• Thu 13 Aug 2020 22:59
    410 visningar
    12 svar
    12
    410

    Menskopp

    Har ett litet problem här. Jag ska bo på hotell i några dagar då det inte kommer finnas någon spis eller mikro på hotellrummet. Finns en risk att jag får min mens och vill endast använda min menskopp. Har hört om mikropåsar, men vill helst inte be någon annan mikra den. Jag hinner även tyvärr inte beställa miltontabletter innan jag åker. Någon som har några förslag?

  • Svar på tråden Menskopp
  • Thu 13 Aug 2020 23:09
    #1

    Koka den innan, tvätta med tvål och vatten medan du är iväg och koka igen när du kommer hem?

  • Anonym (H)
    Thu 13 Aug 2020 23:16
    #2

    Vattenkokare brukar finnas på många hotellrum. Går ju även att ta med en mindre. Koka upp vatten, låt koka 3 minuter om du är osäker på vattenkvaliteten, skölj sedan menskoppen med det heta vattnet. Om vattenkvaliteten är bra så räcker antagligen mekanisk rengöring med tvål och vatten (det är ju förmodligen så du rengör händerna, som du sedan förmodligen rör menskoppen med mellan kokning och införning.

  • Thu 13 Aug 2020 23:21
    #3

    Jaa det är sant! Men vad för tvål kan man använda? Tror ni man kan använda intimtvål eller intimservetter?

  • Anonym (Sara)
    Thu 13 Aug 2020 23:22
    #4
    +1

    Det räcker ju att tvätta koppen med tvål och vatten. Kokning räcker att göra en gång emellan varje mens-period, alltså en gång/månad. Se till så det blivit kokad innan resan och sedan kokar du den igen när du kommit hem igen. Jag ser inte problemet riktigt...

  • Anonym (Sara)
    Thu 13 Aug 2020 23:22
    #5
    +1
    FamilylifeNA skrev 2020-08-13 23:21:19 följande:

    Jaa det är sant! Men vad för tvål kan man använda? Tror ni man kan använda intimtvål eller intimservetter?


    Vanlig handtvål.
  • Thu 13 Aug 2020 23:41
    #6
    FamilylifeNA skrev 2020-08-13 23:21:19 följande:

    Jaa det är sant! Men vad för tvål kan man använda? Tror ni man kan använda intimtvål eller intimservetter?


    Hur gör du i vanliga fall??

    Jag ska villigt erkänna att jag inte kommer ihåg att koka koppen varje månad. Jag tvättar den noga med mild tvål när jag lägger bort den för månaden, och när jag tar fram den igen. När jag tömmer den tvättar jag med den tvål som finns tillgänglig. Jag har använt menskopp i närmare 15 år med det upplägget och aldrig haft några problem.
  • Fri 14 Aug 2020 09:34
    #7

    Jag har alltid bara sköljt med vatten. T ex på jobbet går det ju knappast att koka.

  • Anonym (Anony­m)
    Fri 14 Aug 2020 11:23
    #8

    För en gångs skull kanske du skulle använda tampong eller bindor istället.

  • Anonym (Anony­m)
    Fri 14 Aug 2020 11:24
    #9

    Eller så kokar du den innan och lägger i en ren tygpåse. Du ska ju inte koka den för varje byte ändå och kan göra ren den när du kommer hem istället sedan.

  • Fri 14 Aug 2020 11:38
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-14 11:23:41 följande:

    För en gångs skull kanske du skulle använda tampong eller bindor istället.


    Varför det? Det är ju vid såna här tillfällen som menskopp är extra praktiskt. Kommer man bara ihåg att packa ner den så är det ingen risk att man får slut på mensskydd. Plus att i alla fall jag känner mig mer bekväm och kan leva som vanligt.
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 14 Aug 2020 11:47
    #11
    BuoBä skrev 2020-08-14 11:38:25 följande:
    Varför det? Det är ju vid såna här tillfällen som menskopp är extra praktiskt. Kommer man bara ihåg att packa ner den så är det ingen risk att man får slut på mensskydd. Plus att i alla fall jag känner mig mer bekväm och kan leva som vanligt.
    För att ts verkar tycka att det är ett så stort problem?
  • Fri 14 Aug 2020 12:10
    #12
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-14 11:47:06 följande:

    För att ts verkar tycka att det är ett så stort problem?


    Det såklart, men förhoppningsvis inser TS att det inte behöver vara så komplicerat.
Svar på tråden Menskopp