• DanneA

    Vuxen kropp med ett barns psyke

    Jag hoppas jag postat rätt.

    Jag vet inte hur jag ska förklara, men om ni inte förstår så säg om vad så får jag försöka förklara bättre på det.


    Jag har alltid känt mig som ett barn. Och dom första gångerna jag själv reagerade var när jag var runt 21-22. Har också ett minne när jag är runt 15 och cyklade runt och lekte med barn som var 9-11 år, då min pappa sa till mig att jag var för stor att leka med dom där barnen.


    Mitt problem är att jag passerat 30 men fortfarande känner mig som typ 10 i mitt psyke. Och jag fungerar bäst med att vara bland yngre.


    Jag bor i egen lägenhet och har ett jobb. Litet lagerjobb. Men jag jobbar bara 30% pga en ryggskada.


    När jag spelar på nätet så väljer jag spel där jag vet att det finns barn i min "barn-ålder". När jag spelar med vuxna får jag ofta höra att jag är barnslig och dom flesta lämnar gruppsamtalen vi sitter i. Eller så sitter jag bara tyst.


    Ex som nyligen hände: Jag satt och spelade Minecraft med en pappa och hans 2 söner. Sönerna gillar mig. Speciellt den äldre sonen som tyckte jag byggde bra och härmade. Pappan tyckte jag var larvig och tyckte jag skulle skärpa mig, för det fick hans barn att larva sig mer än vanligt.


    Har ibland också blivit kallar pedofil och äcklig gubbe från både barn och vuxna som sagt till mig att i min ålder ska jag jobba, skaffa familj och inte sitta och spela med små barn.


    Jag har inga IRL vänner pga mitt psyke. Jag var i en grupp för några år sedan för att skaffa vänner men ingen funkade med mig. Och jag tyckte själv det vart tråkigt att spela vuxen.


    För 5 år sedan var jag hos en läkare som sa att det finns inget dom kan göra eller medicin mot detta. Efter det provade jag psykolog i 2½ år men utan att vi kom fram till något alls. Jag fick även byta psykolog 3 gånger innan jag hitta en bra som fungerade för mig.


    Den senaste 1½ åren har självmord kommit upp. Mycket för jag vet inte hur jag ska fortsätta det här. Det tar mycket kraft att spela vuxen och vara något kroppen inte vill.


    Någon som kan hjälpa mig? Jag är ganska desperat nu.

  • Svar på tråden Vuxen kropp med ett barns psyke
  • elalaroné

    Vill hjälpa men du behöver förklara mer exakt, tex. i gruppsamtal vad är en "typisk" sak du kan säga som får andra så pass obekväma att de lämnar chatten? ÄR det saker, skämt, ljud?
    Ge 4 konkreta situationer där du själv vet att du blir som barn igen, vad säger du?

  • Avenia

    Är det så att du inte kan föra en konversation med jämnåriga?

    Hur är du tillsammans med dina vänner?

    Tar du ansvar för hem och ekonomi?

    Har något hänt i din barndom, trauma tex. som fått dig att stanna i utvecklingen?

    Man måste inte vara som normen men det här verkar vara ett funktionshinder för dig. Kan du få fortsatt hjälp av psykolog?

  • DanneA
    elalaroné skrev 2020-08-13 22:48:31 följande:

    Vill hjälpa men du behöver förklara mer exakt, tex. i gruppsamtal vad är en "typisk" sak du kan säga som får andra så pass obekväma att de lämnar chatten? ÄR det saker, skämt, ljud?
    Ge 4 konkreta situationer där du själv vet att du blir som barn igen, vad säger du?


    Det är så olika. Det kan vara någon som börjar säga något. Ofta försöker jag skämta till det. Men också ljud kan komma.


    Men det med minecraft tex där sa sonen något kommer inte på vad exakt och jag skämtade och då började han skratta och fortsatte på samma sätt som jag sa det och så höll vi på.


     


    Avenia skrev 2020-08-13 22:59:30 följande:

    Är det så att du inte kan föra en konversation med jämnåriga?

    Hur är du tillsammans med dina vänner?

    Tar du ansvar för hem och ekonomi?

    Har något hänt i din barndom, trauma tex. som fått dig att stanna i utvecklingen?

    Man måste inte vara som normen men det här verkar vara ett funktionshinder för dig. Kan du få fortsatt hjälp av psykolog?


    Jo jag kan prata med vuxna men kanske svårt med att vara seriös. Har ett minne att jag skojade när någon i samtalet hade varit på begravning samma dag. Då blev det riktigt dålig stämning. Jag vet att det är ledsamt och så. Men jag ville bara glädja personen.


    Jag skrev att jag inte har irl vänner.


    Mitt hem får jag hjälp med boendestöd och ekonomin/räkningar fixar banken.


    Jag vet inte om något hänt. Jag tror jag hade rätt bra uppväxt. Men jag gillade att leka med lego även fast jag var 14-15.


    Jag vet inte vad psykologen kan göra mer. på 2½ år kom vi inte fram till något. Tyckte det bara var meningslöst att gå dit.

