• Pojkmamma58

    Farmor favoriserar

    Hej! Så besviken på min svärmor som favoriserar sin dotters barn framför sin sons barn. När våra barn var små valde dom att flytta ifrån sina barnbarn ca 5 mil bort. Nu när deras dotter fått barn 20 mil bort väljer dom flytta hela vägen till dotterns by. Vilket innebär att hennes andra barnbarn får jättelångt t henne. Dom är 6 och 8 år. Dom är så gamla nu att dom inte behöver sin farmor säger hon. Är Hade det inte varit mer rättvist att bo mittemellan? Har sagt t henne att hon inte kan räkna med lika mkt besök fr oss som förr men d svarar hon inte på. Hon har inrett ett fint rum åt sitt nya barnbarn men inget åt våra barn. -Hon kommet ju va här så ofta så hon behöver ett rum. Det jag retar mig mest på är att när våra barn var små valde farföräldrarna att flytta fr dom ( träffade dom 1 gg i v) nu väljer Dom att lämna dom för att komma närmare sitt andra barnbarn. Är inte detta favorisering och hur hade ni reagerat på detta ?

  • Svar på tråden Farmor favoriserar
  • Anonym (Sanna)

    Å andra sidan måste de ju själva få välja vars de vill bo. Min farmor flyttade 120 mil bort när jag var ca 10, för att min faster skulle få barn (och hon var pensionerad då). Oss hade hon ju passat och hämtat från skolan o.s.v. hela tiden fram tills dess, och den hjälpen behövdes som inte längre helt enkelt, men hennes dotter som skulle få barn började ju behöva hjälp. Hon kom ändå och hälsade på oss ofta, och jag och brorsan åkte ofta till henne och hälsade på. Efter studenten flyttade jag till samma stad och bodde hos farmor en period när jag studerade på högskolan.

    Jag kan inte riktigt se hur flytt nödvändigtvis är favorisering...

  • Anonym (Sanna)

    Så kan man ju tycka att hon borde göra ett barnbarnsrum snarare än dotterbarnsrum, det är väl det enda jag reagerar på.

  • Anonym (o)

    Svärmor måste få välja själv var hon vill bo.
    Hon kan väl inte välja bostadsort efter hur det passar andra?
    Är det en förlegad kvinnosyn som klistras på farmor? Hon ska bo så att andra blir nöjda. Att hon själv är nöjd med sitt eget liv kommer i andra hand. 
    Var hon väljer att bo är väl ändå  ingen rättvisefråga. Farmor är en egen person och ingen kaka som ska delas upp rättvíst så alla blir nöjda.

  • Anonym (nja)

    Just var folk bor kan man faktiskt inte ha en åsikt om. Det är en så stor sak i ens liv så det måste man få bestämma oavsett barnbarn eller andra släktingar. 

    Du skriver inte varför de flyttade (som du uttrycker dig) från er när era barn var små. Jag menar, det fanns väl en annan orsak, det var väl knappast så att de sa: "nej, nu måste vi se till att flytta längre ifrån vår sons barn"?

    Jag tycker du måste fundera på dina val av ord. Du skriver "flytta från" och "lämna", jag tycker det blir en viss överdrift även om det väl är så då känner just nu. 

    De vill väl kanske just nu vara nära det nya barnbarnet men det betyder inte att de medvetet lämnar de andra barnbarnen. 
    detta med att inreda ett rum tycket jag absolut inte att du ska ta åt dig av.

    Detta är inte dina föräldrar, låt din man ta eventuella diskussioner med sina föräldrar. 

  • Anonym (Fialotta)

    Om hon flyttade bort från er enkom för att slippa era barn, så låter det onekligen som att hon inte tycker om er familj. Om hon hade någon annan anledning till flytten, däremot, då är det väl inte så konstigt...

    Om det nu är så att hon inte tycker om er, vad kan det bero på? Eller kan det vara så att din svägerska behöver mer stöd än vad din man behöver?

Svar på tråden Farmor favoriserar