• Sat 8 Aug 2020 20:47
    268 visningar
    3 svar
    3
    268

    Testa sig eller inte? Corona

    Har haft rethosta i över en vecka nu, inga andra symptom. Är det ngn mening att testa sig för Corona? Det leder ju inte till ngt direkt. Samma förhållningssätt gällande jobb osv. De säger ju samtidigt att man inte smittar efter en vecka, samtidigt att man ska vara hemma med minst symptom. Att ett negativt test kan vara missvisande osv. Tänkte först att om testet visar negativt så kan jag jobba (mår ju bra i övrigt). Torrhostan kan ju hålla i sig i veckor till.

  • Svar på tråden Testa sig eller inte? Corona
  • DanneH­ade
    Sat 8 Aug 2020 20:55
    #1
    -1
    narie24 skrev 2020-08-08 20:47:18 följande:

    Har haft rethosta i över en vecka nu, inga andra symptom. Är det ngn mening att testa sig för Corona? Det leder ju inte till ngt direkt. Samma förhållningssätt gällande jobb osv. De säger ju samtidigt att man inte smittar efter en vecka, samtidigt att man ska vara hemma med minst symptom. Att ett negativt test kan vara missvisande osv. Tänkte först att om testet visar negativt så kan jag jobba (mår ju bra i övrigt). Torrhostan kan ju hålla i sig i veckor till.


    Om du befarar att du är sjuk, om du har en rimlig misstanke att det skulle kunna vara Covid. Så testa dig, inget snack om saken.

    Man kan smitta efter en vecka, det är individuellt. För allt du vet så kan du vara en superspridare.

    Med det sagt så är det nog ganska otippat att det faktiskt är Covid det rör sig om. Smittoantalen är ju på ganska stark nedgång.

    Men, och det här är det viktigaste.
    KOMMUNICERA TYDLIGT MED DIN ARBETSGIVARE.
    "Jag har haft rethosta i en vecka så jag lämnade prov för Covid och väntar på svar, tycker du jag ska komma in eller ska jag stanna hemma?"

    Du blir inte populär om du mot förmodan startar en ny cluster-smitta på jobbet på eget bevåg. Har du kommunicerat så är beslutet åtminstone upp till arbetsgivaren.
  • Sat 8 Aug 2020 21:39
    #2

    Tack för svar.

    Jag tänkte mest på om ett test leder ngn vart. Det kan ju enligt vad jag läst visa negativt ändå?

  • DanneH­ade
    Sat 8 Aug 2020 21:53
    #3
    narie24 skrev 2020-08-08 21:39:15 följande:

    Tack för svar.

    Jag tänkte mest på om ett test leder ngn vart. Det kan ju enligt vad jag läst visa negativt ändå?


    Mjae det beror ju på om det är positivt eller negativt. Är det positivt så leder det till att du blir tillsagd att hålla dig hemma och (förhoppningsvis) även till kontaktspårning så att smittan kan stoppas.

    Tiden det tar att få svar varierar på region. Oftast tar det bara några dagar, ofta redan dagen efter. Det är målet, men beror såklart på hur många test som måste prövas samtidigt.

    Det kan visa negativt om viruskoncentrationen i provet är så lågt att det inte registreras av testet. Oftast i ett väldigt tidigt skede av sjukdomen (innan du ens känner några symtom). Har du symtom och känner dig sjuk så vill det mycket till för att få ett falskt negativ. Det är nog väldigt ovanligt.


Svar på tråden Testa sig eller inte? Corona