• Sun 9 Aug 2020 08:31
    2090 visningar
    6 svar
    6
    2090

    Havandeskapsförgiftning, igångsättning?

    Är i v. 37+1, har havandeskapsförgiftning sen typ 2 veckor tillbaka och har fått blodtrycksmedicin.

    Går nu på kontroller typ varannan dag och ska höra av mig så fort jag får minsta symtom tex. Huvudvärk, ont uppe i magen.

    Borde man inte bli igångsatt nu när endå graviditeten räknas som fullgången? Eller ska man gå med havandeskapsförgiftning tills jag eller barnet blir så dåliga att de blir en akutsituation?

    När jag frågat läkare vid tidigare besök så har dom svarat att det är lite tidigt, att endå provsvaren ser ganska bra ut just nu osv. En annan läkare sa att dom fått hårdare restriktioner om att inte vänta för länge när man drabbats av grav.komplikationer.

    Ska till spec.mvc imorgon, något man ska framföra för att puscha på dom eller ska man bara lita på att allt kommer att gå bra trotts att man går med en havandeskapsgiftning?

  • Svar på tråden Havandeskapsförgiftning, igångsättning?
  • Anonym (3)
    Sun 9 Aug 2020 08:59
    #1

    Jag hade havandeskapsförgiftning från vecka 30, jag blev igångsatt v. 40+4. Då var värdena dåliga. Jag tror inte det är bra att sätta igång när värdena ändå är bra. En igångsättning innebär flera risker när kroppen inte är redo för förlossningen. Själv blev jag sövd och opererad efter förlossningen.

  • Anonym (H)
    Sun 9 Aug 2020 09:17
    #2

    Nej, kan man slippa igångsättning så är det det bästa. Både för dig och barnet. Det finns risker med igångsättning, det kan oftare bli mer utdragen, komplicerad och smärtsam förlossning som slutar i akut snitt eller sugklocka etc, och för barnet finns risk för syrebrist vid långdragen förlossning med kraftiga värkar (som ofta blir vid igångsättning). Har man gjort kjesarsnitt innan finns ökad risk att livmodern spricker. Och även om barnet räknas som fullgånget så finns det studier som visar att de sista veckorna i livmodern är viktiga för barnets hjärna och utveckling. Det är högre risk för t.ex adhd (12 gånger högre) och astma bland barn födda så sent som i v.38 jämfört med 40. Det är också högre risk att bebisen t.ex. har svårt med andningen efter födseln, får lågt blodsocker eller gulsot.

  • Sun 9 Aug 2020 18:05
    #3
    Anonym (H) skrev 2020-08-09 09:17:06 följande:

    Nej, kan man slippa igångsättning så är det det bästa. Både för dig och barnet. Det finns risker med igångsättning, det kan oftare bli mer utdragen, komplicerad och smärtsam förlossning som slutar i akut snitt eller sugklocka etc, och för barnet finns risk för syrebrist vid långdragen förlossning med kraftiga värkar (som ofta blir vid igångsättning). Har man gjort kjesarsnitt innan finns ökad risk att livmodern spricker. Och även om barnet räknas som fullgånget så finns det studier som visar att de sista veckorna i livmodern är viktiga för barnets hjärna och utveckling. Det är högre risk för t.ex adhd (12 gånger högre) och astma bland barn födda så sent som i v.38 jämfört med 40. Det är också högre risk att bebisen t.ex. har svårt med andningen efter födseln, får lågt blodsocker eller gulsot.


    Förstår ju att man kan tänka att det är det bästa men finns ju stora risker med en hf också.
  • Sun 9 Aug 2020 18:07
    #4
    Anonym (3) skrev 2020-08-09 08:59:19 följande:

    Jag hade havandeskapsförgiftning från vecka 30, jag blev igångsatt v. 40+4. Då var värdena dåliga. Jag tror inte det är bra att sätta igång när värdena ändå är bra. En igångsättning innebär flera risker när kroppen inte är redo för förlossningen. Själv blev jag sövd och opererad efter förlossningen.


    Okej. Varför blev du sövd och opererad?

    Jag hade hf i min tidigare grav för 6 år sen och då blev jag igångsatt i v 38+3. 3 dagar efter att dom upptäckt det. Hade inga symtom och ej heller skyhögt blodtryck som nu denna gång. Blir orolig bara att gå med det här så länge att det blir nått tokigt.
  • Anonym (3)
    Sun 9 Aug 2020 18:52
    #5
    Sniper123 skrev 2020-08-09 18:07:51 följande:

    Okej. Varför blev du sövd och opererad?

    Jag hade hf i min tidigare grav för 6 år sen och då blev jag igångsatt i v 38+3. 3 dagar efter att dom upptäckt det. Hade inga symtom och ej heller skyhögt blodtryck som nu denna gång. Blir orolig bara att gå med det här så länge att det blir nått tokigt.


    Förlossningen gick för snabbt pågrund av igångsättningen.

    Jag hade inga symtom på HF och inte märkvärdig högt blodtryck men det var blodprovet som var dåligt som gjorde att jag omedelbart blev igångsatt. Då tog jag blodprov flera gånger i veckan sista veckorna i graviditeten.

    Förstår att du är orolig. Om du redan gjort en igångsättning så kanske du får det igen? Prata med spec.mvc om din oro. Vad ligger dina värden på nu?
  • Anonym (Hejsv­ej91)
    Mon 10 Aug 2020 12:49
    #6

    Lite off topic kanske men:

    Fick havandeskapsförgiftning sent, 2 dagar innan min förlossning startade. Det upptäcktes inte förrän jag blev inlagd på förlossningen. Fick då reda på att jag ej kunde bli stucken med nål pga den typen av havandeskapsförgiftning jag hade. Dvs jag kunde ej få någon smärtlindring (fick heller inte bada/duscha). Förstod inte att jag fick lov att göra kejsarsnitt förrän jag hade varit 10 cm öppen i 3.5 h med en bebis som fastnat på väg ut.

    Hade varit skönt att veta lite i förväg vad som kan bli under en förlossning med havandeskapsförgiftning. Så tips är att fråga på spec. mödravården nu innan. Så är du helt förberedd inför förlossning, hur det än blir.

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning, igångsättning?