• Viktoriage

    6 mån bebis tandsprickning

    Hej på er!

    Jag har lite funderingar kring min 6 månader gamla flicka som verkar ha tänder på gång. Är säker på att det är tänder då jag känt längst ner på tandköttet och där känns det vasst.

    Hon gör nämligen följande:

    - biter i det mesta hon kommer åt

    - dreglar betydligt mer

    - har svårt att komma till ro när vi ska lägga oss om kvällen

    - Blir lätt ?övertaggad? när hon leker på golvet eller ska försöka sova (rätt mycket sparkande med ben och flaxande med armar)

    - sover sämre

    - hård i magen vissa dagar

    - biter och spottar ut sin napp mestadels

    De flesta symtom verkar stämma in på henne när jag läser om tandsprickning, men hennes ?övertaggande? har jag inte hittat något om. Hon har nyligen lärt sig kunna åla, så blir osäker ifall det kan ha något med det att göra.

    Hur var/är era små vid tandsprickning?

  • Svar på tråden 6 mån bebis tandsprickning
  • syntharen

    Mina tre barn har gnagt och tuggat mer när det var tänder på gång. Ofta fingrarna inne i munnen. Äldsta barnet blev ofta röd i rumpan när tänderna höll på att spricka upp. Han dregglade även som en galning då, blev tom pölar på golvet Det är säkert tänder på gång. Men en del av beteendet kan säkert bero på att hon lärt sig en ny sak. Och det kan även vara ett utvecklingssprång.

  • Jag är bara jag

    Lite extra gnälliga och händer i munnen, men inte mycket mer än så. Äldsta barnet fick första tanden vid 4 månader! En hörntand uppe- som inte ska vara möjligt ens.   Vi gav Alvedon till natten nån enstaka gång.

  • Ebo88

    Vår tjej blev lite mer kinkig än vanligt och ner något mer på sina leksaker, eller vad hon annars kom över haha.

    På nätterna så sov hon oroligt, rådfrågade på BVC när vi var där på 6månaders kontroll och hon tyckte vi kunde ge lite Alvedon innan hon skulle sova. Antagligen så hade hon kanske lite ont och en oro i kroppen. Hon sov betydligt bättre när hon fick det och var mindre kinkig dagarna efter, säkert pga ordentlig sömn. Hon har två små framtänder i underkäken. Blev 8 månader i början på augusti :)

    Att hon ålar och är lite övertaggad tror jag beror på att hon helt enkelt har lärt sig och blir lite taggad och hyper av själva grejen. Hon tycker säkert att det är jätteroligt :)

Svar på tråden 6 mån bebis tandsprickning