• Gurkan25

    Godaste potatissalladen

    Hej! Vi ska ha lite gäster snart och jag tänkte att jag skulle ge mig på att göra hemmagjord potatissallad. Därför vill jag ha era bästa recept på potatissallader ni gjort.

    Vet att man kan googla men vill gärna ha mer idéer.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Svar på tråden Godaste potatissalladen
  • Anonym (Anonym)
    Gurkan25 skrev 2020-08-13 20:48:44 följande:

    Hej! Vi ska ha lite gäster snart och jag tänkte att jag skulle ge mig på att göra hemmagjord potatissallad. Därför vill jag ha era bästa recept på potatissallader ni gjort.

    Vet att man kan googla men vill gärna ha mer idéer.


    Creme fraiche
    Lite majonäs
    lite slotts original senap
    små bitar av rädisor
    små bitar av gurka
    små bitar av granny smith äpple
    rödlök eller purjolök beroende på vad man själv gillar.
    vitpeppar
    salt

    :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-13 21:14:19 följande:
    Creme fraiche
    Lite majonäs
    lite slotts original senap
    små bitar av rädisor
    små bitar av gurka
    små bitar av granny smith äpple
    rödlök eller purjolök beroende på vad man själv gillar.
    vitpeppar
    salt

    :)
    alltså självklart ska creme fraiche, majonäs och senap röras i hop, sedan blanda i alla andra ingredienser och låt stå. :) 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-13 21:16:29 följande:
    alltså självklart ska creme fraiche, majonäs och senap röras i hop, sedan blanda i alla andra ingredienser och låt stå. :) 
    och potatis såklart
  • Fjäril kär

    Färskpotatis som är nykokt och lagom ljummen delad i bitar

    Kapris efter tycke och smak

    Finhackad rödlök/färsk knipplök/gräslök ca 2 dl eller så mycket du vill att den ska smaka (välj den lök du gillar mest)

    Creme fraiche

    Salt och peppar

    Blanda allt och servera direkt så den är lite ljummen och liksom smälter ihop.

    En annan variant :

    Gör ett generöst kryddsmör med färska kryddor. Tex finhackad dill och gräslök och vitlök.

    Skiva ner det kalla smöret i nykokt färskpotatis och blanda försiktigt, strö lite flingsalt över. Fantastiskt gott när det kalla smöret smälter i potatisen och blir härligt såsig och krämig.

  • Tow2Mater

    Färskpotatis (nykokt och delad i halvor eller bitar) - häll över lite vitvinsvinäger blandat med lite kycklingbuljong. Låt det dra ca 20 min. Blanda en hackad charlottenlök, lite vinäger, olivolja, salt, svartpeppar, lite dijonsenap, färsk hackad dill, ev andra färska örter du gillar, gräslök funkar också. Blanda ihop med potatisen och servera ljummen eller rumsvarm.

  • Anonym (P)

    Halvera färskpotatis och in i ugnen. Låt svalna något när de är klara.

    Blanda olivolja (rikligt) , vitlök, rivet citronskal, Permesan (rikligt), blandade färska kryddor och salt.

    Blanda dressingen och potatisen

  • Anonym (Sara)

    Fransk potatissallad tycker jag är godast. Inte lika såsig och fet som vanlig potatissallad.

Svar på tråden Godaste potatissalladen