• Anonym (Storken)

Bolån hos SBAB

Ansökte om ett lånelöfte hos SBAB för de verkade ha bra villkor och kunde låna med min ekonomi. Nu när jag försökt få kontakt med dem börjar jag få kalla fötter. Deras telefonkö är bortom bisarr och många recensioner vittnar om dåligt kundbemötande.

Nån som har bolån i SBAB? Hur har det funkat? Ska jag pröva med någon annan bank? Det handlar om en bostadsrätt för under en miljon.

• Svar på tråden Bolån hos SBAB
  • Anonym (Snål)

Vi hade SBAB i många år men bytte när vi fick bättre ränta på annat håll. Hade aldrig några problem med bemötande eller nåt annat heller för den delen.

• Anonym (sbab)

Jag har SBAB och är nöjd. Hittills har de en ränta som är i princip samma som andra banker erbjudit oss. De har svarat snabbt på meddelande om att höja amortering via internetbanken. Det som var "dåligt" var långa telefonköer när vi skaffade lånet (en dryg timme tror jag), men jag ringde 1 eller två gånger så det kändes överkomligt. Mycket bättre än att behöva ta sig till ett bankkontor under dagtid när man jobbar.

När jag väl pratade med SBAB i telefon gick det bra och smidigt. Det hjälpte säkert att jag hade läst ordentligt på deras hemsida om när man ska ringa (innan kontraktsskrivning) osv.

• Limeblad

Det är telefonköerna som är problemet, så det svåra är ju att få lånet. Väldigt stressande i budgivningssituationer iom att banken ska godkänna den slutliga bostaden innan kontraktsskrivning. Skulle rekommendera att ringa direkt vid öppning för bäst chans att komma fram.

• Anonym (Storken)
    Limeblad skrev 2020-08-16 00:51:03 följande:

Det är telefonköerna som är problemet, så det svåra är ju att få lånet. Väldigt stressande i budgivningssituationer iom att banken ska godkänna den slutliga bostaden innan kontraktsskrivning. Skulle rekommendera att ringa direkt vid öppning för bäst chans att komma fram.

Jag gjorde det. Fyra och en halv timme tog det. Måste vara nåt slags rekord i usel kundservice.
Svar på tråden Bolån hos SBAB