• Akire5

    Tankar kring 1,5 åring (för tidigt född)

    Jag har massa funderingar kring vår dotter och känner mig väldigt orolig ??

    Hon är snart 19 månader (17 korrigerat).

    Hon är född 8 veckor för tidigt. ( i v 32+0). Har varit frisk och inte haft några direkta komplikationer. Men är väldigt sen utvecklingsmässigt. Kröp vid 11 mån (9 mån korrigerat).

    Dels så är det det här med hennes gång. Hon går fortf väldigt stelt och kobent och har mycket dålig balans. Ramlar liksom handlöst och inte på rumpan som barn brukar göra, så man måste vara med hela tiden. Hon kan inte ställa sig upp utan stöd och inte sätta sig på huk.

    Sjukgymnasten tyckte det ?såg fint? ut men att hon bara behöver ?mogna lite? för att slippa hålla ut armarna för balans, gå bredbent och bli mjukare i knäna..

    Jag tycker det går så långsamt, men hon menade att det kan ta tid.

    Sedan hade hon just vad jag tror va tredagarsfeber lör-tis. Första gången hon va riktigt sjuk.

    Sedan igår har hon varit extremt gnällig!

    Inatt vaknade hon och va otröstlig i 2 timmar och somnade sedan av ren utmattning.

    Idag på morgonen lika gnällig och klängig.

    Är det en utvecklingsfas? Hur vet man om hon typ har ont?

    Det sista är det här med talet. Det har inte heller kommit igång riktigt. Har sagt lite ord tidigare som liksom bytts ut mot andra ord nu. Säger typ titta, nej, hej, tappa, ?wiowio=bil? och mamma/pappa (men vet inte om hon riktigt fattar att det är vi).

    Hon ska börja förskola på tisdag och jag känner mig jätteorolig!

    Har även läst vad man gör på 18-månaders kontrollen och hon är inte i närheten att kunna det mesta..

    Har ni erfarenheter?

    Vad gör man?

    Vad kan man förvänta sig?

  • Svar på tråden Tankar kring 1,5 åring (för tidigt född)
  • legomum

    Att hon är gnällig efter en natt hon varit  vaken mycket är inte konstigt. Ta det lugnt idag istället för att fara runt och göra tusen saker.

    Mina grabbar började inte tala förrän de var 2 år. På 18 m. kontrollen så gick sköterskan minutiöst igenom vilka ord och räknade orden de kunde.
    Detta klagade jag på hos nästa sköterska och den vi mötte på 18 m. kontrollen är inte kvar inom bvc...
    Men mina killar (tvillingar) hade eget språk som de använde sig av och det räknades.
    Meningen är att se om barnen har ett språk och att det kommer igång.

    Det enda du kan göra är att prata med barnet och ha kul tillsammans, busa och rim o ramsa. Så hon hör och aktiveras med talet. Ju mer ord hon hör ju mer lär hon sig.
    Talet kommer när det kommer. Jag skulle inte oroa mig än om jag vore du. Vänta åtminstone till tre år med det. För språket är så olika för barn.

  • Akire5

    Tack för svar legomum!

    Det är nog motoriken som oroar mig mest..

    Hur gamla är dina killar nu?

    Har läst att det är en utvecklingsfas just vid 18 månader, men minns inte riktigt att det var så med storebror (5 år idag)..

  • legomum
    Akire5 skrev 2020-08-13 10:51:17 följande:

    Tack för svar legomum!

    Det är nog motoriken som oroar mig mest..

    Hur gamla är dina killar nu?

    Har läst att det är en utvecklingsfas just vid 18 månader, men minns inte riktigt att det var så med storebror (5 år idag)..


