• Anonym (Kaffedraken)

    Mamman lät honom köra bilen, antagligen utan körkort

    Hej!

    En bekant tipsade mig att mitt ex's nya kille körde bil.
    Det är inget ovanligt, men... han kommer från ett arabiskt land, har inget personnummer, och jag vet att körkort från det landet ofta inte kommer från en riktig trafikskola, utan man kan köpa dem. Det vet jag av flera människor som kommer från samma land.

    Jag frågade barnen om de hade varit med i bilen när han hade kört den, svaret var Ja!

    Han kanske har körkort, jag vet inte. Jag frågade mamman och då fick jag till svars att jag inte skulle lägga mig i hennes privatliv! Jag ville ju bara veta om killen hade körkort! Det handlar väl om barnens säkerhet, inte om hennes privatliv!

    För att få ett svar ringde jag till 11414, men de kunde inte svara mig pga sekretess. Men efter jag berättade att barnen hade varit med i bilen när han körde gjorde polisen en egen orosanmälan till socialtjänsten.


    Mamman och jag blev kallade till separata samtal. Men jag fick inget svar om han nu hade körkort eller inte. Socialtjänsten har inga såna rättigheter att fråga henne en sådan fråga! Först när det blir utredning, och det var inte givet att det blev en sådan!

    Är polisen, socialtjänsten och jag verkligen så maktlös? Vad har jag för möjligheter att se till att han inte tillåts köra bilen, inte bara när barnen är med?


  • Svar på tråden Mamman lät honom köra bilen, antagligen utan körkort
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag köper din oro o förstår vart du kommer ifrån.

    Men faktum är att allt är spekulation ifrån din sida, exets nya kanske har svenskt körkort som han tillomed tagit här?

    Men om det nu är så att han faktiskt har giltigt körkort så vore det ju mycket enkelt för exet att bara slänga fram en kopia på det till handläggaren på soc.
    Om jag var i ditt ex sits så skulle jag göra så o genom det mycket effektivt täppa till truten på dig, med en otrolig "fuck you" känsla.
    Sen skulle du se fånig ut i allas ögon o saken vara överspelad.

    Men nu gör inte ditt ex detta, eller hur?

    Jag har dock inga bra tips på hur du som privatperson kan ta reda på hurvida en annan privatperson har körkort eller inte.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om han har körkort eller inte är det ingen sekretess på. Det är bara att kontakta transportstyrelsen och kräva att få veta om han har det enligt offentlighetsprincipen. Sen om han har ett utländskt kan det vara svårt fast då måste han fixa ett svenskt för att få köra om det inte är ett eu land han tog det i.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-08-09 23:15:00 följande:

    Om han har körkort eller inte är det ingen sekretess på. Det är bara att kontakta transportstyrelsen och kräva att få veta om han har det enligt offentlighetsprincipen. Sen om han har ett utländskt kan det vara svårt fast då måste han fixa ett svenskt för att få köra om det inte är ett eu land han tog det i.


    Jag såg detta nu med när jag sökte.... Men....
    SiggeBas skrev 2020-08-09 22:54:43 följande:

    han kommer från ett arabiskt land, har inget personnummer




  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svaren. Han har inte ens svenskt personnummer, så Transportstyrelsen kommer då inte kunna hjälpa mig heller.

    Ja, hon hade verkligen kunnat stoppa truten på mig med en kopia på det påstodda körkortet, och isåfall hade jag faktiskt gladeligen hållit käften. Men sånt kom inte.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är bara att du kontaktar Transportstyrelsen så får du reda på om vederbörande har körkort. Gjorde det själv en gång när jag misstänkte att en person inte hade körkort och jag hade rätt.

    Jag förstår helt klart din oro speciellt när det gäller dina egna barn. Så kontakta Transportstyrelsen så får du reda på hur det ligger till. Lycka till.

  • Anonym (Kaffedraken)
    SiggeBas skrev 2020-08-09 23:22:37 följande:

    Ja, hon hade verkligen kunnat stoppa truten på mig med en kopia på det påstodda körkortet, och isåfall hade jag faktiskt gladeligen hållit käften. Men sånt kom inte.


    Precis, det får detektiven i mig att dra slutsatsen att det förmodligen inte finns något att visa.
    Anonym (Bil ägare med körkort) skrev 2020-08-09 23:25:10 följande:

    Det är bara att du kontaktar Transportstyrelsen så får du reda på om vederbörande har körkort. Gjorde det själv en gång när jag misstänkte att en person inte hade körkort och jag hade rätt.

    Jag förstår helt klart din oro speciellt när det gäller dina egna barn. Så kontakta Transportstyrelsen så får du reda på hur det ligger till. Lycka till.


    Hur ska transportstyrelsen kunna hantera ärendet om de inte får ett personnummer?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Bil ägare med körkort) skrev 2020-08-09 23:25:10 följande:

    Det är bara att du kontaktar Transportstyrelsen så får du reda på om vederbörande har körkort. Gjorde det själv en gång när jag misstänkte att en person inte hade körkort och jag hade rätt.

    Jag förstår helt klart din oro speciellt när det gäller dina egna barn. Så kontakta Transportstyrelsen så får du reda på hur det ligger till. Lycka till.


    Bra idé, men grejen är att han inte har svenskt personnummer. Då kan Transportsttyrelsen antagligen inte hitta något i deras system
  • Anonym (Kaffedraken)
    SiggeBas skrev 2020-08-09 23:29:08 följande:

    Bra idé, men grejen är att han inte har svenskt personnummer. Då kan Transportsttyrelsen antagligen inte hitta något i deras system


    Han har dock rätt att köra i Sverige med ett utländsk körkort i 1 år. Hur länge har han vart här?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-09 23:36:44 följande:
    Han har dock rätt att köra i Sverige med ett utländsk körkort i 1 år. Hur länge har han vart här?
    Det förutsätter att han har ett giltigt körkort från ett annat land. Men exet ville/kunde inte ens visa upp sånt, för att tysta ner mig.
  • Anonym (Kaffedraken)
    SiggeBas skrev 2020-08-09 23:52:00 följande:

    Det förutsätter att han har ett giltigt körkort från ett annat land. Men exet ville/kunde inte ens visa upp sånt, för att tysta ner mig.


    Ja det är klart. Men varför ska hon göra det? Jag hade blivit skit förbannad om mitt ex kom och krävde att få se min nya mans körkort (enbart pga att han är ifrån ett arabiskt land och ännu inte har svenskt personnummer).

    Hur länge har han vart i Sverige? Vet du det?

    Åh om socialen lägger ner det så kanske hon har visat upp ett körkort för dom.
Svar på tråden Mamman lät honom köra bilen, antagligen utan körkort