• HigherMinds

    Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?

    Misstolka mig inte. Jag förminskar inget problem, mäns våld mot kvinnor är fruktansvärt, och ska bekämpas med alla medel som står tillhands.

    Men kan ändå inte känna, det pumpas ut i media om mäns våld mot kvinnor, krönikorna och repotagen avlöser varandra.

    Föräldrars våld mot barn? Var är alla spaltkilometer om det? Jag har inga siffror, men jag skulle inte bli förvånad ifall det är fler barn som blir misshandlade i hemmet av ena eller båda föräldrarna än vad det är kvinnor som utsätts för våld utav män.

    Två enormt stora problem, men där debatten till 90% har fokus på de vuxna kvinnorna.

    Jag har förbryllats över det här länge, hur två lika stora problem är ett faktum, men endast ett av problemen får nästintill all uppmärksamhet och fokus.

    Kan det vara så att "nazifeministerna", inte sällan djupt självupptagna, ser till stt göra sig hörda, de får plats och de får använda medias plattformar för att skrika och gapa, medans barnen som är utsatta för exakt samma sak, om inte i än större omfattning inte har samma typ av högljudda organisationer som för deras talan och sätter deras tragik högst upp på agendan?

  • Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?
  • Anonym (Google is your friend)

    En snabb googling visar att du har fel i din uppskattning att det är ungefär lika. Ca 75000 kvinnor misshandlas per år i jämförelse med ca 25500 barn.

    Varför man inte talar om det på samma sätt har jag ingen aning om, men för barn finns redan väldigt bra medel att ta till, hur många spaltmeter läser man inte om soc som omhändertar och åtminstone utreder för minsta lilla? Det finns inget lika strikt system för kvinnor, bevisbördan är tyngre osv. Det lyder under andra lagar.

    Våld mellan vuxna har också en tendens att "kosta" mer, både för samhället och individen. Män som slår sprider det ofta omkring sig till andra personer eller är kriminella, man har en lägre tröskel för våld osv. Systemet för att skydda barn behöver också förbättras, det blev väl tydligt iom Esmeralda (r.i.p.) men mäns våld mot kvinnor är faktiskt ett större problem, och då fokuserar man väl mer på det.

    Ska man vara krass kanske man inte heller bryr sig om barn på samma sätt som vuxna, för bara hundra år sedan sågs de som små slavar man kunde slå halvt ihjäl och de var knappt något värda, och det var inte länge sedan (mitten av 1900-talet?) som man fortfarande trodde att spädbarn inte kunde känna smärta (!) bara för att de inte alltid skrek när de utsattes för det, och då utförde man en massa experiment på dem i tron att det inte spelade någon roll.

    Samhället utvecklas, en bit i taget. Ibland är det svårt att hålla fokus på flera saker samtidigt.

  • HigherMinds
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-08-13 07:33:52 följande:

    En snabb googling visar att du har fel i din uppskattning att det är ungefär lika. Ca 75000 kvinnor misshandlas per år i jämförelse med ca 25500 barn.


    Google var visst inte din vän denna gången. :D

    Du anger 25500 barn, vilket är det FAKTISKA antalet anmälda fall.

    Du anger 75000 kvinnor, vilket är socialstyrelsens uppskattning av de anmälda fallen inklusive en uppskattning av mörkertalet, medans det FAKTISKA antalet anmälda fall är 28000.

    Dessutom tar du inte alls hänsyn till att det i Sverige finns drygt 2,3 miljoner barn (<18) medans det i Sverige finns 3,8 miljoner kvinnor i vuxen ålder (>18).

    Att bilda sig en uppfattning i en så här pass viktig fråga efter 25 sekunders googlande kan göra större betydligt större skada än nytta, och känns rentav nonchalant!
  • Anonym (Ttt)

    Då undrar jag försiktigt varför du inte drar igång en organisation som värnar om barnen i samhället, så att de inte blir misshandlade.

    Eller behövs det nazifeminister som gör jobbet då också, för att du själv inte orkar?

  • HigherMinds
    SweeneyTodd skrev 2020-08-13 09:21:27 följande:

    Vad patetisk du är som använder uttryck som ''nazifeministerna''.


    Använder man metoder för att föra ut och tvinga på människor sina egna åsikter som vida slår nazismens metoder så är det med all rätta att kalla den mest "högljudda" delen för nazifeminister!

    Under dessa feminismens SSsoldater agerar en stor mängd "feminister" som nyttiga idioter och sprider allehanda vanföreställningar i tron att de gör gott, och vinner social acceptans.

