• Anonym (Undrande)

    Krav och kontroll av familjehem

    Hittade av en slump detta https://forum.familjehemmet.se/threads/st%C3%A4dning.2082/

    Säger bara fy f*an, hur kan de bli godkända som familjehem? Gör inga kontoller på vilken barnsyn de har, hur de hanterar olika situationer osv?

    Jag hoppas verkligen det här är ett extremt undantag. Tänker på om jag skulle råka ut för något eller bli sjuk och inte kunna ta hand om mina barn och de skulle placeras hos en sån familj?

  • Svar på tråden Krav och kontroll av familjehem
  • Aniiee

    Du kanske skulle läsa lite mer än första inlägget. I en tråd som dessutom är 9 år gammal...


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Undrande)

    1. Jag vet att den var gammal, som sagt hittade den av en slump.


    2. Jag läste alla hela tråden

    Jag har ingen erfarenhet av soc och blev bestört. Straff och behavoristiska metoder som time out. Vidrigt!  På omhäntertagna barn, som är extra sårbara dessutom. Kan inte greppa detta.

  • Tow2Mater

    Stackars barn!!! Det är ju misshandel!!!  Hon fick sitta på en stol i köket i FEM MINUTER (för att sen få en ny chans att börja städa). Anmäl till soc!!

  • Anonym (Undrande)
    Aniiee skrev 2020-08-10 23:58:38 följande:

    Du kanske skulle läsa lite mer än första inlägget. I en tråd som dessutom är 9 år gammal...


    Har några rutinwr ändrats - om inte, då är det ovidkommande arr det är 9 år sedan.
  • Anonym (Undrande)
    Tow2Mater skrev 2020-08-11 01:15:55 följande:

    Stackars barn!!! Det är ju misshandel!!!  Hon fick sitta på en stol i köket i FEM MINUTER (för att sen få en ny chans att börja städa). Anmäl till soc!!


    Läs läbken ovan. Det är kränkande behandling.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-08-11 05:47:23 följande:
    Läs läbken ovan. Det är kränkande behandling.
    Att sitta på en stol......? Jösses. Pojken som kallades Det kan slänga sig i väggen.
  • Anonym (Fia)

    Vilket praktexempel på hur bra nätforum kan vara! Familjehemsföräldern märkte själv att hennes metoder inte fungerade, bad om råd på ett forum, följde råden och vips var problemet löst.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-08-11 18:50:24 följande:
    Att sitta på en stol......? Jösses. Pojken som kallades Det kan slänga sig i väggen.
    Jo allt är relativt. Det är skadligt och kränkande med timeout-metoder. Ett familjehem borde man kunna ställa extra höga krav på då det är utsatta barn.https://petrakrantzlindgren.se/en-annan-du-2/
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Fia) skrev 2020-08-11 19:04:02 följande:

    Vilket praktexempel på hur bra nätforum kan vara! Familjehemsföräldern märkte själv att hennes metoder inte fungerade, bad om råd på ett forum, följde råden och vips var problemet löst.


    Hon borde inte ens ha tänkt tanken,
  • Anonym (Undrande)
    Tow2Mater skrev 2020-08-11 18:42:58 följande:

    De lättkränkta svenska barnen, stackarna kommer få det svårt i vuxenlivet!

    www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/krankthetskulturen-forstor-svenska-skolan/


    https://www.expressen.se/debatt/att-straffa-barnen-gor-dem-egoistiska/

    D
    et borde ske intjevuer och fråga hur de ser på straff, timeout och sånt. De som inte tar avstånd till såna metoder borde inte få bli godkända som familjehem.
  • nernu

    Vet inte hur det funkade för tio år sedan. Men jag vet familjer som blir nekade för skitsaker i nutid. Typ din mamma var inte så kramig så du kanske inte kommer vilja kramas tillräckligt mycket. Eller det känns som att den ena föräldern vill vara familjehem lite mer än den andre. Så nog är det strängt alltid...

Svar på tråden Krav och kontroll av familjehem