• randigpanda

    Är min SGI skyddad?

    Hej! Jag funderar på hur min föräldrapenning skulle kunna bli om jag får barn vid slutet av vårterminen 2021. Är alltså inte gravid än! Min situation ser ut såhär:

    Jag arbetade heltid på samma arbetsplats from hösten 2014. 2016 blev jag fast anställd. Från och med höstterminen 2017 har jag varit tjänstledig för studier på heltid, med undantag för somrarna 2018 och 2019 då jag arbetat heltid.

    Förra året blev jag erbjuden avgångsvederlag vilket jag tackade ja till, det innebar sex månaders lön utan arbete (sep 2019-feb 2020) och min anställning avslutades alltså i februari. Jag har precis läst klart andra året på min kandidat och börjar det tredje och sista om några veckor. Första studieåret pluggade jag en ettårig utbildning på folkhögskola.

    Nu den här sommaren pluggar jag en sommarkurs på heltid och med CSN. Jag har alltså inte haft några glapp där jag inte studerat med CSN eller arbetat. Har försökt läsa mig till på fk:s hemsida vad som gäller men blir inte riktigt säker.

    Är det någon som varit i liknande situation eller har koll på om min SGI skulle baseras på min tidigare heltidslön?

  • Svar på tråden Är min SGI skyddad?
  • Anonym (Sg)

    Förstår jag rätt att du alltså sedan hösten 2017 studerat med csn på heltid? Alltså tagit full csn? Om så är fallet så är din sgi skyddad.

    From augusti 2018 räcker det dessutom att du studerat även utan att ta csn, så länge utbildningen är berättigad csn.

    Studier skyddar sgi och det spelar ingen roll att din anställning avslutats.

    Det du bör tänka på är att från den dagen du inte studerar längre direkt skriva in dig hos arbetsförmedlingen som arbetssökande. En enda dags glapp där så nollar du din sgi.

    Du bör också vara medveten om att du inte omfattas av det sgi-skydd man har de sex sista månaderna av graviditeten. Utan du måste skydda din sgi genom att studera, arbeta eller vara inskriven hos af.

    Du har inget sgi skydd den sommaren efter att du avslutat dina studier. Studerar man höstterminen så är ju sgi skyddad över sommaren. Kan vara bra att tänka på så att du inte tabbar dig. Som sagt. Skriv in dig som arbetssökande direkt den dagen dina studier avslutas om du inte har ett arbete.

    Eftersom du arbetat 8 månader före dina studier bör du även uppfylla 240-dagarsvillkoret. Detta är en specifik regel för föräldrapenning som innebär att man måste ha arbetat 8 månader i följd månaderna före barnets födelse, alternativt månaderna före man normalt sett har sin sgi skyddad pga graviditet. Om jag förstått det rätt så får du som studerar räkna fig tillgodo det du jobbade före studierna. Detta bör du dubbelkolla med fk.

    Om du inte uppfyller detta kommer dina första 180 föräldrapenning dagar bli på grundnivå. Alltså 250 kronor.

    När du ringer fk så ring och ställ samma frågor mer än en gång. Du kan få olika svar. Spela in samtalen så att du har bevis på infon du fått

Svar på tråden Är min SGI skyddad?