• Anonym (Utmattad mamma)

    Exet vill att jag skriver ut passansökan och skriver under omgående..annars stämmer han mig igen(obs långt)

    Jag och min ex-make har vv sedan 2 månader tillbaka..delad vårdnad sedan födseln då vi var gifta..nu har jag mina semesterveckor med barnet och byte är nu på söndag..för 5 dagar sedan mailade exet och ville ha en underskrift till en passansökan.. den skulle lämnas nu på söndag i samband med överlämningen..är föräldraledig, har även en fotfraktur och är på semester med make och barn ( på vårat lantställe) för att undvika tätorten...jag såg mailet för 3 dagar sedan av en slump då jag inte loggar in så ofta..jag skrev att han in skicka en länk så signerar jag med Bank-Id alternativt att han lämnar papper + frankerat kuvert nu på söndag så postar jag det dagen därpå..skrev även att om han ville kunde han skick det på brev till min adress så skriver jag under och så lämnas det på söndag...

    Han skrev då att jag skulle avbryta min semester för att skriva ut dessa papper för att han ville ha dem nu på söndag..Annars skulle han samma mig för 4:e gången och nu på ensam vårdnad..igen.. Vi var i rätten i 1.5 år och det avslutades nu i februari.. det var 3:e vändan..

    Barnet är 7 år och han har inte velat ha vv förrän nyligen..endast haft helger och ställt in då det behagar..jag har tvingat ut sonen och när han verkligen inte velat dvs då jag varit tvungen att slita och dra i sonen har jag ställt in vid 2 tillfällen..då har han sent mig tillsammans med sin advokatvän vars bil han lånat för att jävlas med mig..dvs dykt upp för att hämta sonen..det har inte funnits några fakturor utan en handskriven lapp..28 lax skulle jag betala direkt till exets konto..helt utan fakturor eller liknande..riktiga svin båda två..känd brännvinsadvokat i kretsarna...

    Exet lurade ut mig ur bostaden..har förfalskat dokument..vägrat betala barnomsorg, vägrat bodelning, stulit mitt pass när vi bodde ihop och försökt hämta släkting från utlandet (polisärende), stulit mina smycken, filmat mig utanför min bostad, trakasserat mig under 8 år snart, vägrar skriva under ansökan om namntillägg mitt efternamn, vägrat skriva under folkbokföring av sonen, polisanmält mig ca 10 ggr, sov anmält 25 ggr..ja listan kan göras lång..låtsas dykt upp utanför min bostad för att hämta sonen och smsat att jag vägrat lämna ut trots att han aldrig varit där utan endast fotat dörren ( behövt installera övervakningskameror), under 4 år vägrat hämta sonen då han ?känt sig hotad?, prickat mig hos kronofogden då jag vägrat överföra pengar till hans konto inom 48 timmar (28lax), struntat i att hämta sonen på dagis, har skrivit 1000 tös sms till mig om hur äcklig och ful jag är synd om barn som har mig till mamma etc både binär vi var gifta och sedan efter..han får enligt domstolen inte längre smsa mig och endast Maila Max 7 rader av relevant karaktär..

    Förlåt för lång text men skulle kunna skriva en bok..jag har gjort ett aktivt val att h så lite kontakt eller samröre som möjligt..brorsan lämnar över sonen 10 km från bostaden ( detta är exets krav trots att jag förklarat att jag inte har möjlighet att åka kommunalt med 2 barn så jag saknar bil och det är 2 bussbyte)..han jobbar och vistas ofta i vårt närområde och förslaget var att byte sker på neutral plats utanför skolan men han vägrade..

    Första passet tog 6 månader att göra då han ?skulle fundera på det?..Passet är alltid en het potatis till den nivån att pedagogerna på förskolan bevittnat och skriftligt intygat att passet funnits tillgängligt för honom samt att sonen varit på förskolan för hämtning..han har däremot vägrat lämna tillbaka passet på mina sommarveckor.. han brukar varje år begära passet och sedan göra en grej av det hela vilket inte längre går då jag inkallar ett vittne som bekräftar att han fått passet..enligt sonen åker de aldrig på semester ändå..