    Det finns även en stor grupp kvinnor som fortfarande står med båda fötterna på jorden, de som borde ta tillbaka uttrycket feminism och göra något bra utav det.
  • SweeneyTodd
    HigherMinds skrev 2020-08-13 09:34:27 följande:
    Använder man metoder för att föra ut och tvinga på människor sina egna åsikter som vida slår nazismens metoder så är det med all rätta att kalla den mest "högljudda" delen för nazifeminister!
    Under dessa feminismens SSsoldater agerar en stor mängd "feminister" som nyttiga idioter och sprider allehanda vanföreställningar i tron att de gör gott, och vinner social acceptans.

    Det finns även en stor grupp kvinnor som fortfarande står med båda fötterna på jorden, de som borde ta tillbaka uttrycket feminism och göra något bra utav det.
    Det är inte sant.

    Vad är det för metoder som är värre än nazisternas metoder?
  • LFF

    För att våld i nära relationer är ett enormt problem. För att i många relationer där det är manligt våld mot den kvinnliga partnern också kan innebära våld mot eventuella barn. För att det finns ett stort skyddsnät för barnen i form av orosanmälan till sociala myndigheter, skolan/förskolan som har anmälningsplikt etc. Detta skyddsnät finns inte för våldsutsatta kvinnor (eller män).

    Om du ska börja tjafsa om att ställa grupper mot varandra så är det väl snarare "varför pratar man inte om kvinnors våld mot män?" som är mer av en fråga. Det är fortfarande tabu för en man att berätta att hans (kvinnliga) partner misshandlar och utöver (mestadels psykiskt) våld.

    Därav så har man mer och mer börjat prata om våld i nära relationer.

    Och sen är vi tillbaks till din andra tråd om "genustramset" där vi är tillbaks på att vi måste LÄRA pojkar att vara mer empatiska, inlyssnande, tala om känslor etc istället för att ta till nävarna när man är arg, istället för att strunta i att flickorna säger "nej", att förstå att det behövs samtycke. När de blir äldre, förstå att sex är inte så som det är i p-filmer, att det behövs samtycke, att man inte kan tjata till sig sex, att ett "nej" är ett "nej" och inte ett "det blir snart ett ja".....

  • Anonym (Google is your friend)
    HigherMinds skrev 2020-08-13 09:17:16 följande:
    Google var visst inte din vän denna gången. :D

    Du anger 25500 barn, vilket är det FAKTISKA antalet anmälda fall.

    Du anger 75000 kvinnor, vilket är socialstyrelsens uppskattning av de anmälda fallen inklusive en uppskattning av mörkertalet, medans det FAKTISKA antalet anmälda fall är 28000.

    Dessutom tar du inte alls hänsyn till att det i Sverige finns drygt 2,3 miljoner barn (<18) medans det i Sverige finns 3,8 miljoner kvinnor i vuxen ålder (>18).

    Att bilda sig en uppfattning i en så här pass viktig fråga efter 25 sekunders googlande kan göra större betydligt större skada än nytta, och känns rentav nonchalant!
    Så du påstår att Socialstyrelsen har fel? Räknas inte de kvinnor som utsatts utan att anmäla? Hittar du kanske också någon statistik för hur stor uppskattningen är för antalet misshandlade barn?

    För mig är det irrelevant att se på hur många barn eller kvinnor vi har i landet, det är inte procent vi pratar om utan om antal.
  • HigherMinds
    Anonym (Ttt) skrev 2020-08-13 09:27:09 följande:

    Då undrar jag försiktigt varför du inte drar igång en organisation som värnar om barnen i samhället, så att de inte blir misshandlade.

    Eller behövs det nazifeminister som gör jobbet då också, för att du själv inte orkar?


    Vet du ifall jag gör något, eller drar du bara fram ett antagande från sista biten av tarmen och kastar på mig det?

    Jag driver bland annat ett projekt där jag försöker få s.k. influencers (Youtube, Instagram, TikTok) som främst vänder sig till de som är <18, att få många av dessa att sprida budskapet om att inte vara tyst ifall mannfar illa hemma, att det finns hjälp att få.

    Jag har spenderat 24tkr ur egen ficka bara på att utveckla den webbaserade plattformen.

    Jag avsätter dessutom 5% årligen av mitt företags samtliga intäkter till ett antal olika organsiationer som verkar för att barn inte ska behöva rislera utsättas för fysisk eller psykisk misshandel.
Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?