• storstadstjej

Min familj tycker att min kille är tråkig

Hej!

Det är såhär att jag och min kille har varit tsm i cirka 2,5 år och vi bor tillsammans sedan 10 månader tillbaka. Vi är ganska olika då jag är väldigt känslostyrd och han är väldigt lugn. Vi små gnabbas ibland men överlag är vi båda dödskära i varandra och älskar varandra otroligt mycket. Så pass mycket att vi planerar framtiden tillsammans.

Så till problemet som jag vill ha hjälp med. Jag är väldigt nära hans familj, vi hänger där ofta då dom bor tsm i ett fint hus med pool etc samt att dom är en kärnfamilj med flera syskon, medan min familj är väldigt splittrad med skilda föräldrar, nya partners osv. Detta har gjort att vi umgås betydligt mer med hans familj än med min. Jag har alltid vetat att min kille är ganska lugn och lite tillbakadragen och bjuder oftast inte till särskilt mycket. Jag sitter oftast och skämtar och skrattar och pratar med alla i hans familj utan problem och hjälper gärna till med diverse saker.

Och idag fick jag veta att min mamma, min pappa och min lillasyster tkr att min kille ?inte bjuder till? och att min pappa typ tkr att jag förtjänar bättre och det gjorde jävligt ont att höra då jag inte har tänkt på detta och jag är van eftersom det är sån min kille är och jag gillar oftast att han är lugn och det har även min pappa å flera andra sagt tidigare. Att dom gillar honom mkt och att han är bra för mig och att de e bra att han är lugn för jag behöver någon sån då jag är helt åt andra hållet. Nu är jag bara väldigt ledsen och vet inte vad jag ska göra? Är arg på min pappa som säger saker om min partner och samtidigt vet jg vad dom menar då jag å min kille haft diskussioner om detta och då har han sagt att det är sån han är och att jag inte ska behöva ändra på honom. Och efter det har jag inte tänkt mkt mer på det då jag inte ser det som ett stort problem då han inte är så mot mig. Då är han väldigt bekväm, skämtsam, glad, pratglad etc. Vad ska jag göra?? Samtidigt vet inte mina föräldrar elr syskon om hur han är egentligen och hur vårt förhållande är. Men önska bara att han kunde va lika nära min familj och släppa till lite mer så som jag gör med hans familj. Vill ju att min familj och min kille ska tycka om varandra lika mkt som jag å hans familj tkr om varandra. HJÄLP!!!

• Svar på tråden Min familj tycker att min kille är tråkig
  • Anonym (frugan)

Du beskriver mig och min man när vi träffades(tom att jag kommer från splittrad familj och han kärnfamilj är likt!) Min familj och de flesta av mina vänner tyckte att han var tråkig. Det är väldigt lätt att skita i deras åsikter när jag är den ende i familjen som inte skiljt mig.... 

• storstadstjej
    Anonym (frugan) skrev 2020-08-10 15:01:46 följande:

Du beskriver mig och min man när vi träffades(tom att jag kommer från splittrad familj och han kärnfamilj är likt!) Min familj och de flesta av mina vänner tyckte att han var tråkig. Det är väldigt lätt att skita i deras åsikter när jag är den ende i familjen som inte skiljt mig.... 

Vad sjukt!! Vilket sammanträffande. Ja men grejen är att jag vill ju att dom ska tycka om honom lika mkt som jag är omtyckt av hans familj. Vill att han ska ha en i familjen men vill heller inte att han ska behöva ändra sig pga vad mina föräldrar säger. Jag kan hålla med om att han kanske inte bjuder till så mkt men det är olika för alla känner jag och jag kanske har lättare för det eftersom jag är sån + jag känner hans familj bättre. Vet inte vad jag ska göra. Blir arg och ledsen
  • Anonym (frugan)
    storstadstjej skrev 2020-08-10 15:07:55 följande:
    Vad sjukt!! Vilket sammanträffande. Ja men grejen är att jag vill ju att dom ska tycka om honom lika mkt som jag är omtyckt av hans familj. Vill att han ska ha en i familjen men vill heller inte att han ska behöva ändra sig pga vad mina föräldrar säger. Jag kan hålla med om att han kanske inte bjuder till så mkt men det är olika för alla känner jag och jag kanske har lättare för det eftersom jag är sån + jag känner hans familj bättre. Vet inte vad jag ska göra. Blir arg och ledsen
    Att vilja är ju fint, men man kan inte styra över andra människor. Du kan bara styra över dig själv så låt inte din familj påverka din relation. 
  • Tecum

Det du först och främst ska ta till dig är att din familj har FEL! Det är inte deras sak att avgöra hur din kille är utan de ska respektera ditt val och vara glada över att du har det bra. Det andra du ska tänka på är att alla passar inte ihop, personkemin stämmer kanske inte, utan att det behöver vara fel på någon.
    Så jag tycker inte att du ska göra något alls, utom att strunta i din familjs obehagliga och omotiverade åsikter. Skyll absolut inte på din kille eller försök ändra på honom. Jag förstår att han är lite reserverad när han tvingas umgås med en så dysfunktionell familj som din!

• Anonym (M)

Jag sågs som tråkig av mitt ex familj. Men så hade vi också noll gemensamt. Jag kände liksom inte att jag kunde hänga med i deras rasistiska diskussioner tillexempel, då satt jag hellre tyst. De var skvallriga, pratade skit om sina grannar (smygfotade dom på skoj och visade alla, jätteskoj verkligen), missunnsamma och snåla. Tur jag har bättre svärföräldrar idag.

• Anonym (Anonym)

Du kanske skulle börja med att lösa problemet att du vill ligga med din killes brorsa. Känns lite viktigare i sammanhanget.

• Vickan I
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-10 15:48:12 följande:

Du kanske skulle börja med att lösa problemet att du vill ligga med din killes brorsa. Känns lite viktigare i sammanhanget.

Verkligen, haha.
  • Räkan77

Vad tycker din kille om att umgås med din familj? Tycker han att det är jobbig stämning? I så fall kanske du kan försöka styra ert umgänge så att det blir bättre förutsättningar för din sambo att trivas med din familj.

Men det känns märkligt att de har gått ihop och meddelat dig att alla tycker att han är tråkig. Ha inte dåligt samvete att du umgås mer med hans familj. Ni är vuxna nu som får välja de relationer som fungerar bäst för er.

• fjanten

Jaha, det får väl din familj tycka då. Märkligt att de kände för att meddela dig detta...

• Anonym ("Tråkig?")

Min frus familj är också så där jobbig, medan jag och min familj är lugn och ro. Med åren så har vi anpassat oss till varandras familjer, jag överlever i kaoset där, och min fru uppskattar lugnet med min familj.

Vi är dessutom det paret som fortfarande håller ihop, efter över 30 år har jag sett så många komma och gå bland min frus syskon.

(Mina syskon däremot har stabila relationer.)

Svar på tråden Min familj tycker att min kille är tråkig