• Mon 10 Aug 2020 20:05
    394 visningar
    5 svar
    5
    394

    Förvaltare som inte gör sitt jobb. Kan inte lösa problemet själv.

    Hejsan!
    Jag är ganska ny men just nu vet jag inte vart jag ska vända mig.

    Lång historia kort: Jag har bostadsrätt. Jag hade inbrott i min lägenhet I slutet av Februari. De kom in genom balkong. Förlorade inget som hade någon större mening för mig så det kan jag inte klaga på men det blev skador på dörren samt dörrkarm.

    Försäkringsbolag kom överens om att det skulle föreningen som skulle stå för skadorna. Föreningen har en förvaltare de anställt. Nu när det strax gått ett halvår har förvaltaren fortfarande inte gjort någonting för att åtgärda problemet (byta dörr samt reparera plåtar på utsidan runt dörrkarmen).

    Förvaltaren är otroligt svår att ha att göra med. De brukar alltid svara när man ringer men det är sällsynt att det blir någon åtgärd. De säger ofta att de ska kolla på det och återkomma vilket de nästan aldrig gör.

    Utan att överdriva behövde jag ringa dem ca en gång i veckan och trycka på ärendet I ca 3 månader innan de faktiskt började göra något från första början (efter de stängt mitt ärende, jag klagade och de öppnade mitt ärende igen).

    Nu säger de att det ska hända saker vecka 38 (vecka 33 när jag skriver detta) och inget kommer ske innan dess.

    Jag kan inte lita på förvaltaren överhuvudtaget. Om de säger att saker ska hända vecka 38 kan det lika väl hända vecka 38 nästa år. De verkar vara ökända för att vara dåliga. Till och med varit på SVT nyheter för att de inte gör sitt jobb.

    Jag har planerad flytt och att se en inbruten dörr påverkar inte precis priset på min bostad positivt. Samtidigt som jag gärna hade löst det här problemet själv genom att anställa hantverkare får jag inte det och jag känner att mina händer är bakbundna. Problemet har hamnat hos någon som är totalt ointresserad av att lösa det.

    Jag undrar om ni har någon aning om hur man kan gå vidare med det här för att se till att saker blir gjorda. Juridiskt, olika statliga nämnder osv.

    Jag är tacksam för alla råd!

  • Svar på tråden Förvaltare som inte gör sitt jobb. Kan inte lösa problemet själv.
  • Mon 10 Aug 2020 20:09
    #1

    Tillhör bostadsrätten någon organisation, tex HSB eller Riksbyggen? Ring i så fall dit och se om du kan få hjälp att trycka på den vägen.

  • Mon 10 Aug 2020 20:18
    #2

    Och om du inte redan har varit i kontakt med styrelsen för din förening bör du starta där. Eller ta upp det med dem igen. Kanske höra med grannar om de upplevt liknande problem med förvaltaren och klaga till styrelsen gemensamt?

    Det är i hela föreningens intresse att saker blir fixade. Om det tex kommer in vatten kan ju huset bli skadat!

  • Mon 10 Aug 2020 23:21
    #3

    @BuoBä
    Finns det något sätt att ta reda på om de är del av HSB eller riksbyggen?

    När jag har kontaktat föreningen vill de endast vidarebefordra allt till förvaltaren vilket jag förstår på sätt och vis. De har anställt dem för ett jobb de inte gör vilket får förvaltaren att endast se ut som en målvakt.

    För övrigt när det gäller mina grannar har en redan flyttat, en annan är på gång och det är jag med. Jag är endast fast eftersom jag inte får utföra reparationer själv.

    Jag har inte känt något intresse från varken förvaltare eller förening att försöka göra någonting för att fixa ärendet.

  • Mon 10 Aug 2020 23:50
    #4
    CreamPain skrev 2020-08-10 23:21:59 följande:

    @BuoBä

    Finns det något sätt att ta reda på om de är del av HSB eller riksbyggen?


    Det brukar sitta en fet skylt på husen.

    Skämt åsido, det borde stå i ditt kontrakt, eller i pärmen med stadgar. Men alla är inte med i någon organisation, så vet du inte kanske det är så.

    När jag googlade hittade jag detta som kanske kan vara till hjälp (men jag läste bara väldigt snabbt så jag vet inte exakt vad de hjälper vill med):

    www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/bostadsrattsnamnden

    Konstigt att styrelsen inte reagerar mer om de har anlitat någon som uppenbarligen inte gör sitt jobb. Hur många är ni i föreningen ungefär? Finns det andra än de närmsta grannarna att prata ihop sig med för att göra problemet tydligt? Ni är alla med i föreningen så dåligt skötta hus drabbar er alla. Namnunderskrifter att lämna till styrelsen kanske?

    Du skulle kunna kontakta pressen också, och hänga ut förvaltaren. Men då vill du nog flytta rätt snart efter det...
  • Mon 10 Aug 2020 23:50
    #5
    CreamPain skrev 2020-08-10 23:21:59 följande:

    @BuoBä

    Finns det något sätt att ta reda på om de är del av HSB eller riksbyggen?


    Det brukar sitta en fet skylt på husen.

    Skämt åsido, det borde stå i ditt kontrakt, eller i pärmen med stadgar. Men alla är inte med i någon organisation, så vet du inte kanske det är så.

    När jag googlade hittade jag detta som kanske kan vara till hjälp (men jag läste bara väldigt snabbt så jag vet inte exakt vad de hjälper vill med):

    www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/bostadsrattsnamnden

    Konstigt att styrelsen inte reagerar mer om de har anlitat någon som uppenbarligen inte gör sitt jobb. Hur många är ni i föreningen ungefär? Finns det andra än de närmsta grannarna att prata ihop sig med för att göra problemet tydligt? Ni är alla med i föreningen så dåligt skötta hus drabbar er alla. Namnunderskrifter att lämna till styrelsen kanske?

    Du skulle kunna kontakta pressen också, och hänga ut förvaltaren. Men då vill du nog flytta rätt snart efter det...
Svar på tråden Förvaltare som inte gör sitt jobb. Kan inte lösa problemet själv.