• ballerinakakaoreo

    Är det delvis jag som skall stå för veterinärkostnaden?

    Hej! 

    För snart ett år sedan omplacerades min hankatt då han började vantrivas då jag fick mitt första barn. Han började kissa inne och fräste åt sonen, gjorde utfall m.m trots att sonen var nyfödd och inte ens kunde röra honom. Det stod klart att jag inte längre kunde behålla katten och han hamnade hos en kompis kompis som jag inte känner men vi har ändå månadsvis kontakt gällande katten och det har gått bra trots att hon hade 4 katter sedan innan och min katt alltid har varit ensam. Nu dock så har katten börjat dra sig undan och ligger mest under sängen/soffan och har dessutom börjat kissa i hennes säng. Hon som har tagit sig an katten vill att jag skall stå för halva eller eventuellt hela veterinärskostnaden för att kolla urinvägsinfektion trots att det inte är min katt längre. Det har dessutom gått så lång tid nu, hade det varit när katten var nyplacerad och fortfarande kändes som min så visst men nu har det gått 11 mån. Vad gäller, vad gör jag? 

  • Svar på tråden Är det delvis jag som skall stå för veterinärkostnaden?
  • Anonym (Eh)

    Allrså det är ju hennes katt. Fattar inte hur hon kan tycka att du ska betala? Är det otydligt att katten flyttat permanent och hon tror att du u framtiden vill ha tillbaka katten?

  • Aniiee

    Det är hennes katt nu och jag tvivlar starkt på att kissen gått med uvi i ett år. Som du själv skrev, kanske om det hade hadlat om någon månad, men inte efter ett helt år.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Mia)

    De är hennes katt? Försäkringen står väl på henne. Nej, betala inte.

  • Anonym (G)
    Tow2Mater skrev 2020-08-09 19:09:46 följande:

    Hennes katt, hon kan ju avliva den om hon inte har råd med vet besök.


    Ja, finns ju sjuka människor som gör så.
  • Anonym (?)

    Hur har avtalet och kommunikationen sett ut? Kan hon anse att du fortfarande tycker att katten är delvis din i och med att du velat fortsätta hålla kontakten?

    Vill du att katten ska får vård? Enklast vore ju att bidra men sen kräva att hon tar fullt ansvar för katten eller lämnar tillbaka den så du kan omplacera den.

  • Anonym (CCL)

    Vem står som ägare? Vem av er står på försäkringen? Handlar det om en tillfällig eller permanent lösning? Är det till exempel sagt att du har rätt att begära tillbaka katten om du så önskar?

  • Dexter dot com

    Var katten besiktad och ua när hon tog över den så kan hon ju inte komma nu och tycka att du ska vara delaktig i utgifterna om katten och försäkringen är skriven på henne.

  • Anonym (Blipp)

    Kan det blivit ett missförstånd er emellan? Att enligt dig har katten bytt ägare, men enligt henne så är hon fodervärd åt katten. Eftersom ni har kontakt varje månad angående katten så kan det ju vara så att hon anser att katten är din?

Svar på tråden Är det delvis jag som skall stå för veterinärkostnaden?