• RenLuft

    Vilka grönsaker ger mest smak till grytor?

    Hej!

    Vilka grönsaker skall man välja om man vill att ens gryta skall smaka så trevligt som möjligt?

    Finns det vissa grönsaker som är dåligt att kombinera med? T.ex om man väljer en grönsak så får man inte välja en specifik grönsak, för annars blir det dåligt smak.

    Kan alla grönsaker som framkallar goda smak passa till alla grytor?

    Tack för svar! :)

  • Svar på tråden Vilka grönsaker ger mest smak till grytor?
  • Aniiee

    Beror ju på vad man vill att grytan ska smaka. Här är några grönsaksval jag har i mina grytor. Utan inbördes ordning. jag numrerar baraf öra tt det ska vara tydligt.

    Val 1:
    4 sorters lök (gul, röd, vit och purjo)

    Val 2:
    Gul lök
    Morot
    Palsternacka

    Val 3:
    Gul lök
    Vitlök
    Paprika

    Val 4: 
    Shalottenlök
    Vitlök
    Pumpa (butternut eller socker)
    Potatis
    Morot
    Svamp

    Val 5:
    Gul lök
    Vitlök
    Blomkål
    Morot

    Val 6:
    Aubergine
    Tomat
    Zucchini
    Paprika
    Gul lök
    Vitlök

    Det var bara några exempel, men det tacksamma med gryta och grönsaker är att man kan slänga i i princip vilka grönsaker som helst och få en god gryta. Om du har det, släng ner det. Itäll be fiiiine. Men olika grönsaker har olika koktider så beroende på hur du vill ha grönsakerna så får du kasta i dem vid olika tidpunker.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • RenLuft
    Aniiee skrev 2020-08-12 01:55:54 följande:

    Det var bara några exempel, men det tacksamma med gryta och grönsaker är att man kan slänga i i princip vilka grönsaker som helst och få en god gryta. Om du har det, släng ner det. Itäll be fiiiine. Men olika grönsaker har olika koktider så beroende på hur du vill ha grönsakerna så får du kasta i dem vid olika tidpunker.


    Tack för din lista! :)

    Jag brukar ibland hälla i grönsakerna när grytan precis är färdig och röra om.  Jag vet inte hur mycket av grönsakerna delar ut sin smak till hela grytan. Men jag gör det för att jag har en inbillning av att man dödar vitaminerna, vilket man i för sig inte gör kanske.

    Du skrev morot. Ger morot verkligen smak i en gryta?

    Den har i för sig smak i sig när man äter den som den är. Men jag visste inte att den hjälpte till att ge smak till en gryta t.ex :)

    Jag skall prova det!
  • Hellishen

    Tomat, morot, lök (alla sorter), selleri och så kryddor! Buljong, vin etc. ger smak. Dessa blir goda av att koka ihop länge.

    På slutet kan du ha i de grönsaker som du vill ha kvar lite tuggmotstånd i, tex ärtor, broccoli, gröna bönor, blomkål och liknande.

Svar på tråden Vilka grönsaker ger mest smak till grytor?