Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Frågvis)

Varför vänta ("för tidigt" för abort)?

Förstod att jag var gravid två dagar efter mensens beräknade första dag. Graviditeten är bekräftad med graviditetstest. I och med att det är en oplanerad och oönskad graviditet så ringde jag för att boka läkartid för abort. Kvinnan jag pratade med sa då att det var "för tidigt" att boka in en tid samma vecka, och jag fick istället en tid nio dagar senare. Någon som vet varför det inte går att göra abort så tidigt i graviditeten? Vet inte hur man räknar graviditetens längd, men förra mensens första dag var 10/7. Positivt ÄL-test 19/7, negativt ÄL-test 20/7 (har kort follikulärfas).

Någon som vet varför det inte går (eller är tillåtet) att göra abort tidigt i graviditeten? I och med att jag har alla symptom så som illamående, molvärk, svullna bröst, konstant hungrig och allmänt hormonell så skulle förståelse för varför jag måste vänta hjälpa mig hålla ut den vecka som är kvar. Det enda jag kan tänka är att de ska ultraljuda för att utesluta utomkveds eller liknande.
  • Svar på tråden Varför vänta ("för tidigt" för abort)?
  • Anonym (myself)

Vet inte irktigt, men kan bara gissa att kanske vill man se i fal gravidideten avbryts själv - det är ju ganska vanligt med MF och det borde ju vara "lindrigare" om kroppen blir av med fostret själv än om man gör en abort. Men det är bara min teori.

• fjanten

Kanske inte fanns tider?

Så gissar jag att graviditeten måste bekräftas med ultraljud, vecka o.s.v., och det syns ingenting på ett ultraljud så tidigt som du är.

• Anonym (Frågvis)

I det här fallet så vet jag att det fanns tider samma vecka (Stockholm, och jag var öppen för att åka till vilket sjukhus som helst inom regionen), men som hon uttryckte det så var det "för tidigt" och hon jag pratade med hade förståelse för att jag inte ville vänta längre än nödvändigt.

• Anonym (Märkligt)

Tycker det låter märkligt faktiskt. Jag skulle ringa igen och fråga varför.

• Anonym (J)

Jag ringde och bokade abort samma dag jag väntade min mens och fått positivt på testet. Fick komma på undersökning samma dag och kunde få förta tabletten redan då men valde att tänka på de två dagar till.

Låter konstigt att du inte fick boka direkt.

Kanske ville de bara att du skulle ha tid att tänka?

• Anonym (Frågvis)

Jag kommer att fråga när jag har läkartiden på onsdag. I nuläget så är det inte lönt att ringa och be om att få framflyttad tid om möjligt, för det skulle som mest bli en skillnad på två dagar. Jag hoppas verkligen inte att "det är för tidigt" var sköterskans sätt att ge mig en påtvingad betänketid eller liknande, utan jag hoppas och tror fortfarande att det finns någon medicinsk anledning till varför jag har fått vänta med läkarbesöket. 

• Anonym (Bm)

Precis som du säger. Viktigt att veta att graviditeten sitter i livmodern. Det är för din egen säkerhets skull.

• Anonym (Frågvis)

Hade mitt läkarbesök idag (efter fem dagar av konstant illamående, så det var välkommet). Läkaren bekräftade graviditet och att graviditeten "satt där den skulle". Det var för tidigt och litet för att avgöra exakt hur långt gången jag är, men sköterskan sa 5+5.

Svaret på min egen fråga, och som även besvarades tidigare i tråden (tack!) är alltså att jag fick vänta för att läkare måste kunna bekräfta att det inte är ett utomkveds på ultraljud.

Tänker att jag skriver det tydligt här ifall någon annan än jag i framtiden googlar efter ett svar på denna fråga :)

• mari123

Min dotter gjorde en mkt tidig medicinsk abort och jag minns inte att ngn läkare var inblandad! Hon fick tala med en kurator innan vilket ju är jättebra om man behöver det. Jag var med henne hela dagen på sjukhuset för det tog några timmar innan allt var klart. 

• Anonym (Frågvis)

Det kanske skiljer sig mellan regioner? I Stockholm verkar det vara standard med VUL (vaginalt ultraljud), och en medicinsk abort sker över två tillfällen. Första tabletten tas vid läkarbesöket. Nästa omgång tabletter tas ca. 48h senare antingen hemma eller på sjukhus. Ni som har andra erfarenheter än mig får gärna skriva hur långt gångna ni eller era bekanta var, och var i Sverige.

• Anonym (An)

Ursäkta en nyfiken fråga, men varför tar man ägglossningstest om man inte vill bli gravid? Obs menar inte att ifrågasätta TS som inte behöver svara om hon inte vill. Är bara nyfiken, så någon annan kanske kan svara?

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (An) skrev 2020-08-19 21:24:26 följande:

Ursäkta en nyfiken fråga, men varför tar man ägglossningstest om man inte vill bli gravid? Obs menar inte att ifrågasätta TS som inte behöver svara om hon inte vill. Är bara nyfiken, så någon annan kanske kan svara?

Kan inte svara för ts, men man kan ju göra det som preventivmedel. Detta har jag gjort. Du tempar och tar temp för att föra in i en app som sedan räknar ut när du kan ha sex utan att riskera att bli gravid. Något som naturligtvis då kan bli fel om ägglossningen sedan kommer för tidigt en månad.

Själv har jag bara använt det som skydd under perioder i livet då det inte hade varit jordens undergång att bli gravid
  • Anonym (Frågvis)

I mitt fall kombinerade jag tempning/säkra perioder/ÄL-test med kondom. Det har fungerat fläckfritt i tre års tid och den här månaden använde vi kondom 16 dagar runt ägglossningen. Sköterskan misstänkte att det positiva ÄL-testet var felaktigt och att jag hade ÄL senare än vad jag trott, vilket i kombination med att en kondom sprack fem dagar efter det positiva ÄL-testet är orsaken till graviditeten. Appen gav mig röda dagar fram till 26/7 och vi använde kondom hela tiden, så det är att kondomen sprack som är största boven i dramat.

Jag kommer att sätta in en hormonspiral eftersom att jag inte längre vågar lita på kondomer.

TLDR: Använde temperaturmätning/kondom sen innan. Gravid pga. Eventuellt falskt positivt ÄL-test, och sprucken kondom.

Svar på tråden Varför vänta ("för tidigt" för abort)?