• Anonym (Anony­m)
    Fri 7 Aug 2020 09:25
    1065 visningar
    7 svar
    7
    1065

    Det här med ömma bröst?

    Försöker bli gravid. Brukar inte ha pms men nu verkar det onekligen kommit till mig el någon slags skengraviditet eller kanske klimakteriet. Ni hör min förvillelse. En vecka efter ÄL fick jag ömma bröst (enbart bröstvårtorna kan tilläggas) har ALDRIG någonsin haft det innan. Kan få det någon dag runt ÄL som som försvinner dagen efter men aldrig veckan efter. Så vad betyder det? Högt östrogen? Varför i denna del av cykeln tar progesterontillskott så låter konstigt med östrogendominans. Om det är pms hur länge är brösten ömma, till mensen kommer el? Har lågt AMH så är också rädd för att klimakteriet ska komma, läst att man kan få ömma bröst då. Hur länge har man det då? Från och till el tills man är ur klimakteriet? Någon som vill berätta om era symtom innan ni förstod ni va i klimakteriet? Vad jag förstår så har man ömma bröst vid klimakteriet för man har för lite östrogen (högst förvirrande).

    Helst av allt vill jag såklart att det är symtom till graviditet. Någon som fick ömma bröst som symtom så tidigt? Har BIM på tis och har haft ömma bröst sen i tis. Har även haft hugg i livmodern vid nysningar vilket va ett symtom vid förra graviditeten men det kanske man även kan ha innan mens (?!), har nog inte haft det innan vad jag vill minnas.

  • Svar på tråden Det här med ömma bröst?
  • Fri 7 Aug 2020 13:13
    #1

    Jag får ofta ont i brösten vid pms, men de gånger jag varit gravid så sitter smärtan mer i bröstvårtorna och jag har mensvärk flera dagar före mens. Har fått plus ca 4 dagar innan beräknad mens, när ömheten varat några dagar!

  • Fri 7 Aug 2020 13:37
    #2

    Jag har haft onda bröst från ägglossning till mens varje månad sedan jag var 25. Det blir värre med bygelbh och helt borta med sportbh.

    Hamnade i klimakteriet före 40 och det bröstömma är helt borta. Det har inte att göra med klimakteriet. Däremot kan man få problem med lederna och muskelvärk vid klimakteriet, du kanske blandar ihop det lite.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 15:32
    #3
    twinboymom skrev 2020-08-07 13:13:54 följande:

    Jag får ofta ont i brösten vid pms, men de gånger jag varit gravid så sitter smärtan mer i bröstvårtorna och jag har mensvärk flera dagar före mens. Har fått plus ca 4 dagar innan beräknad mens, när ömheten varat några dagar!


    Å ok, det låter ju hoppfullt ändå. Jag tänkte testa på söndag för att veta om jag ska sluta med progesterontillskott. Har också molvärk men det brukar jag ha innan mens så den drar tyvärr ner mina förhoppningar.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 15:38
    #4
    legomum skrev 2020-08-07 13:37:31 följande:

    Jag har haft onda bröst från ägglossning till mens varje månad sedan jag var 25. Det blir värre med bygelbh och helt borta med sportbh.

    Hamnade i klimakteriet före 40 och det bröstömma är helt borta. Det har inte att göra med klimakteriet. Däremot kan man få problem med lederna och muskelvärk vid klimakteriet, du kanske blandar ihop det lite.


    Jag är 39 och är rädd att det är försent innan klimakteriet. Vad hade du för symtom förutom att mensen började krångla? Min är fortf regelbunden förutom att ÄL ibland inträffar tidigare och då tänker jag direkt att nu händer det, men sen kommer ÄL som vanligt månaden, några andra symtom har jag inte än.
  • Fri 7 Aug 2020 20:40
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-07 15:38:36 följande:
    Jag är 39 och är rädd att det är försent innan klimakteriet. Vad hade du för symtom förutom att mensen började krångla? Min är fortf regelbunden förutom att ÄL ibland inträffar tidigare och då tänker jag direkt att nu händer det, men sen kommer ÄL som vanligt månaden, några andra symtom har jag inte än.
    Förutom att mensen hoppade över lite då och då så de gånger jag hade mens så blödde jag något otroligt. Var tvungen att ha dubbla skydd för säkerhets skull.
    Sedan blev jag arg, det bara kokade i mig konstant. Usch.

    När jag bokat tid hos gyn för att se om det var klimakteriet jag hamnat i så började vallningarna.
    Jag tar medicin som får bort ilskan och vallningarna så jag mår idag bra.

    Att ägglossningen ändrar tidpunkt i cykeln tror jag inte har något att göra med förklimakteriet.

    Lycka till med bebisverkstan, se till att få hjälp så fort som möjligt om du/ni skulle tänka i de banorna.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 21:21
    #6
    legomum skrev 2020-08-07 20:40:27 följande:

    Förutom att mensen hoppade över lite då och då så de gånger jag hade mens så blödde jag något otroligt. Var tvungen att ha dubbla skydd för säkerhets skull.

    Sedan blev jag arg, det bara kokade i mig konstant. Usch.

    När jag bokat tid hos gyn för att se om det var klimakteriet jag hamnat i så började vallningarna.

    Jag tar medicin som får bort ilskan och vallningarna så jag mår idag bra.

    Att ägglossningen ändrar tidpunkt i cykeln tror jag inte har något att göra med förklimakteriet.

    Lycka till med bebisverkstan, se till att få hjälp så fort som möjligt om du/ni skulle tänka i de banorna.


    Tack snälla för svar. Skönt du fått hjälp för ilskan och vallningar. Känns tryggt å veta att det går att må bra när dagen kommer. Vi hoppas på ett mirakel. Vi har två barn så är jättenöjd och tacksam för dom även om längtan är oerhört stor stundtals.
  • Sat 8 Aug 2020 14:32
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-07 21:21:38 följande:
    Tack snälla för svar. Skönt du fått hjälp för ilskan och vallningar. Känns tryggt å veta att det går att må bra när dagen kommer. Vi hoppas på ett mirakel. Vi har två barn så är jättenöjd och tacksam för dom även om längtan är oerhört stor stundtals.
    Det var som en ridå som sköts åt sidan och livet kom tillbaka. Du kan och ska kunna må bra den dagen. Det är en resa absolut men när man väl hittar sina "må bra saker" så är det värt allt.

    Mirakel sker, ge aldrig upp.
    /L

Svar på tråden Det här med ömma bröst?