    Det står i domen att pass begäran görs minst 2 veckor innan och överlämnas i samband med överlämningen..Jag skriver gärna under papperna men anser inte att det är min uppgift att skriva ut papper som han behöver.. Han är alltid ute i elfte timmen och kräver att andra alltid ska meddela honom lååååååångt i förväg..lämnar han papperna på söndag skickar jag de dagen därpå..vilket innebär 1 vecka efter han begärt underskriften..

    Som sagt det är ingen trevlig prick...han kommer stämma mig om jag inte lämnar nu på söndag..men jag har ingen skrivare och tänker inte dra med mig ungar och make för att leta efter ett bibliotek...Vad skulle ni ha gjort??

  • Svar på tråden Exet vill att jag skriver ut passansökan och skriver under omgående..annars stämmer han mig igen(obs långt)
  • Anonym (Mia)

    Nu har jag förmodligen läst slarvigt. Men kan du inte skriva under vid överlämning? Försvåra samarbetet ska man akta sig för men känns inte som han har på fötterna så då får han väl stämma då. Annars känns det dock också som lite overkill att begära frankerat kuvert, då sjunker du ju till hans nivå...

  • Anonym (Formuläret är hans problem)

    Om ditt ex skyndsamt vill göra en passansökan ( förstår ej riktigt du skriver mycket om ett befintligt pass) så är det hans ansvar att skaffa formulär och ordna alla formaliteter. Du behöver bara skriva under och är det bråttom är det han som får söka upp dig. Du har alltså inget som helst ansvar för att skriva ut formulär och resa någonstans för att överlämna det.

    Dessutom undrar jag, det räcker väl inte med bara en underskrift från dig? Om det tex behövs vittnen är det hans sak att skaffa fram dem men om Reglerna är sådana att han ska ha med sig din legitimation skulle jag vara mycket försiktig med att lämna ut den. Har du ingen egen advokat eller kontakt med kvinnojour el dyl som kan reglerna kring detta och allt annat tjafs?

  • Anonym (Tess)

    Börja inte ge efter för hans hot, det kommer bara eskalera och sen dinglar du där som en docka i hans trådar.

    Var ska han åka med barnet? Är det säkert att han kommer tillbaka? Hur är läget i det landet med tanke på Corona? Finns det en fungerande sjukvård där?

    Med ett sådant ex är det smart att budgetera för advokatkostnader även om det är trist.

  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Du måste inte skriva under en passansökan! Med tanke på corona så kan du lätt vägra utan att det ses som något konstigt eller att du motarbetar pappan.

  • Anonym (ooo)

    Med tanke på er historik och att du nog vet väldigt väl vid det här laget hur saker fungerar enligt lagen så förstår jag inte varför du frågar? Du har svarat och gett honom förslag på hur detta kan lösas, mer behöver du inte göra.

    Han får väl stämma dig då? Det är ju inte så att en stämning automatiskt alltid leder någonstans och ska han stämma dig för att du inte skrev under passansökan så fort som han menade, så är det väl inte mycket att få ett ärende upp i rätten för. Han vill bara skrämma dig (som han tydligen gjort många ggr).

    Om han själv är sen med att ordna nytt pass åt barnet , och det nu blev bråttom verkar det som) så får han skylla sig själv. Du kan inte göra mer än du föreslagit nu. 

  • Anonym ((R)ealist)

    Vart tror du pappan skulle åka med barnet? Är du säkert på att barnet skulle komma tillbaka?

  • Pierott

    Jag skulle aldrig skriva under en passansökan. Med tanke på hur instabil han är och att han verkar komma från ett annat land är väl risken stor att han sticker dit med barnet o aldrig kommer tillbaka.

  • Anonym (Utmattad mamma)

    Sonen har ett pass som nyligen gått ut. Jag vet hur det fungerar rent juridiskt men min erfarenhet av rättsväsendet är att det finns många kryphål som jag fått min beskärda del av. Jag har betalat över 100 000 ur egen ficka, första omgående hade jag ingen inkomst så fick rättshjälp och nu betalade min försäkring 102 lax och jag 42 lax så det är höga summor..