    Grabbarna blir 7 år i höst.
    Motoriken kan du öva med att vara ute i skogen och parken. Låta barnet klättra och röra sig så mycket som möjligt.
    Så fortsätt aktivera genom lek och utevistelse så kommer det att bli bättre. En period man blir gråhårig på men det är ju en tid alla föräldrar går igenom ;)

    Det sägs att det finns en trotsfas när jag snabbgooglade vid 18 månader men jag kommer inte riktigt ihåg om mina grabbar ens hade en sådan då. De hade i alla fall en tydlig trots vid 6 år.

    Stirra dig inte blind på de generella riktilinjerna om vad barn ska kunna vid olika tider. De är generella av en anledning.
  • Elin P

    Jag tycker inte det låter så oroande. Även hos barn som inte är för tidigt födda är det ju normalt att börja gå vid 18 månader. Och hon kan ju ändå gå även om det är ostadigt. Alla är ju inte tidiga varken motoriskt eller på andra sätt. Hon kanske är ett barn som är åt det senare hållet och nu är hon dessutom för tidigt född. Gällande talet är det normalt vid 18 månader att barnet kan 8-10 ord som föräldrarna förstår. Och hon är ju inte 18 månader ens än korrigerat. Om hon ändå förstår lite vad ni säger typ väldigt enkla instruktioner så är det normalt. Mer oroande är det om ett barn inte alls är intresserad av att kommunicera.

  • Akire5
    Elin P skrev 2020-08-13 11:14:20 följande:

    Jag tycker inte det låter så oroande. Även hos barn som inte är för tidigt födda är det ju normalt att börja gå vid 18 månader. Och hon kan ju ändå gå även om det är ostadigt. Alla är ju inte tidiga varken motoriskt eller på andra sätt. Hon kanske är ett barn som är åt det senare hållet och nu är hon dessutom för tidigt född. Gällande talet är det normalt vid 18 månader att barnet kan 8-10 ord som föräldrarna förstår. Och hon är ju inte 18 månader ens än korrigerat. Om hon ändå förstår lite vad ni säger typ väldigt enkla instruktioner så är det normalt. Mer oroande är det om ett barn inte alls är intresserad av att kommunicera.


    Tack för svar Elin P

    Jag skulle säga att hon kommunicerar väldigt mycket på sitt sätt. ?Pratar? massor, olika läten och olika tonfall, visar saker, pekar och sträcker sig mot saker och förstår enkla uppmaningar. Tror som sagt hon är i en utvecklingsfas nu, känns som det håller på att hända endel nu!
  • S23
    Akire5 skrev 2020-08-13 12:56:45 följande:

    Tack för svar Elin P

    Jag skulle säga att hon kommunicerar väldigt mycket på sitt sätt. ?Pratar? massor, olika läten och olika tonfall, visar saker, pekar och sträcker sig mot saker och förstår enkla uppmaningar. Tror som sagt hon är i en utvecklingsfas nu, känns som det håller på att hända endel nu!


    Som sagts tidigare. Ditt barn är inte 18 månader korrigerat ännu (här hos oss gör man bvckontroll utifrån korrigerad ålder. 8-10 ord är normalt då och det verkar din dotter redan kunna?

    Om du är orolig över kommunikation så vill jag tipsa dig att köra med tecken som stöd. Alltså stödteckna. Finns exempelvis apparna takk och SpreadTheSign och teckenspråkslexikon. Detta kan man ha nytta av oavsett om man har ett barn som man tror är sen med talet eller inte.

    Jag är övertygad om att du kan lita på sjukgymnasten!

    Stort lycka till!
  • nirakanna2

    Normalspannet för när barn klarar olika saker är mycket större än man upplever när man hör andra föräldrar prata. Det är mycket vanligare att prata om de tidiga barnen än de "normalsena".... 18-månaderskontrollen är ingen besiktning som man kan få underkänt på, utan bara ett sätt att hålla koll på om barnet behöver extra stöd på nåt sätt. Så länge ditt barn fortsätter att utvecklas är det helt ok att inte vara först på allt <3

Svar på tråden Tankar kring 1,5 åring (för tidigt född)