• LenaochJulia

    Klorin hjälp!

    Hej!

    Har försökt att bleka ett par vita byxor med klorin blandat med vatten. Det blev inte alls bra, MEN vad ska jag göra av klorinet??

    Jag har googlat och det står att det är väldigt miljöfarligt tydligen och får absolut INTE hällas ut i avloppet. Absolut, jag kan åka med det till återvinningscentralen, MEN jag har ju blandat ut det med vatten så jag har ju typ 3 liter. Det står på förpackningen att man bara får använda orginalflaskan när man lämnar resterna till tippen. Men det går ju inte i eftersom det är utblandat!! Gaaahhh! Känner att jag bara vill dumpa skiten i avloppet, men jag vill ju inte förstöra miljön....

  • Svar på tråden Klorin hjälp!
  • Blueskillen

    Häll över det i någon anna flaska bara och lämna in det till ÅVC.
    Bra att du tänker på miljön. 

  • Drottningen1970

    Fast folk städar ju med klorin hela tiden. Gör rent toaletter och dylikt. Inte fasen håvar man sedan upp klorinet från toastolen utan spolar ned det.

    Säkert dåligt för miljön men jag skulle spola ned det.

  • Blueskillen
    Drottningen1970 skrev 2020-08-07 14:52:15 följande:

    Fast folk städar ju med klorin hela tiden. Gör rent toaletter och dylikt. Inte fasen håvar man sedan upp klorinet från toastolen utan spolar ned det.

    Säkert dåligt för miljön men jag skulle spola ned det.


    Inte har du flera liter klorin i toastolen.

    Du skriver att det säkert är farligt för miljön, varför då spola ner det?
  • Drottningen1970
    Blueskillen skrev 2020-08-07 15:05:03 följande:

    Inte har du flera liter klorin i toastolen.

    Du skriver att det säkert är farligt för miljön, varför då spola ner det?


    Fast det är ju inte flera liter ren klorin utan utspätt.

    Varför jag skulle spola ned det är väl för att det är enklast. Orka ta sig till nån miljöstation ute i ingenstans...
  • Anonym (Annika)

    Jag hade helt klart hällt ut det i avloppet! Folk städar ju och gör rent avlopp med Klorin, spolar av offentliga duschar, osv. Hur tror du simhallen gör när de byter vatten... Vårt dricksvatten kloreras också. Jag använder inte Klorin till vardags, men om jag för en gångs skull hade gjort det hade jag hällt ut det i avloppet!

  • Blueskillen
    Anonym (Annika) skrev 2020-08-08 10:30:46 följande:

    Jag hade helt klart hällt ut det i avloppet! Folk städar ju och gör rent avlopp med Klorin, spolar av offentliga duschar, osv. Hur tror du simhallen gör när de byter vatten... Vårt dricksvatten kloreras också. Jag använder inte Klorin till vardags, men om jag för en gångs skull hade gjort det hade jag hällt ut det i avloppet!


    Nu är inte klor och klorin samma sak så det faller lite där.

    Sedan om bara du gör det så är det en sak, men om alla tänker som du blir det katastrof. Det finns en anledning till varningstexter på flaskan. Eller du tror det bara är på skoj de har skrivit dit det?
  • LenaochJulia

    Tack för era svar!

    Jag vill inte hälla ut det i avloppet när det står att man INTE ska göra det. Jag häller det på några Pet-flaskor då och lämnar det till återvinningsstationen.

Svar på tråden Klorin hjälp!