• Anonym (U)

Är mitt sår infekterat? Bild*

Snubblade på fotbollsplan förra lördag när jag skulle spela fotboll med min femårig. Blödde mycket och fick massa grus emellan. Idag många dar efter känns såret fortfarande lite ömt, dock ingen svullnad. Eftersom det har varit varmt sen förra helgen så har jag duschat mycket men varit väldigt noga med att byta förband, men såret enligt mig känns lite öppet och infekterat? Det bildas någon tjock gul/grå gegga efter duschen som jag försiktigt tvättar bort men någon ny sårskorpa hinner inte läka ihop verkar det som..

vilka vattentäta sårplåster rekommenderar ni? :)

• Svar på tråden Är mitt sår infekterat? Bild*
  • Anonym (ajaj)

Ser ut som det blivit lite var i det vilket är normalt i sår, även mindre, men om det inte läker ihop bra kan det vara en bra idé att kolla upp på VC så det inte blir värre.
    Vill du hellre försöka fixa själv så kan du desinficera med kolloidalt silver (dödar bakterier och användes förr i tiden för att läka/desinficera sår före antibiotika fanns) och lufta såret.
    Det finns självhäftande, sårläkande specialplåster, ljusbrunt och tjockt som man klipper till och har på direkt på såret så läker huden effektivt under. Minns tyvärr inte vad det heter, fick det från hudläkare när jag tog bort ett födelsemärke en gång.
    Fråga om de har något liknande på apotek/VC/hudläkare. Rena magin.
    Så finns det "sorbact" plåster också.

Lycka till!

• Anonym (Röten)

Sår läker sämre under rötmånaden så ge det lite tid. Jag skulle hellre rekommendera att ha det luftigt än sätta på plåster.

• Anonym (Emma)

Nej. Det ser torrt ut och ej rött runt om. Antar att du heller inte kan känna en puls vid såret? Inget att oroa sig för. Det som ser varigt ut är vita blodceller.

• MajaMaria79

Jag håller med Emma, det ser torrt och fint ut utan rodnad. Håll det rent och luftigt så kommer det att läka fint. 

• Anonym (U)
    Anonym (ajaj) skrev 2020-08-13 18:50:31 följande:

Ser ut som det blivit lite var i det vilket är normalt i sår, även mindre, men om det inte läker ihop bra kan det vara en bra idé att kolla upp på VC så det inte blir värre.
    Vill du hellre försöka fixa själv så kan du desinficera med kolloidalt silver (dödar bakterier och användes förr i tiden för att läka/desinficera sår före antibiotika fanns) och lufta såret.
    Det finns självhäftande, sårläkande specialplåster, ljusbrunt och tjockt som man klipper till och har på direkt på såret så läker huden effektivt under. Minns tyvärr inte vad det heter, fick det från hudläkare när jag tog bort ett födelsemärke en gång.
    Fråga om de har något liknande på apotek/VC/hudläkare. Rena magin.
    Så finns det "sorbact" plåster också.

Lycka till!

Anonym (Röten) skrev 2020-08-13 18:57:23 följande:

Sår läker sämre under rötmånaden så ge det lite tid. Jag skulle hellre rekommendera att ha det luftigt än sätta på plåster.

Anonym (Emma) skrev 2020-08-13 20:58:58 följande:

Nej. Det ser torrt ut och ej rött runt om. Antar att du heller inte kan känna en puls vid såret? Inget att oroa sig för. Det som ser varigt ut är vita blodceller.

MajaMaria79 skrev 2020-08-13 21:03:10 följande:

Jag håller med Emma, det ser torrt och fint ut utan rodnad. Håll det rent och luftigt så kommer det att läka fint. 

Tack för svaren! :)

Jag läser så olika svar angående läkningsprocessen att man ska inte låta såret skava mot kläder eller att åta det torka torrt utan förband? 

Jag känner ingen puls vid såret. 
  • Anonym (ajaj)
    Anonym (U) skrev 2020-08-13 22:50:43 följande:
    Anonym (Röten) skrev 2020-08-13 18:57:23 följande:

MajaMaria79 skrev 2020-08-13 21:03:10 följande:

Tack för svaren! :)

Jag läser så olika svar angående läkningsprocessen att man ska inte låta såret skava mot kläder eller att åta det torka torrt utan förband? 

Jag känner ingen puls vid såret. 
    Är det på knät? Då kanske det tar lite tid då huden böjs och såret går upp lättare. På natten kanske det är bra ide att ha skydd på men ändå så det andas, då man i sömnen kan vrida på sig och klia. Också om du är aktiv och har kläder mot som skaver, som du skriver.
    Hur stort är det? Ser ut som ett några cm stort jack. Det du beskriver som gulgrön gegga låter som var, det är bra att du torkar bort det och rengör efter.

Om det blir supertorrt runtom kan du testa smörja in det lite så det inte spricker/kliar.
    Vet inte om det är så bra idé i just detta fall då det kanske är ett större sår, men när det inte är ett helt nytt sår så brukar jag på småsår ha på lite vaselin då det drar ut varet och hindrar såret att torka för fort och förstoras.
    Men som sagt, det beror på såret.

Kommer nog läka på fint med tiden :)
  • Anonym (U)
    Anonym (ajaj) skrev 2020-08-13 23:58:48 följande:
    Är det på knät? Då kanske det tar lite tid då huden böjs och såret går upp lättare. På natten kanske det är bra ide att ha skydd på men ändå så det andas, då man i sömnen kan vrida på sig och klia. Också om du är aktiv och har kläder mot som skaver, som du skriver.
    Hur stort är det? Ser ut som ett några cm stort jack. Det du beskriver som gulgrön gegga låter som var, det är bra att du torkar bort det och rengör efter.

Om det blir supertorrt runtom kan du testa smörja in det lite så det inte spricker/kliar.
    Vet inte om det är så bra idé i just detta fall då det kanske är ett större sår, men när det inte är ett helt nytt sår så brukar jag på småsår ha på lite vaselin då det drar ut varet och hindrar såret att torka för fort och förstoras.
    Men som sagt, det beror på såret.

Kommer nog läka på fint med tiden :)
    Precis, såret är under knäskålen eller knäveck och som du säger så känner jag att såret "öppnas" upp på nytt varje gång jag sitter på huk eller utför andra aktiviteter så därför är det lite svårläkt sår. Kanske inte syns på bild, men det är ett jack på 5-7 cm. Har hittills smort in med kokosolja och huden har reagerat bra och även innan förband strykt över med lite inotyol vilket hjälper mot var. 

Tack för svaret! :)
  • Anonym (ajaj)
    Anonym (U) skrev 2020-08-14 18:42:31 följande:
    Precis, såret är under knäskålen eller knäveck och som du säger så känner jag att såret "öppnas" upp på nytt varje gång jag sitter på huk eller utför andra aktiviteter så därför är det lite svårläkt sår. Kanske inte syns på bild, men det är ett jack på 5-7 cm. Har hittills smort in med kokosolja och huden har reagerat bra och även innan förband strykt över med lite inotyol vilket hjälper mot var. 

Tack för svaret! :)
    Oj, då är det större än det ser ut på bilden. 
    Irriterande med sår :/. Hoppas det blir bra snart Glad
  • Anonym (Ssk)

Nej inte infekterat. Tvätta rent med tvål och vatten och håll det torrt luftandes så läker det snabbast.

Och självklart känner man ingen puls i ett sår mitt på huden, finns inga artärer där att känna efter ???????Cheeses...

Svar på tråden Är mitt sår infekterat? Bild*