• Fri 7 Aug 2020 20:23
    864 visningar
    7 svar
    -1
    7
    864

    Kattunge ensam några timmar?

    Hej! 

    Vi blir med kattbebis, snart 14v gammal på Måndag. 

    Jag arbetar natt och min sambo dagtid, för närvarande i hemmet pga covid-19. Så allt som oftast kommer det vara en person hemma. Dock är vi bjudna på lite kalas på Lördagen, dvs 6 dagar efter kattens ankomst. Är det ok att lämna katten ca 4h? 
    Kalaset är inte livsviktigt och vi kommer definitivt att avstå om katten inte känner sig trygg i hemmet ännu, även provlämna några stunder för att den ska "vänja" sig om den känns redo för det. 

    Vad tror ni? Är katten stabil och verkar må bra kan man lämna några timmar? 

    Mvh. 

  • Svar på tråden Kattunge ensam några timmar?
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 7 Aug 2020 20:33
    #1
    +1

    Jag tror inte att det är bra för en så ung kattunge att vara ensam flera timmar... men jag är ingen expert.

  • Anonym (Emma)
    Fri 7 Aug 2020 23:13
    #2
    VilsenSsk skrev 2020-08-07 20:23:37 följande:

    Hej! 

    Vi blir med kattbebis, snart 14v gammal på Måndag. 

    Jag arbetar natt och min sambo dagtid, för närvarande i hemmet pga covid-19. Så allt som oftast kommer det vara en person hemma. Dock är vi bjudna på lite kalas på Lördagen, dvs 6 dagar efter kattens ankomst. Är det ok att lämna katten ca 4h? 

    Kalaset är inte livsviktigt och vi kommer definitivt att avstå om katten inte känner sig trygg i hemmet ännu, även provlämna några stunder för att den ska "vänja" sig om den känns redo för det. 

    Vad tror ni? Är katten stabil och verkar må bra kan man lämna några timmar? 

    Mvh. 


    Skulle säga nej, överlag ska man inte lämna en sån liten ensam. Varför inte skaffa en kattkompis så de har varandra?
  • Anonym (Katt)
    Fri 7 Aug 2020 23:31
    #3
    -1

    Vi har 4 st kattungar just nu. De är 11,5 veckor, ska snart flytta till nya hem. Vi kan inte vara hemma med dem 24/7, vi måste handla, är ibland bortbjudna, eller på nån vandringstur, åker till stranden. Är katten "normal" och trygg så bör den klara sig själv några timmar efter 6 dagar. Jag skulle inte lämna någon längre stund de första dagarna, men efter 6 dar.. Någon gång måste man ju börja vänja den vid att vara själv ett par timmar. Den kommer förmodligen sova hela tiden. Lek så den blir trött innan ni åker... :)

  • Sat 8 Aug 2020 16:39
    #4
    +1

    Personligen hade jag inte lämnat den ensam efter så kort tid. Det är nu ni bygger upp kattens trygghet och tillit och det kommer fler kalas så nån bör stanna hemma.

  • Sat 8 Aug 2020 16:40
    #5
    -1

    Den klarar sig i fyra timmar. Kommer högst troligt att sova ca 3h 55min av dessa.

  • Anonym (mysel­f)
    Mon 10 Aug 2020 08:51
    #6
    -1
    Mint skrev 2020-08-08 16:40:33 följande:

    Den klarar sig i fyra timmar. Kommer högst troligt att sova ca 3h 55min av dessa.


    Håller med.
  • Mon 10 Aug 2020 09:12
    #7
    -1

    Enligt min erfarenhet (uppfödare) så kommer nog det gå utmärkt att lämna en 14v kattunge ensam i ca 4h efter 6 dagar i nytt hem. 
    Men det beror lite på kattungens sinne/personlighet, ni bör märka om kattungen är trygg i ert hem eller om den behöver lite mer sällskap den första tiden. 

    Det ni kan göra är att minska ytan som kattungen får vara på under tiden ni är borta om ni bor stort och se till så att den har många mysiga sovplatser och god mat framme. Lek även med kattungen både före och efter så kommer den sannolikt sova under större delen av tiden ni är borta. 

    Lycka till med nytillskottet :) 

Svar på tråden Kattunge ensam några timmar?