    Jag vägrar dansa efter hans pipa och kommer inte ge vika för dessa krav..senast informerade han 1 dygn innan att han inte hämtar sonen för att han är på semester..detta trots att han månaden innan stämde mig och att umgänget var förlagt med vite..hämtade inte eftersom det lika gärna kunde ha varit ett bakhåll.. bestämde där och då att han inte kontrollerar mig längre..soc kopplades in och förskolepersonalen var förtvivlade... detta efter att han ställt in som han behagat under 4 års tid...

    Förskolan och rektorn var vittnen för sonens skull nu senast..men valde att inte ta det till huvudförhandling utan gick med på vv och gemensam vårdnad på inrådan av mitt ombud..detta eftersom han utåtsett är ?charmig och korrekt? inget missbruk.. han blev rasande när jag gick med på det han ville..omvänd psykologi helt enkelt..tänkte att han inte kan stämma mig mer eftersom det är lika..men då har han istället polisanmält mig och orosanmält..samtliga har lagts ner eftersom det saknar grund..soc. ringer bara och säger typ nu är det dags igen men det är vår skyldighet etc..

    Jag tror inte att han ska åka någonstans med sonen.. han är från ett krigshärjat land och kom 10 år innan kriget av ekonomiska skäl..ingick ett skenäktenskap och beviljades uppehållstillstånd.. sedan har han utan min vetskap hämtat släktingar och sin familj på falska passhandlingar...bla stulit mitt pass när vi var gifta och skickat till en kusin som försökt ta sig över gränsen med mitt pass som jag trodde var borta i hemmet..han hjälpte mig leta efter det tom och skyllde på att jag var så ?slarvig?...

    Jag tror inte att han ska åka någonstans utan försöka skapa ?samarbetssvårigheter?..alternativt skicka till 12 åriga systersonen så han kan komma som ankarbarn..

  • Anonym (H)
    Anonym (Utmattad mamma) skrev 2020-08-08 11:20:55 följande:

    Sonen har ett pass som nyligen gått ut. Jag vet hur det fungerar rent juridiskt men min erfarenhet av rättsväsendet är att det finns många kryphål som jag fått min beskärda del av. Jag har betalat över 100 000 ur egen ficka, första omgående hade jag ingen inkomst så fick rättshjälp och nu betalade min försäkring 102 lax och jag 42 lax så det är höga summor..

    Jag vägrar dansa efter hans pipa och kommer inte ge vika för dessa krav..senast informerade han 1 dygn innan att han inte hämtar sonen för att han är på semester..detta trots att han månaden innan stämde mig och att umgänget var förlagt med vite..hämtade inte eftersom det lika gärna kunde ha varit ett bakhåll.. bestämde där och då att han inte kontrollerar mig längre..soc kopplades in och förskolepersonalen var förtvivlade... detta efter att han ställt in som han behagat under 4 års tid...

    Förskolan och rektorn var vittnen för sonens skull nu senast..men valde att inte ta det till huvudförhandling utan gick med på vv och gemensam vårdnad på inrådan av mitt ombud..detta eftersom han utåtsett är ?charmig och korrekt? inget missbruk.. han blev rasande när jag gick med på det han ville..omvänd psykologi helt enkelt..tänkte att han inte kan stämma mig mer eftersom det är lika..men då har han istället polisanmält mig och orosanmält..samtliga har lagts ner eftersom det saknar grund..soc. ringer bara och säger typ nu är det dags igen men det är vår skyldighet etc..

    Jag tror inte att han ska åka någonstans med sonen.. han är från ett krigshärjat land och kom 10 år innan kriget av ekonomiska skäl..ingick ett skenäktenskap och beviljades uppehållstillstånd.. sedan har han utan min vetskap hämtat släktingar och sin familj på falska passhandlingar...bla stulit mitt pass när vi var gifta och skickat till en kusin som försökt ta sig över gränsen med mitt pass som jag trodde var borta i hemmet..han hjälpte mig leta efter det tom och skyllde på att jag var så ?slarvig?...

    Jag tror inte att han ska åka någonstans utan försöka skapa ?samarbetssvårigheter?..alternativt skicka till 12 åriga systersonen så han kan komma som ankarbarn..


    Är inte pappans beteende själ nog att stämma honom på vårdnaden för samarbetssvårigheter?

