• SweetJune

    Faktura förskola hjälp!

    Hej!

    Jag sa upp min dotters förskoleplats den 4 juni med två månaders uppsägningstid men förskolan skickar mig faktura för hela augusti? Ska jag då inte betala tom den 4/8? Har redan betalat för de två månader hon inte varit där. Tacksam för hjälp

  • Svar på tråden Faktura förskola hjälp!
  • halvan

    Man betalar en månad i efterskott, så man ligger alltid en månad och släpar efter kan man säga. Så det stämmer att du ska betala för hela augusti

  • halvan

    Jo, det är så det funkar. Tex dom som säger upp platsen från vår förskola för att de ska börja förskoleklass så får alla faktura som avser augusti eftersom man betalar med en månads eftersläpning. Det var samma sak när min egen dotter började förskoleklass för snart 4 år sedan, de fick vi också faktura för augusti.

    Det är helt i sin ordning och efter den 4 september kommer du inte få någon mer faktura från förskolan!

  • SweetJune

    Tusen tack för ditt svar men min son som gick på samma förskola betalade vi för fram till juni och hans slutfaktura (börjar förskoleklass nu) betalade vi i juni så det innebär att när de gick på förskolan i juni, betalade vi fakturan för detta samma månad.

    Han fick ingen faktura för juli eller augusti utan hans plats sades upp automatiskt sade dem..

  • halvan

    Platsen sägs upp det datum som förskoleklassen tar vid, så säger man inte upp platsen själv så betalar man för hela sommaren fast än det kanske är stängt. Men på förskolan vill man såklart gärna att föräldrarna ska betala för hela juli månad också och det stämmer ju att platsen sägs upp automatiskt där i augusti någon gång, men den sägs inte upp ?automatiskt? innan dess.

  • SweetJune

    Det kanske är olika regler från kommun till kommun men jag hade två barn på förskolan och det är barn 2 jag undrar om

    Barn 1: sonen börjar förskoleklass. Vi sade inte upp hans plats för förskolan sa att platsen sägs upp automatiskt. Vi betalade inte för juli eller aug. Han gick till slutet av juni men är inskriven tom en bit in i aug.

    Barn 2: Hon är 3 och vi valde att byta förskola och sa upp hennes plats 4 juni med två månaders uppsägningstid. Betalar varje månad för innevarande månad dvs inte i efterskott. Hon gick tom i slutet av juni men uppsägningstiden går ut 4/8. Får hem faktura för hela augusti. Nu är detta en privat förskola men de ska väl tillämpa kommunens regler och hittade denna info på kommunens hemsida. Visst bör jag inte betala för hela aug?

    "Säg upp förskoleplats

    Om du vill säga upp ditt barns förskoleplats, ska du göra det senast två månader före barnets sista vistelsedag i förskolan.

    Du betalar bara fram till sista vistelsedagen, vilket innebär att avgiften på den sista fakturan kan bli mindre än vanligt. Under uppsägningstiden har kommunen rätt att ta ut en avgift för ditt barns plats oavsett om du utnyttjar den eller inte"

  • halvan

    Barn 1: Vi säger också till föräldrar att barnens plats sägs upp automatiskt. Detta på grund av att vi inte förlorar lika mycket pengar då. Varje barn genererar mellan 5.000-10.000 i månaden på ett ungefär och när kanske 10st barn slutar för att börja förskoleklass skulle det innebära en förlust för oss på 50.000-100.000kr på bara en månad ifall alla sa upp sina platser själva i god tid. Barnens platser sägs upp automatiskt i augusti och man betalar fram tills dess. Har du inte fått faktura för sommaren verkar något ha blivit fel.

    Barn 2: Det är ingen skillnad på privat, både privat och kommunalt och de följer samma regler eftersom kommunen står ansvarig för all fakturering osv, det sköter inte förskolorna själva. Fakturan du fått är helt i sin ordning och efter den 4 september kommer du inte bli fakturerad igen.

  • Anonym (??)
    SweetJune skrev 2020-08-07 18:35:11 följande:

    Hej!

    Jag sa upp min dotters förskoleplats den 4 juni med två månaders uppsägningstid men förskolan skickar mig faktura för hela augusti? Ska jag då inte betala tom den 4/8? Har redan betalat för de två månader hon inte varit där. Tacksam för hjälp


    Det är väl bara att ringa dit på måndag och fråga?
  • Anonym (?)

    Gäller uppsägningen från och med det datumet då? Eller är det så att det är 2 månaders uppsägning från och med den sista i innevarande månad (så som med en lägenhetsuppsägning). I så fall stämmer det ju att ni ska betala för uppsägningsmånaderna juli och augusti om platsen sades upp i juni.

Svar på tråden Faktura förskola hjälp!