• Lillahans

    Kunde inte se hjärtat pga skuggor

    Hej! Var idag på RUL (19+5) och BM sa att allt såg bra ut men att bebis låg tokigt så hon kunde inte se hjärtat helt pga skuggor. Så jag fick en ny tid till henne på måndag, dvs om några dagar redan.

    Tänkte inte så mycket på det då men nu börjar jag oroa mig rejält. Varför så snabb tid och är det vanligt att man inte ser hjärtat ordentligt vid UL?

    Någon mer som varit med om det?

  • Svar på tråden Kunde inte se hjärtat pga skuggor
  • LillaPi78

    Jag var på RUL i onsdags och då hade hon svårt att se en del av hjärtat för att revbenen skuggade. Hon återkom flera gånger under undersökningen och försökte se utan att lyckas. Till sist fick jag ställa mig upp och hoppa upp och ner som en tok (tills jag blev helt svettig!) och då hade bebis vridit sig så hon kunde se.

    Antagligen var det bara nån liten del som inte syntes annars skulle hon nog inte sagt att allt såg bra ut. Säkert inget att oroa sig över. Kram!

  • Querty

    Mitt RUL tog 2,5h för att hon vägrade lägga sig rätt för att kunna se navelstängsfästet. Det är viktigt att dom får se allt de ska kolla, därför du fick en tid så snabbt. För är det nåt man måste följa upp vill de ha koll. Bara rutin :)

  • Anonym (K)

    Självklart fick du en tid snabbt då det är viktigt att upptäcka eventuella fel så snabbt som möjligt. Man får bara göra avbrytande till v 21+6

  • Lillahans
    Anonym (K) skrev 2020-08-14 15:57:51 följande:

    Självklart fick du en tid snabbt då det är viktigt att upptäcka eventuella fel så snabbt som möjligt. Man får bara göra avbrytande till v 21+6


    LillaPi78 skrev 2020-08-14 15:27:39 följande:

    Jag var på RUL i onsdags och då hade hon svårt att se en del av hjärtat för att revbenen skuggade. Hon återkom flera gånger under undersökningen och försökte se utan att lyckas. Till sist fick jag ställa mig upp och hoppa upp och ner som en tok (tills jag blev helt svettig!) och då hade bebis vridit sig så hon kunde se.

    Antagligen var det bara nån liten del som inte syntes annars skulle hon nog inte sagt att allt såg bra ut. Säkert inget att oroa sig över. Kram!


    Tack vad skönt att höra! Kram!! ????
  • Lillahans
    Anonym (K) skrev 2020-08-14 15:57:51 följande:

    Självklart fick du en tid snabbt då det är viktigt att upptäcka eventuella fel så snabbt som möjligt. Man får bara göra avbrytande till v 21+6


    LillaPi78 skrev 2020-08-14 15:27:39 följande:

    Jag var på RUL i onsdags och då hade hon svårt att se en del av hjärtat för att revbenen skuggade. Hon återkom flera gånger under undersökningen och försökte se utan att lyckas. Till sist fick jag ställa mig upp och hoppa upp och ner som en tok (tills jag blev helt svettig!) och då hade bebis vridit sig så hon kunde se.

    Antagligen var det bara nån liten del som inte syntes annars skulle hon nog inte sagt att allt såg bra ut. Säkert inget att oroa sig över. Kram!


    Tack vad skönt att höra! Kram! ????
  • Lillahans
    Lillahans skrev 2020-08-15 16:19:38 följande:

    Tack vad skönt att höra! Kram! ????


    Oj vad konstigt det blev. Kram och en smiley skulle det ju vara :)
  • Lillahans
    Anonym (K) skrev 2020-08-14 15:57:51 följande:

    Självklart fick du en tid snabbt då det är viktigt att upptäcka eventuella fel så snabbt som möjligt. Man får bara göra avbrytande till v 21+6


    Jo tack jag vet..... Just därför jag oroar mig för att jag fick tid så snabbt. Har vänner som fått komma tillbaka långt senare i graviditeten för att bebisen växt till sig då och då lättare att se......
  • Lillahans
    Querty skrev 2020-08-14 15:50:14 följande:

    Mitt RUL tog 2,5h för att hon vägrade lägga sig rätt för att kunna se navelstängsfästet. Det är viktigt att dom får se allt de ska kolla, därför du fick en tid så snabbt. För är det nåt man måste följa upp vill de ha koll. Bara rutin :)


    Tack! vände hon sig tillslut och allt såg bra ut sen alltså :) Skönt!
Svar på tråden Kunde inte se hjärtat pga skuggor