningsvis lite drygt 1% gör. Ca 26 000 barn är registrerade som hemskolade, men många är inte registrerade vilket gör det svårt att uppskatta hur många som det egentligen rör sig om.

    Det finns även friskolor, eller mikroskolor, som ligger på ett spektrum någonstans mittemellan hemskola och skola. Allt från att bara tillhandahålla läroplaner, handledning och stöd i kontakt med myndigheter, till flera lärarledda lektioner i veckan i fasta barngrupper. Jag har inte riktigt koll på hur vanliga dessa är eller vilken kvalitet de håller.

    På grund av pandemin kommer nog en hel del fler att välja att hålla barnen hemma till hösten. Dock kommer många schoolboards att även erbjuda distansutbildning så jag skulle gissa att det kommer att finnas en hel del blandade utbildningar. I den lokala FB-gruppen som jag är med i är de flera som söker tutors inför hösten för att ha undervisningen hemma eller i små grupper.

  • Anonym (Unsch­oolare­)
    Thu 6 Aug 2020 19:42
    #4
    -1 +1

    Lättare att räkna länder som HAR skolplikt. Det är typ Sverige, Tyskland och några få efterblivna länder till.

    Vill du hemskola eller unschoola som svensk, rekommenderar jag Norge, Finland eller allra helst Åland (vi bor på Åland sedan 5 år och unschoolar).

Svar på tråden Vilka länder har inte skolplikt, och hur många procent av barnen går inte i skolan i de länderna?