• Anonym (tvätterska)

Hur sköter ni tvätten?

Frågan riktar sig främst till er som inte har tillgång till tvättstuga eller egen tvättstuga. T ex bor eller har bott i vinterbonade fritidshus, radhus? Hur fungerar det med tvätthanteringen i boenden där man kanske bara har en tvättmaskin och ev torktumlare i badrummet. Är det vanligt? (Vi går i hustankar, därav frågan).

• Svar på tråden Hur sköter ni tvätten?
  • Anonym (Anonym)

Morsan hade en tvättmaskin och ett litet torkställ hängande över, plus en sån där stång för att hänga galgar eller täcken osv, större saker. Torkställningar öht är ju bra. En kompis till mig hade en sån. Man får kanske räkna med att tvätta lite oftare.

• Anonym (myself)

Jag har aldrig i mitt liv använt mig av tvättstuga - vill inte göra det heller, att tvätta efter alla andra - blä. Så även vi bott i en hyresrätt som hade tvättstuga, enda alternativet var att köpa en tvättmaskin och installera den i badrummet. Jag ser inga som helst problem med det, utan snarare ser problem och nackdelar med en tvättstuga

• sextiotalist

När vi hade så. Då hade jag en ställning för skjortor, toppar etc som torkade på galgar och en ställning för andra kläder.

Om möjligt torkade jag det utomhus, annars gick det hänga i något lämpligt rum.

Tvättar en gång i veckan även då, så det var bara under ett dygn tvätten hängde framme

• Anonym (U)

Bor i hyreshus med 6 hyresgäster och bara en tvättmaskin o en tumlare..

• Anonym (U)
    Anonym (myself) skrev 2020-08-11 12:50:59 följande:

Jag har aldrig i mitt liv använt mig av tvättstuga - vill inte göra det heller, att tvätta efter alla andra - blä. Så även vi bott i en hyresrätt som hade tvättstuga, enda alternativet var att köpa en tvättmaskin och installera den i badrummet. Jag ser inga som helst problem med det, utan snarare ser problem och nackdelar med en tvättstuga

Tror alla hellre hade haft egen maskin.. Inte alla som har råd dock
  • Anonym (Stugsittare)
    Anonym (tvätterska) skrev 2020-08-11 12:45:51 följande:

Frågan riktar sig främst till er som inte har tillgång till tvättstuga eller egen tvättstuga. T ex bor eller har bott i vinterbonade fritidshus, radhus? Hur fungerar det med tvätthanteringen i boenden där man kanske bara har en tvättmaskin och ev torktumlare i badrummet. Är det vanligt? (Vi går i hustankar, därav frågan).

Man tvättar en maskin per dag, ungefär. Då vi bodde i lgh tvättade vi 10 maskiner varannan vecka.

Torktumla eller häng ut, eller ihopfällbar torkställning inne.
  • Anonym (.)

Vi bor i en fd sommarstuga och har det så.
    Så fort och så länge det går hänger vi tvätten ute, på en av altanerna, under tak.  Den övriga tiden på året hänger vi den inomhus, i ett av extrarummen, på portabla tvättställ.

Vi ska börja bygga om och ut  huset nästa år. Vi kommer inte ha en tvättstuga utan kommer fortfarande ha tvätten i badrummet. Dock komemr badrummet göras annorlunda så att det får plats med att hänga tvätten där.
    Vi kommer då att slänga ut torktumlaren, använder i princip aldrig den eftersom de förstör kläderna och den tar bara en massa plats.

• Anonym (Hulken)

Det är väldigt vanligt att ha egen tvättmaskin (och ofta tumlare) i sitt hem.

Vi har tvättmaskin i badrummet i lägenheten och hänger tvätten på tork. Har två ställningar i badrummet för torkning (en över badkaret och en över tvättmaskinen) och en ihopfällbar som kan ställas i tex vardagsrummet eller på balkongen. Men den används inte så ofta. Hängar dukar etc över duschdraperistången. Har två torklinor på balkongen också. Plus två ihopfällbara hängande grejer med klädnypor i för strumpor o annat smått.

Vet inte om vi sköter tvätten på något särskilt sätt. Vi tvättar när det behövs. :) Blir kanske fem, sex maskiner i veckan för vår familj på fyra personer.

• Anonym (Hulken)

Just det! Skjortor etc torkar ofta på galge någonstans där det passar - balkongen, duschdraperistången eller en annan draperistång vi har.

• Anonym (tvätterska)

Tack för alla tips! Vi har länge haft egen tvättmaskin i lägenheten. Men det finns även en stor tvättstuga på gården där det finns större maskiner, torkskåp mm. Men sånt finns väl inte när man flyttar till hus? Vi använder bara tvättstugan ibland, jag undrar mest hur andra gör.

Svar på tråden Hur sköter ni tvätten?