• Lilant

    Tävling i världens snabbaste förlossning

    Tänkte starta en rolig tråd om snabba förlossningar:) min förlossning: vattnet går 12 första värken kl 13 bäbisen ute kl 14 :) så en timme från första värk, helt sjukt också att man inte sprack så mycket haha någon som kan slå mig? Inget att skryta om bara en rolig tråd som sagt ( ingen tävling vem som är bäst)

  • Svar på tråden Tävling i världens snabbaste förlossning
  • Fjäril kär

    Jag själv är bokstavligen född på en kafferast..

    Mamma kom in efter vattnet hade gått hemma, barnmorskan känner och tittar på henne och klappar henne på huvudet och säger att det här dröjer till inatt, det har inte hänt nånting alls. Hon säger att hon ska ta lite rast och snart kommer tillbaka, bara ring på knappen om hon vill något.

    5 min senare säger hon till pappa att hon har väldigt ont och 10 minuter senare måste hon krysta och pappa larmar. Jag är redan född när barnmorskan kommer in på rummet bara nån minut efter larmet.

  • Lilant
    Fjäril kär skrev 2020-08-11 16:46:13 följande:

    Jag själv är bokstavligen född på en kafferast..

    Mamma kom in efter vattnet hade gått hemma, barnmorskan känner och tittar på henne och klappar henne på huvudet och säger att det här dröjer till inatt, det har inte hänt nånting alls. Hon säger att hon ska ta lite rast och snart kommer tillbaka, bara ring på knappen om hon vill något.

    5 min senare säger hon till pappa att hon har väldigt ont och 10 minuter senare måste hon krysta och pappa larmar. Jag är redan född när barnmorskan kommer in på rummet bara nån minut efter larmet.


    Rolig historia:) tack för att du svara i tråden:D Är du kvinna är de ju risk att du också föder för snabbt haha min mamma sköt ju ut alla sina så vi knappt hann fångas
  • Fjäril kär
    Lilant skrev 2020-08-11 19:15:51 följande:

    Rolig historia:) tack för att du svara i tråden:D Är du kvinna är de ju risk att du också föder för snabbt haha min mamma sköt ju ut alla sina så vi knappt hann fångas


    Mina tre barn är födda inom det normala tidsspannet även om de flesta barnmorskor ändå tyckte att det gick fort. (alla tre är födda på 5 timmar varav två igångsättningar)
  • Litorina

    Andra barnet. Började känna värkar typ 19:30. Packade ihop lite grejer och åkte till sjukhuset efter någon kvart (vi bor nära). Enligt journalen kom vi in 20:02. 20:10 kom bebisen.

    Läste i tidningen om en kille som gick för att köpa snus. När han kom hem hade tjejen hunnit föda barn!

  • Folkesson87

    Andra barnet. Hade ont i ryggen från kl 15. Tänkte att det var på gång. Första värk ca kl 16. Ringde min man och barnvakt som kom ca 16.45. Då första barnet var född på 4h. Misstänkte jag att det kunde gå fort även denna gång.

    På förlossningen ca kl 17.15. Vattenet gick i receptionen 17.40 var hon ute ????

    Så från första värk tills hon var ute 1h 40 minuter ????

    Flicka, v39. 52cm 3501g ????

  • kimsi

    Första barnet, vattnet gick 20.10 och jag hade inte känt något alls innan (var dessutom tre veckor till bf). Första värken 20.25 och barnet ute 22.25. Som förstföderska var jag inte riktigt beredd på detta utan hade ställt in mig på vandringar i korridoren, ett bad och epidural. ;) 

  • Litorina
    kimsi skrev 2020-08-12 12:36:34 följande:

    Första barnet, vattnet gick 20.10 och jag hade inte känt något alls innan (var dessutom tre veckor till bf). Första värken 20.25 och barnet ute 22.25. Som förstföderska var jag inte riktigt beredd på detta utan hade ställt in mig på vandringar i korridoren, ett bad och epidural. ;) 


    Snabb etta! Min första tog typ 6 timmar och andra knappt en. Har du fött fler barn?

    Det första jag sa när jag kom in till förlossningen var att jag önskade EDA. De sa bara något lite vagt om att de skulle se till det, och typ sju minuter senare var bebisen ute. De måste ju sett på mig att det inte fanns på kartan att hinna med någon smärtlindring alls!
  • Spader 6

    Första barnet: vattnet gick kl 15. Kl 18 fullt öppen men dottern låg snett. Vi mådde bra och fick vara ifred så fixa kroppen det själv. Kl 21.55 fråga jag bm om hon trodde barnet skulle komma före el efter midnatt. Nja, inte innan kl 22.30 sa bm. 2 krystvärkar senare ligger tösen på min mage kl 22,28.

    Barn nr 2. Blev erbjuden igångsättning pga att första gick fort och vi har 8 mil till förlossningen. Men jag avböjde. Planen var då att jag skulle ring direkt jag kände minsta värk. Sagt och gjort! Kl 14 blev vi inskrivna på förlossningen. Kl 14,20 gick vattnet kl 15,40 ligger tösen på min mage.

  • kimsi
    Litorina skrev 2020-08-12 17:08:37 följande:
    Snabb etta! Min första tog typ 6 timmar och andra knappt en. Har du fött fler barn?

