• FruganH

    Ont i magen hos barn (5 åring)

    Dottern på 5, 5 år har denna sommaren många mornar klagat på ont i magen. Några gånger har hon kräkts. De gånger hon kräkts har det bara varit en gång för att sedan vara helt som vanligt. Hon har börjat säga "jag får alltid ont i magen när jag sover".

    Vet inte om det är något fysiskt, vad kan det vara som bara kommer på morgonen?

    Gluten eller laktosintolerans borde väl komma på dagen när hon äter?

    Kan det vara nån typ av reflux eller något? Men är hon inte för gammal för det? Hon har inte haft problem med det tidigare när hon var liten.

  • Svar på tråden Ont i magen hos barn (5 åring)
  • momjanet

    Alltså. Varför söker du inte vård?

    Jag tycker att det är en riktigt dålig ide att försöka få en diagnos via ett forum.

    Du tycker ju uppenbart att det inte är normalt och troligtvis är du lite oroad. Varför vänder du dig inte till rätt ställe?

  • FruganH

    Dels för att det pga. rådande situation känns onödigt att söka vård för något som inte känns akut. Det går ju alltid över fort.

    Dels för att jag inte söker en diagnos från forumet, mer egna erfarenheter kring om man själv haft barn med t.ex. laktosintolerans och vilka symptom man upptäckt.

    Hade jag upplevt att det var något akut så hade jag såklart uppsök vård.

    Varför kommenterar du i trådar om du inte ens tänker komma med input i själva frågeställningarna? Det går ju bra att bara scrolla förbi om man inte har något att tillföra i fråga.

  • Anonym (M)

    Jag tycker du ska ringa till din bvc och rådfråga. Din sköterska där har massor av erfarenheter och du kan bolla ideer med henne.

    Det kan vara allt möjligt som gör att hon har ont i magen men lactos ger dålig mage och viktnedgång, samma med gluten.

    Det kan även vara stress för något, stressade barn får ont i magen eller huvudvärk.

  • Solblomma30
    FruganH skrev 2020-08-08 09:29:08 följande:

    Dels för att det pga. rådande situation känns onödigt att söka vård för något som inte känns akut. Det går ju alltid över fort.

    Dels för att jag inte söker en diagnos från forumet, mer egna erfarenheter kring om man själv haft barn med t.ex. laktosintolerans och vilka symptom man upptäckt.

    Hade jag upplevt att det var något akut så hade jag såklart uppsök vård.

    Varför kommenterar du i trådar om du inte ens tänker komma med input i själva frågeställningarna? Det går ju bra att bara scrolla förbi om man inte har något att tillföra i fråga.


    Jag tycker inte att du TS ska tänka att det är onödigt att söka vård på vårdcentralen eller hos bvc för din dotters besvär. Det låter ju väldigt jobbigt att ha så ont i magen att man kräks. Jag förstår att det går över snabbt, och att du inte är så orolig, men vårdcentralen och BVC tar alltid emot barn och de tycker inte att det är onödigt när man söker om barnet har besvär. Tvärtom upplever jag.

    Om det exempelvis är någon allergi så är det ju viktigt att det upptäcks snabbt så att besvären inte blir värre.
Svar på tråden Ont i magen hos barn (5 åring)