    Och vad är det för pengar du fått betala? Förstår inte riktigt
  • Anonym ((R)ealist)
    Anonym (Utmattad mamma) skrev 2020-08-08 11:20:55 följande:

    Jag tror inte att han ska åka någonstans med sonen.. han är från ett krigshärjat land och kom 10 år innan kriget av ekonomiska skäl..ingick ett skenäktenskap och beviljades uppehållstillstånd.. sedan har han utan min vetskap hämtat släktingar och sin familj på falska passhandlingar...bla stulit mitt pass när vi var gifta och skickat till en kusin som försökt ta sig över gränsen med mitt pass som jag trodde var borta i hemmet..han hjälpte mig leta efter det tom och skyllde på att jag var så ?slarvig?...

    Jag tror inte att han ska åka någonstans utan försöka skapa ?samarbetssvårigheter?..alternativt skicka till 12 åriga systersonen så han kan komma som ankarbarn..


    Ännu en tråd som borde vara obligatorisk i högstadieundervisningen.

  • Anonym (Louise)

    Vad säger soc, advokaten etc om pappans beteende? Jag tänker också att hans sätt borde väcka soc uppmärksamhet?

    Tex som du skriver att han ställer in umgänge med kort varsel fast det är förenat med vite. Att han under åren kommit och gått. Att han anmäler dig till höger och vänster, gång på gång? Det borde väl ses som oroväckande samt saboterande.

    Är det ingen som reagerar på detta?

  • Anonym (o)

    Du måste skaffa dig en jurist / ombud som hjälper dig. Du måste få stöd i hur du ska bemöta detta

  • nernu

    Får man dra igång hur många vårdnadstvister som helst utan rimlig orsak?

  • Anonym (Utmattad mamma)
    Anonym (H) skrev 2020-08-08 12:38:10 följande:

    Är inte pappans beteende själ nog att stämma honom på vårdnaden för samarbetssvårigheter?

    Och vad är det för pengar du fått betala? Förstår inte riktigt


    Jag blev stämd under semestern( för 3 år sedan) och anlitade inget ombud eftersom jag inte hann hitta någon då det var med kort varsel. Jag visste inte vad det handlade om och eftersom det var ren bullsh*t trodde jag inte att det skulle behövas då vi redan varit i rätten 2 år tidigare och han själv ställt in och ändrat på umgänget så att de knappt hade umgåtts under 4 års tid. Han fick dock nys om att jag förlovat mig och då blev jag stämd strax efter det.

    I rätten hade han med sig sin vän ( vän som han hänger med festar åkt utomlands med.. den typen av vän).. de är båda folkbokförda i Hägersten trots att och givetvis umgås privat..(vad som postades på FB IG och liknande)..byrån var i Uppsala..denna brännvins?advokat? av samma ursprung som mitt ex är känd för fiffel och liknande..

    Det var 2 sms konversationer A4 ark där jag dagis var stängt och jag hade ett ärende på morgonen och han absolut inte kunde hämta innan 12.00 så jag tog med mig sonen vi var åter 15.00....andra gången var protesterna så högljudda och sonen gömde sig skrek och blev våldsam så jag förklarade detta och sa att han får hämta dagen därpå på förskolan istället..

    Gällande pengarna så var det ett handskrivet papper de det både var ?utlägg? för parkering ( gratis parkering finns intill TR)..bensinkostnaden trots att de är grannar och ?spillotid? ..fanns även moms skatt etc...27 lax för 40 minuter i TR..Keuxet var att det inte fanns några fakturor eller någonting öht som bekräftade att pengar redovisats..ringde byrån och de var först trevliga men sedan aggressiva när jag skrev ett Mail...veckan därpå slutade hans advokat på denna byrå..

    Exet smsade så fort han sett domen att jag skulle överföra 27+ tusen till hans privata konto annars skickar han in den till kronofogden..jag hade 48 timmar på mig och lycka till stod det med versaler..

    Jag ringde TR och kronofogden..juristen på TR hade inte hört talas om något liknande..KF sa att så länge det finns en dom behöver motparten inte bevisa att denne de facto betalat dessa summor..

    Jag skrev tillbaka att skicka fakturan så jag kan betala..nej var svaret..jag ska ha ?mina? pengar nu annars prickar jag dig..frågade vf ska skatt och moms betalas till ditt privata konto men då skrev han svar gör som jag säger...

