• springintheforest

Luftvärmepump

Hej alla!

Vi ska köpa en luftvärmepump.

Vad rekommenderar ni för märke?

Ska vi välja en återförsäljare på nätet eller är det bättre med en lokal?

Vi ska kunna få både värme och kyla när vi vill och allt ska vara enkelt och bekymmersfritt (så gott det går!). Helst ska det gå att styra allt över telefonen.

Nätet verkar ju enklast att handla på då man klickar i vad man ska ha och sen löser sig resten själv (verkar det som i alla fall).

Vi bor i en enplansvilla upp till 150 kvm. Öppen planlösning och har även en annan uppvärmning.

Ge mig alla tips och förslag ni kan!

• Svar på tråden Luftvärmepump
  • Hobgoblin

Beställde en pump runt  ... 20 ... 8??
    Bor i ett radhus i vinkel ..
    INGEN ville komma ut och kolla innan - misstag!!
    De kom och monterade pumpen - och lördagen hade vi 12 grader i sovrummet, pungkulorna satt som extra halsmandlar!!!
    I hallen - där pumpen satt kunde man torka ett par jeans på 20 minuter!!!!
    Luftpump är sketbra men inte i alla hus... de fick montera ner den och idag har jag ingen pump alls
    Rätt hus - ok
    Fel hus - värdelöst!
    Kolla andra alternativ!

• Mortiscia80

Vi har också en Daikin, vet inte vilken modell. Öppen planlösning, ca 100 kvm. Den går inte att styra med telefonen men har en fjärrkontroll.

Vi beställde via nätet, minns inte sidan men då skickades det ut folk automatiskt från ett lokalt företag.

Vi använder vår vintertid och behöver nästan aldrig stödelda i kaminen men nu när det är värmebölja har vi använt den som AC ett par dagar också, annars brukar den vara helt avstängd sommartid och en bra bit in på hösten.

• Hobgoblin
    Virriga Vera skrev 2020-08-09 22:21:36 följande:
    Det är en Daikin Nexura X som vi har.
    Kul för er ...... här satt den knappt två veckor innan den åkte ner.
    Hade ändå en  ...... tror det var ..... var i alla fall en som man kunde dela luftströmmen på men funkade inte ändå. Trodde jag inte heller men när jag klev ur sängen på Lucia och pungkulorna satt som halsmandlar så fick jag nog.
    Har direkt-el sedan dess!
  • StevenDiese

Tror inte märket spelar så stor roll egentligen. Kan nog funka bra med Julas maskiner med. Det är ju en väl beprövad teknik liksom. Men det är klart, ska man ha appstyrning så kanske utbudet är mer begränsat. Min är för gammal för att ha det tyvärr.

Själv har jag Toshiba. Inget att klaga på men värmer hela huset gör den ju inte. Funderar på att köpa en till övervåningen med. Särskilt nu på när det är stekhett. Det är ändå en fin grej med värmepump, att den kyler.

I rummen den inte når har jag oljefyllda elradiatorer.

Man bör ju sätta pumpen där man är mest anser jag. Där vill man ha det varmt och gott. Sen kan det förvisso störa när fläkten kör fullt vid -20 men jag bor i södern så det händer inte så ofta.

• springintheforest

Tack för alla svar och erfarenheter.

Mer!!

Hobgoblin skrev 2020-08-09 22:36:48 följande:

Trodde jag inte heller men när jag klev ur sängen på Lucia och pungkulorna satt som halsmandlar så fick jag nog.

Hoppas att kulorna gick att skaka ner efter ert äventyr!
  • Hobgoblin
    springintheforest skrev 2020-08-09 23:06:34 följande:

Tack för alla svar och erfarenheter.

Mer!!

Hoppas att kulorna gick att skaka ner efter ert äventyr!
    De är tillbaka .......hahahaha. Men pumpfan är borta ......
  • springintheforest
    StevenDiese skrev 2020-08-09 22:50:31 följande:

Man bör ju sätta pumpen där man är mest anser jag. Där vill man ha det varmt och gott. Sen kan det förvisso störa när fläkten kör fullt vid -20 men jag bor i södern så det händer inte så ofta.

Absolut. Vi bor också i söder, längst ner mot kusten och de dagar här är -20 eller lägre är extremt lätträknade.

Vi har en färdig plats för både inne och utedel och den kommer att sitta i kök/vardagsrum där hela familjen är mest. I övriga delen av huset har vi vattenburen värme.
  • springintheforest
    Hobgoblin skrev 2020-08-09 23:11:09 följande:

De är tillbaka .......hahahaha. Men pumpfan är borta ......

Det var ju tur att det inte var tvärtom!
  • Gnussen

Innan du går iväg och köper någon så vad du en gör så köp inget billigt skit för blir det en kall vinter så klarar pumparna inte av kylan om det blir för kallt ute och köper du en så köp av någon lokal handlar för skulle du få något problem så är det betydligt lättare.

Dom kommer även ut och kollar vart installationen gör mest effekt i huset.

Själv köpte jag en Samsung Luftvärmepump Smart Exclusive 9 och är helnöjd med den. Den har även wifi som man kan styra den med. I vårt förra hus så hade tidigare husägare installerat en billigare luftvärmepump och det var rena skiten. Den slutade att fungera om det blev för kallt ute. Du får räkna med att lägga runt 18000-23000 med installation om du ska ha en bra luftvärmepump.

Svar på tråden Luftvärmepump