• Nathaliebathalie

    Ombildning - någon som kan ge råd?

    Hej!

    Ska försöka sammanfatta detta nu, haha.

    Jag bor sedan några år tillbaka i en hyresrätt centralt. Häromdan i tvättstugan fick jag höra att när hyresvärden, ja, trillar av pinn, så kommer det ske en ombildning. Dvs att hyresrätterna görs om till bostadsrätter. Han är ganska gammal, det är han och hans son som äger huset. 

    Jag har vantrivts en del då lägenheten är ganska sunkig och hyresvärdarna skiter fullständigt i sina hyresgäster. De fixar aldrig något, vare sig det är mögel eller trasiga persienner. Jag har planer på att byta stad om ett år ungefär och påbörja en fem år lång utbildning, så då tänkte jag att jag säger upp kontraktet. Så fick jag höra detta från en granne som sade ungefär "Säg för guds skull inte upp kontraktet, du kommer få köpa lägenheten till 30% av marknadsvärde!".

    Jag är inte särskilt insatt i ekonomi och bostadsfrågor, men jag vet att jag kommer vara i stort behov av mycket pengar de närmsta åren då jag redan bränt allt mitt CSN. 
    Läst på lite om ombildningar och det verkar ju onekligen vara en fördelaktig affär. 

    Tanken som kom till mig var ju då att ev. hyra ut lägenheten i andra hand ifall jag flyttar innan ombildningen sker, försöka skramla ihop och köpa bostaden, och sen sälja den typ direkt till marknadspris och sedan kanske köpa min egen lägenhet i min nya stad. 

    Jag tänkte höra om någon mer insatt kan ge feedback på om det låter som en bra plan. Funderar också på om vissa renoveringar skulle kunna höja priset. Och på om 30% av marknadspris som min granne sade, är realistiskt? När jag läser om det så brukar man få köpa för 70% av marknadsvärde.

    Jag är hemskt tacksam för tips och råd, och om det är några eventuella fällor jag skulle kunna gå i. Att gå med vinst vore otroligt värdefullt då jag äntligen kommit på att jag ska plugga psykolog och följa mina drömmar. Och så vore det soft att få något tillbaka av att ha behandlats rätt dåligt av hyresvärden i flera år.

    Tack!

Svar på tråden Ombildning - någon som kan ge råd?