• Anonym (Funderar)

    Är min lön bra eller dålig? undersköterska

    Hej alla.

    Jag har jobbat som utbildad usk inom äldreomsorgen sen 2009, i 11år. Jag jobbar just nu som timvik då jag föredrar det istället för fast. Har dock inget årligt lönesamtal .. i dagsläger har jag en timlön på 148kr i tim och på en heltid månadslön blir det 25 752

    Är det bra el dåligt? Har noll koll på vad folk får för lön inom vården..

    Hur mycket får ni i lön? Privat / kommunal? Hir lång erfarenhet?

    Ja är inom kommunalt.

  • Svar på tråden Är min lön bra eller dålig? undersköterska
  • Anonym (Annan usk)

    Har samma lön som du, jobbat färre år än du (7) och då största delen som vårdbiträde, blev färdig uska förra året.

    Så du har tyvärr inte så bra lön för tiden du jobbat.

    Tror du får svårt att höja dig som timvik, med timvik kommer ju inga extra ansvar som gör att man kan höja sig. Du får inga lönesamtal eller utvecklingssamtal etc.

    Vill du höja dig mer än bara bas-höjningen varje år så måste du nog vara anställd, visa framfötterna, göra förbättringsarbeten, ta extra uppgifter osv.

    Du får välja vad som känns viktigast för dig, styra över din tid eller få större chans att höja lönen.

  • Anonym (Annan usk)

    I timlönen du räknar på nu, räknar du in semesterersättningen också eller räknar du bort den?

  • Anonym (Funderar)

    Semesterersättningen är inte inräknad.

  • Anonym (mushka)

    Vet inte riktigr. Hade 25' som månadslön fem år sedan när jag pluggade till sjuksköterska och då med 5 års erfarenhet som uska.

  • Xlr8

    För den lönen skulle jag inte ens kliva upp ur sängen för.

    Därför jobbar jag inte inom vården, finns inga pengar att tjäna där.

  • Anonym (E)

    Jag jobbade som undersköterska i hemtjänsten i fyra år. Slutade kring årsskiftet 2016/2017 med en timlön på drygt 119,76 kronor i timmen exklusive semesterersättning.

  • Anonym (Tillsvidareanställd)

    Varför vill du jobba som timvikarie frivilligt? Det är alltid bättre med långtidsvikariat eller helst tillsvidareanställning. Tryggheten om man blir sjuk tex

    Med månadslön kan man ta något extrapass då och då och få kvalivicerad övertidsersättning.


    Jag är ensamstående med barn och har egentligen inte råd med utlandsresor tex. När jag har jobbhelg och ändå inte har barnet så brukar jag anmäla mig att jag kan ta extraskift och jobba dubbelpass. Även någon när jag jobbar vardagkväll att jag kan ta extrajobb förmiddagen då. Det är inget jag orkar göra alltför ofta, men då och då och på så sätt får jag ihop en utlandsresor. Visserligen inte dyraste hotelltet, jag får leta " visa lägsta pris först" osv.


    Men är så glad att jag kan ge mitt barn detta, utan att det drabbar tiden vi har ihop.

  • Anonym (E)
    Anonym (Tillsvidareanställd) skrev 2020-08-09 13:27:45 följande:

    Varför vill du jobba som timvikarie frivilligt? Det är alltid bättre med långtidsvikariat eller helst tillsvidareanställning. Tryggheten om man blir sjuk tex


    Jag föredrog alltid timvikariat före fast vikariat just för möjligheten att själv kunna välja när man skulle arbeta.
  • Elin P

    Har jobbat som chef inom vården tidigare och tycker din lön låter rätt normal. Det är ungefär vad usk med samma erfarenhet här i min kommun brukar tjäna. Sen vad man tycker om undersköterskors löner generellt kan ju diskuteras.

Svar på tråden Är min lön bra eller dålig? undersköterska