• Hoppaspåplus

    Barnvagnsdjungel Hjälp! Emmaljunga/Bugaboo/SilverCross/Britax

    Hej!

    Väntar vår första barn och tittar lite på barnvagnar. Det finns så många olika så tänkte fråga om någon av er har dessa vagnar och kan skriva kort vad som är bra respektive dåligt:

    - Bugaboo Fox

    - Emmaljunga NTX90

    - Silver Cross Wave

    - Britax Simle 3

    För övrigt tycker vi det är viktigt att vagnen inte är för tung då den kommer gå in- och ur bagaget ofta. Samt att den inte tar för stor plats i bagaget. Vi bor i stan och kommer inte gå mycket i skog etc. Pris spelar ingen direkt större roll.

    Funderar även på om man ska köpa en vagn med plats för syskon? Då vi planerar ha fler barn och inte för stor åldersskillnad mellan dem.. Men vet inte om man kommer ha användning av det eller inte? Vet att det finns ståbräda att köpa också.

    Sist så tar jag gärna emot tips på BRA och "Lätta" Babyskydd då vi bor i lägenhet utan hiss (barnvagnen ska stå i källarförråd).

    Många frågor men hoppas att något svar kan komma till nytta!:) Tack <3

  • Svar på tråden Barnvagnsdjungel Hjälp! Emmaljunga/Bugaboo/SilverCross/Britax
  • Anonym (Hej)

    Jag kommer verkligen inte på vilket märke... men det finns ett babyskydd där du kan snäppa loss en del av det och därför bara behöver bära med dig den ?inre? delen som väger typ 2 kg. Annars väger de flesta runt 4. Tungt och otympligt.

    Besafe säljer även någon form av transfergrej som du lägger i babyskyddet innan du knäpper fast bebis. Sedan lyfter du bara upp bebisen i transfergrejwn (alltså typ tyg med handtag på) för att bebis ska ligga kvar i samma position och inte vakna.

    Annars kan jag tipsa om att bära bebis i trikåsjal från bilen. Själv fick jag bara bära bebis vikt efter förlossning så detta var enda lösningen för mig

  • Anonym (Tess)
    Anonym (Hej) skrev 2020-08-09 19:49:44 följande:

    Jag kommer verkligen inte på vilket märke... men det finns ett babyskydd där du kan snäppa loss en del av det och därför bara behöver bära med dig den ?inre? delen som väger typ 2 kg. Annars väger de flesta runt 4. Tungt och otympligt.

    Besafe säljer även någon form av transfergrej som du lägger i babyskyddet innan du knäpper fast bebis. Sedan lyfter du bara upp bebisen i transfergrejwn (alltså typ tyg med handtag på) för att bebis ska ligga kvar i samma position och inte vakna.

    Annars kan jag tipsa om att bära bebis i trikåsjal från bilen. Själv fick jag bara bära bebis vikt efter förlossning så detta var enda lösningen för mig


    Precis som ovan, maxi cosi coral essential heter den som man kan ta ut en del som är mycket lättare än vanligt babyskydd och sen finns besafe izi transfer som är som någon form av tygstycke så du kan bära din bebis i.
    Annars rekommenderar jag också bärsjal eller om du ska bära upp bebisen när ni varit med vagnen så köp en sleepcarrier från najell. Den kan du även bära bebis i från bilen också men då får du ju flytta den från babyskyddet till sleepcarriern. 
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Tess) skrev 2020-08-10 11:41:40 följande:
    Precis som ovan, maxi cosi coral essential heter den som man kan ta ut en del som är mycket lättare än vanligt babyskydd och sen finns besafe izi transfer som är som någon form av tygstycke så du kan bära din bebis i.
    Annars rekommenderar jag också bärsjal eller om du ska bära upp bebisen när ni varit med vagnen så köp en sleepcarrier från najell. Den kan du även bära bebis i från bilen också men då får du ju flytta den från babyskyddet till sleepcarriern. 
    Vi bor också utan hiss och kommer att köpa en bugaboo donkey (möjlig för syskon) för att 1. den är lätt och 2. man kan bära den upp i handtaget om det behövs och komplettera med en Najell Sleepcarrier. Babyskyddet kommer vi bära upp de gångerna vi åkt bil och bebis somnat i det.
Svar på tråden Barnvagnsdjungel Hjälp! Emmaljunga/Bugaboo/SilverCross/Britax