    Det första jag sa när jag kom in till förlossningen var att jag önskade EDA. De sa bara något lite vagt om att de skulle se till det, och typ sju minuter senare var bebisen ute. De måste ju sett på mig att det inte fanns på kartan att hinna med någon smärtlindring alls!
    Har fött ett barn till och där startade det med värkar och inte vattenavgång, kände av första värken vid 09.10 och eftersom förra gått så fort och vi har många mil till förlossningen åkte vi tämligen omgående, vattnet gick runt 10.45 och sedan låg barnet på magen vid 11.30. :)
  • Litorina
    kimsi skrev 2020-08-13 09:01:14 följande:

    Har fött ett barn till och där startade det med värkar och inte vattenavgång, kände av första värken vid 09.10 och eftersom förra gått så fort och vi har många mil till förlossningen åkte vi tämligen omgående, vattnet gick runt 10.45 och sedan låg barnet på magen vid 11.30. :)


    Spader 6 skrev 2020-08-12 21:34:21 följande:

    Första barnet: vattnet gick kl 15. Kl 18 fullt öppen men dottern låg snett. Vi mådde bra och fick vara ifred så fixa kroppen det själv. Kl 21.55 fråga jag bm om hon trodde barnet skulle komma före el efter midnatt. Nja, inte innan kl 22.30 sa bm. 2 krystvärkar senare ligger tösen på min mage kl 22,28.

    Barn nr 2. Blev erbjuden igångsättning pga att första gick fort och vi har 8 mil till förlossningen. Men jag avböjde. Planen var då att jag skulle ring direkt jag kände minsta värk. Sagt och gjort! Kl 14 blev vi inskrivna på förlossningen. Kl 14,20 gick vattnet kl 15,40 ligger tösen på min mage.


    Vilken tur att ni hann! Hade jag inte bott i princip granne med sjukhuset hade jag nog planerat hemförlossning med tvåan. (Jag hann ju in med bara 8 minuters marginal, trots kort resa.) Hade ni också funderingar på hemförlossning andra gången?

    Kul att höra andra snabbföderskor! Det är så många som pratar om att gå omkring hemma med värkar, bada mm. Jag kan inte relatera till det, alls. De fick liksom klippa av mig kläderna för att hinna få av dem...
  • Gurkan25

    Min andra förlossning gick snabbt(tvillingar). Från första värk tog det ca 2 timmar tills båda var ute.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Ragnar

    Andra barnet kom snabbt och lätt i vecka 37. Vaknade kl. 5 och kände mig lite konstig. Som att jag ätit något olämpligt. Misstänkte att det var något på gång men somnade igen. Vaknade igen kl. 6:30 och var då helt säker på att det var bebis på väg trots att jag inte hade så kraftiga värkar och rätt långt emellan. Ringde förlossningen som sa att jag kunde komma in på kontrol om jag ville men att det nog var många timmar kvar. Vi åkte in och var framme 7:10. Eftersom jag var enda som var där (ett litet sjukhus på den islänska landsbyggden) blev jag erbjuden att vara kvar. Min man åkte hem för att köra äldre barnet, som var hemma med en granne vi väckt för att passa, till dagis. Han skulle vara tillbaka inom en timme och barnmorskan sa att han hade gått om tid. Barnmorskan gick för att hämta en kopp kaffe till sig själv och sa att hon sen skulle ta en titt på hur det hela stod till. Så fort hon gått ut ur rummet fick jag första krystväken och vattnet gick på samma gång. Det kom helt utan förvarning. Jag skrek och hon kom springande tillbaka med kaffet i handen. Nästan direkt efter kom nästa värk och med den även barnet som barnmorskan fångade upp. Hon la det i min famn och tog en stor slurk av kaffet och sa lite chockad att det fortfarande var varmt. Det var den snabbaste förlossning och hon upplevt. Hann vara på förlossningen i 10 min. Min man hade bara hunnit köra ut från parkeringen när jag ringde och sa att lillasyster kommit.

  • kimsi
    Litorina skrev 2020-08-13 15:57:49 följande:
    Spader 6 skrev 2020-08-12 21:34:21 följande:

    Första barnet: vattnet gick kl 15. Kl 18 fullt öppen men dottern låg snett. Vi mådde bra och fick vara ifred så fixa kroppen det själv. Kl 21.55 fråga jag bm om hon trodde barnet skulle komma före el efter midnatt. Nja, inte innan kl 22.30 sa bm. 2 krystvärkar senare ligger tösen på min mage kl 22,28.

    Barn nr 2. Blev erbjuden igångsättning pga att första gick fort och vi har 8 mil till förlossningen. Men jag avböjde. Planen var då att jag skulle ring direkt jag kände minsta värk. Sagt och gjort! Kl 14 blev vi inskrivna på förlossningen. Kl 14,20 gick vattnet kl 15,40 ligger tösen på min mage.


    Vilken tur att ni hann! Hade jag inte bott i princip granne med sjukhuset hade jag nog planerat hemförlossning med tvåan. (Jag hann ju in med bara 8 minuters marginal, trots kort resa.) Hade ni också funderingar på hemförlossning andra gången?

    Kul att höra andra snabbföderskor! Det är så många som pratar om att gå omkring hemma med värkar, bada mm. Jag kan inte relatera till det, alls. De fick liksom klippa av mig kläderna för att hinna få av dem...
    Nej jag funderade inte på hemförlossning, vet inte varför dock. Däremot var jag uppmanad av barnmorska att om vattnet gick hemma skulle vi inte ta egen bil utan tillkalla ambulans.
Svar på tråden Tävling i världens snabbaste förlossning