    Jag gjorde givetvis inte det så han skickade in till KF..hans sambo skulle fylla 40 i samband med att pengarna betalades ut tillslut men han hade sonen som han sååå mkt ville umgås med.. han struntade i att hämta sonen på förskolan för att hans flyg var försenat( läs han hade bokat veckan innan höstlovet eftersom det är billigare)..jag svarade inte och förklarade för Förskolan att det var vite förlagt med hämtningar och han har tidigare ?satt dit mig? när jag varit snäll för sonens skull så jag vägrade denna gång ..
  • Anonym (H)
    Anonym (Utmattad mamma) skrev 2020-08-12 23:29:18 följande:

    Jag blev stämd under semestern( för 3 år sedan) och anlitade inget ombud eftersom jag inte hann hitta någon då det var med kort varsel. Jag visste inte vad det handlade om och eftersom det var ren bullsh*t trodde jag inte att det skulle behövas då vi redan varit i rätten 2 år tidigare och han själv ställt in och ändrat på umgänget så att de knappt hade umgåtts under 4 års tid. Han fick dock nys om att jag förlovat mig och då blev jag stämd strax efter det.

    I rätten hade han med sig sin vän ( vän som han hänger med festar åkt utomlands med.. den typen av vän).. de är båda folkbokförda i Hägersten trots att och givetvis umgås privat..(vad som postades på FB IG och liknande)..byrån var i Uppsala..denna brännvins?advokat? av samma ursprung som mitt ex är känd för fiffel och liknande..

    Det var 2 sms konversationer A4 ark där jag dagis var stängt och jag hade ett ärende på morgonen och han absolut inte kunde hämta innan 12.00 så jag tog med mig sonen vi var åter 15.00....andra gången var protesterna så högljudda och sonen gömde sig skrek och blev våldsam så jag förklarade detta och sa att han får hämta dagen därpå på förskolan istället..

    Gällande pengarna så var det ett handskrivet papper de det både var ?utlägg? för parkering ( gratis parkering finns intill TR)..bensinkostnaden trots att de är grannar och ?spillotid? ..fanns även moms skatt etc...27 lax för 40 minuter i TR..Keuxet var att det inte fanns några fakturor eller någonting öht som bekräftade att pengar redovisats..ringde byrån och de var först trevliga men sedan aggressiva när jag skrev ett Mail...veckan därpå slutade hans advokat på denna byrå..

    Exet smsade så fort han sett domen att jag skulle överföra 27+ tusen till hans privata konto annars skickar han in den till kronofogden..jag hade 48 timmar på mig och lycka till stod det med versaler..

    Jag ringde TR och kronofogden..juristen på TR hade inte hört talas om något liknande..KF sa att så länge det finns en dom behöver motparten inte bevisa att denne de facto betalat dessa summor..

    Jag skrev tillbaka att skicka fakturan så jag kan betala..nej var svaret..jag ska ha ?mina? pengar nu annars prickar jag dig..frågade vf ska skatt och moms betalas till ditt privata konto men då skrev han svar gör som jag säger...

    Jag gjorde givetvis inte det så han skickade in till KF..hans sambo skulle fylla 40 i samband med att pengarna betalades ut tillslut men han hade sonen som han sååå mkt ville umgås med.. han struntade i att hämta sonen på förskolan för att hans flyg var försenat( läs han hade bokat veckan innan höstlovet eftersom det är billigare)..jag svarade inte och förklarade för Förskolan att det var vite förlagt med hämtningar och han har tidigare ?satt dit mig? när jag varit snäll för sonens skull så jag vägrade denna gång ..


    Förlåt men jag förstår verkligen inte alls. Och jag förstår heller inte varför du inte överklagat domen
  • Anonym (Formuläret är hans problem)

    Ville ditt ex att du skulle betala för hans advokat? Det finns det inget fog för. Du ska bara bestrida kravet.

  • Anonym (A)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-08-08 10:30:06 följande:
    Du måste inte skriva under en passansökan! Med tanke på corona så kan du lätt vägra utan att det ses som något konstigt eller att du motarbetar pappan.
    Håller med
Svar på tråden Exet vill att jag skriver ut passansökan och skriver under omgående..annars stämmer han mig igen(obs långt)