• Anonym (Kim)

    Hur bryter man spiralen?

    Har varit gift länge, två barn. Efter barn två dog sexet i stort sett. Sex en gång i halvåret om man har tur. En gång hade vi två gånger på ett halvår det var lyx.

    Saken är den att vi har pratat om vad som är viktigt och sex är viktigt för mig. Det som var viktigt för hen är uppfyllt och åter uppfylls hela tiden. Men mina behov är liksom helt oväsentliga. Jag ställer upp på allt, vad som än behövs. Men hen vill inte ens göra detta för mig.

    Vad det leder till är att vi kommer längre och längre från varandra. Hur mycket jag än ger komplimanger (som jag till 110% menar) så är jag inte intressant.

    Har hört hen i duschen där det tydligt låter som att hen tillfredsställer sig. Vilket är helt okej. Men varför får jag inte se på eller vara med. Det skulle liksom räcka. Sig själv då är hen kåt. Men inte med mig.

    Känner mig värdelös, oattraktiv och som världens sämsta. Hela tiden.

    Hatar att lägga mig samtidigt för jag vet att det betyder ännu ett tillfälle att bli nekad. Eller ett tillfälle till där hen inte vill vara i närheten av mig. Inte ens petting eller någonting.

    Jag skulle pröva vad hen än vill. Vad som helst. Men hen vill inte ens prata sex. Så det är svårt att ens föreslå något.

    Antar att jag bara vill skriva av mig. Känner mig bara så jävla värdelös hela jävla tiden. Vad för partner är man om ens partner inte ens vill ha sex i någon form?

    Perfekta tillfällen finns inte. Vill man ha en nära relation får man ta alla tillfällen man kan. Så som vi gjorde när vi var yngre.

    Dom som vill säga lämna kan skippa att kommentera. Jag älskar hen, lämna är inte ett alternativ.

    Nä nu ska jag lägga mig och må dåligt. Sov gott!

  • Svar på tråden Hur bryter man spiralen?
  • Anonym (A)

    Stark text. Berörde.

    Jag är som din käraste. Vet inte varför det är så. Kan inte ändra på det.

  • Anonym (Camilla)

    Vilken fin text. Trots innehållet. Vilken frustration! Hen kan ju heller inte må bra i situationen. Ni har försökt prata men jag tror ni måste försöka igen. Sätt er ner. Lugnt och fint. Alternativt på en promenad där ni kan sätta er ostört. Berätta för hen hur du känner. Ungefär som du beskrivit här. Berätta vad du behöver och önskar vad gäller närhet och intimitet. Inte i en anklagande eller krävande ton. Be om feedback från hen. Se till att det landar rätt. Fråga hen hur hen vill ha det. Lägg er i vinn om att verkligen lyssna och förstå varandra.

    Därefter starta intimitetsövningar. Gå långsamt fram. Öva närhet utan att det ska leda till sex. När det känns bra och pirret finns efter mer så kommer det att ge sig.

    Så prata och visa omsorg för varandra. En varm kram som är just bara en varm kärleksfylld kram. Ni kommer att hitta tillbaka till ert sexliv. Det kommer inte att bli som när ni var unga. Nu är ni mer mogna och har andra krav. Lycka till!

  • Anonym (Kim)
    Anonym (A) skrev 2020-08-10 22:22:44 följande:

    Stark text. Berörde.

    Jag är som din käraste. Vet inte varför det är så. Kan inte ändra på det.


    Får jag fråga om du tar några initiativ till att lösa situationen eller för att förbättra den? Eller är du nöjd i situationen som den är? Tror du din partner är nöjd? Intressant att höra från din sida hur du ser på saken och hur du känner inför det. Kan vara så lätt att bara se från sitt eget perspektiv ibland och kanske kan jag lära något från dig.
    Anonym (Camilla) skrev 2020-08-11 07:11:04 följande:

    Vilken fin text. Trots innehållet. Vilken frustration! Hen kan ju heller inte må bra i situationen. Ni har försökt prata men jag tror ni måste försöka igen. Sätt er ner. Lugnt och fint. Alternativt på en promenad där ni kan sätta er ostört. Berätta för hen hur du känner. Ungefär som du beskrivit här. Berätta vad du behöver och önskar vad gäller närhet och intimitet. Inte i en anklagande eller krävande ton. Be om feedback från hen. Se till att det landar rätt. Fråga hen hur hen vill ha det. Lägg er i vinn om att verkligen lyssna och förstå varandra.