  • Avenia
    DanneA skrev 2020-08-13 23:21:06 följande:

    Det är så olika. Det kan vara någon som börjar säga något. Ofta försöker jag skämta till det. Men också ljud kan komma.

    Men det med minecraft tex där sa sonen något kommer inte på vad exakt och jag skämtade och då började han skratta och fortsatte på samma sätt som jag sa det och så höll vi på.

     

    Jo jag kan prata med vuxna men kanske svårt med att vara seriös. Har ett minne att jag skojade när någon i samtalet hade varit på begravning samma dag. Då blev det riktigt dålig stämning. Jag vet att det är ledsamt och så. Men jag ville bara glädja personen.

    Jag skrev att jag inte har irl vänner.

    Mitt hem får jag hjälp med boendestöd och ekonomin/räkningar fixar banken.

    Jag vet inte om något hänt. Jag tror jag hade rätt bra uppväxt. Men jag gillade att leka med lego även fast jag var 14-15.

    Jag vet inte vad psykologen kan göra mer. på 2½ år kom vi inte fram till något. Tyckte det bara var meningslöst att gå dit.


    Jag menade arbetskamrater. Hänger du med i jargongen eller känner dig utanför?

    Har du autism? Tycker inte att du ska ställa höga krav på dig själv. Du har försökt men du kan inte bli normen. Försök acceptera hur du är som person. Skadar eller sårar du ingen så är det väl ingen fara.
  • DanneA
    Avenia skrev 2020-08-13 23:52:18 följande:
    Jag menade arbetskamrater. Hänger du med i jargongen eller känner dig utanför?

    Har du autism? Tycker inte att du ska ställa höga krav på dig själv. Du har försökt men du kan inte bli normen. Försök acceptera hur du är som person. Skadar eller sårar du ingen så är det väl ingen fara.

    Nej, det är samma med arbetskamraterna. Lagret är jag ofta själv. Det är mestadels rasterna jag ser dom. Men jag sitter vid ett eget bord.


    Autism nej. Är dock osäker vad exakt det är.


    Alltså jag förstår att jag är inte som normen , men mitt problem kvarstår även om jag accepterar att jag är själv och skall inte vara bland barn för synen på att jag är äldre och pedofili och annat skit.

  • DanneA
    Phalaenopsis skrev 2020-08-14 11:08:39 följande:

    Finns det inget sammanhang där det är ok att leva ut ditt barnsliga jag? Ledare på scouterna eller så?


    Jag vet inte. Då får man ju först finna något jag tycker om. Bara för att det är barn där så tycker psyket inte automatiskt om det. 


    Jag tror jag har någon form av bipolär. För det finns stunder då jag kan gilla göra saker jätte mycket. Och sen kan det slå över efter en kort stund eller längre tid. Alltid olika. Och när det väl slagit över så vill jag verkligen inte göra vad jag då gör.

  • DanneA

    KLARGÖRANDE


    Så ingen missförstår mig.


    Jag gillar inte barn sexuellt. Dessutom är jag heterosexuell och när jag väl är bland barn i spel så snackar jag till 99% med killar. 


    Så ingen tror något annat då det kanske kan misstolkas och jag vill inte det.


     

  • Themis

    Det låter verkligen jobbigt.

    Jag vet klart inte hur just du har det men jag vet hur det är att ha helt andra intressen än de i ens egen ålder. Man blir lätt ensam då eftersom samhället är så åldersindelat.

    Men ingen psykolog du har träffat har alltså föreslagit att du ska bli utredd för något? Det tycker jag är lite märkligt, för visst borde det finnas ett namn på att man liksom fastnar lite i utvecklingen på väg mot vuxenlivet, som du känner att du har gjort.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • DanneA
    roflgrodanbolltroll skrev 2020-08-14 16:10:54 följande:

    Vet flera som är som dig, men de "fastnar" lite senare. De är 30åriga 18 åringar.


     


    Vad menar du med: fastnar lite senare ?


    Themis skrev 2020-08-14 18:45:21 följande:

    Det låter verkligen jobbigt.

    Jag vet klart inte hur just du har det men jag vet hur det är att ha helt andra intressen än de i ens egen ålder. Man blir lätt ensam då eftersom samhället är så åldersindelat.

    Men ingen psykolog du har träffat har alltså föreslagit att du ska bli utredd för något? Det tycker jag är lite märkligt, för visst borde det finnas ett namn på att man liksom fastnar lite i utvecklingen på väg mot vuxenlivet, som du känner att du har gjort.


    Ja det med åldersindelning har jag förstått mer och mer är människor duktiga på att skapa. Sen är det såklart olika från land till land. Finns säkert dom länder där mina intressen skulle ses som mer ok.
    Jo jag fick en liten utredning när jag hade min psykolog. Träffade en läkare vid några få tillfällen. Såhär står det på diagnosdelen:
    Osjälvständig personlighetsstörning
    Fobisk personlighetsstörning
Svar på tråden Vuxen kropp med ett barns psyke