    Därefter starta intimitetsövningar. Gå långsamt fram. Öva närhet utan att det ska leda till sex. När det känns bra och pirret finns efter mer så kommer det att ge sig.

    Så prata och visa omsorg för varandra. En varm kram som är just bara en varm kärleksfylld kram. Ni kommer att hitta tillbaka till ert sexliv. Det kommer inte att bli som när ni var unga. Nu är ni mer mogna och har andra krav. Lycka till!


    Tack för dina förslag! Jag är så orolig att min partner är nöjd där vi är och att hen vill se en förändring men vill inte jobba på att lösa det. Är därför så rädd för att ta upp det ännu en gång då jag bara tror det leder till sämre stämning. Men det är inte bra att inte göra något heller.

    Kan få höra att mysa i sängen inte är bra för då kanske jag tror att något ska "hända". Det tar udden av så mycket, tappar suget att spontan kyssa eller krama som jag verkligen älskar att göra eftersom det också är närhet som jag vill ha men ofta inte får då det uppfattas som jobbigt eller klängigt. Och känslan av att jag klänger eller är för på är där hela tiden, och då är jag inte ens så himla på. Rör mig mot att distansera mer då det är den enda lösningen för att inte gå och hoppas och hela tiden bli besviken.

    Jag fattar inte varför hen inte vill jobba på det, varför hen inte vill försöka göra något åt lusten eller vilja vara med mig.

    Det är mycket jag inte förstår och det är mycket som sårar mig även om mitt yttre ser hårt ut och oberört.
  • Anonym (Camilla)

    Ja vilken tråkig sits. Intimitetsövningarna är ju just till för att kunna slappna av och veta att kramen och närheten inte leder till sex. Jag tycker det är snudd på taskigt av din partner att inte vilja lösa situationen. Kan det vara något medicinskt trassel? Underlivshälsa?

    Kanske det behövs en utomstående som lotsar er. Hen kan inte bara skita i att vilja prata och komma till en nivå där båda kan vara hyfsat nöjda. Även om du inte vill separera så kanske du får säga det till hen att det faktiskt är ett alternativ.

    Det du skriver här skulle du kunna säga till hen. Hur du upplever och känner det. Ändå inte ge dig utan att hen måste ta tag i relationen. Tillsammans med dig. Förstår det är frustrerande och knäckande. Har man fått nej tillräckligt många gånger ger man upp. Det gör för ont helt enkelt. Skickar en varm kram!

  • Anonym (apan)

    Hej!

    Är i samma sits på många sätt utan att ha löst den. Så mina råd är kanske värdelösa. Men det verkar som om du är väldigt fokuserad på att vara din partner till lags, du säger att hens priogrejer är uppfyllda och att komplimangerna haglar. Låter som ett sjukt obalanserat förhållande och en föga eggande miljö.

    Mitt tips: låt dig själv ta mer plats i ditt liv. Om sextankar tar energi från dig, bestäm dig för att avstå sex i en månad. Säg det gärna till din partner. Ägna istället energin åt att göra något du vill, vad som helst. Ny hobby, krogen, fotboll. Whatever. Men gör det utan hen och gör det så ofta du vill. Be inte om lov. Låt dig själv vara nummer ett, helt enkelt.

    Målet är mer energi till dig, mer självständighet. Större självförtroende. Lyckas du så kommer er relation få en bättre balans och ett bättre utgångsläge för att diskutera sex. Och sannolikt blir du mer intressant på kuppen.

Svar på tråden Hur bryter man spiralen?