• Oklart19

    Vilket namn gillar ni?

    Hej,

    Tillökning inom snar framtid då vi väntar en flicka. Vi har otroligt svårt att välja rätt namn för oss precis som många andra. Vi har dock tre stycken namn vi kommit ner till som vi båda har tycke för vilket är följande:

    Chloe/Chloé
    Fint, kort och internationellt namn som är lite ovanligt men samtidigt inte "påhittat". Relativt lätt att säga och förstå samt att det klingar med mitt utländska efternamn.
    Minus är väl hur man ska stava det då vi vill ha ett uttal likt Chloii

    Bianca
    Italienskt namn som ändå låter lite svenskt. Inte super vanligt men heller inte för ovanligt. Lätt att säga och förstå. 
    Minuset med detta namn som jag har svårt att släppa är att det är lätt att associera med den där Ingrosso som förekommer titt som tätt i pressarna. Vet inte om jag är lite fjantig här eller skulle även ni få upp henne i huvudet om ni springer på en Bianca?

    Noomi
    Relativt kort och enkelt som vi tycker klingar bra i munnen.

    Skulle vara intressant att höra andras tankar kring dessa namn. 

    Notera att det är ett utländskt efternamn och inte ett vanligt "Svensson" namn det ska matcha.

    Tack för era synpunkter!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn gillar ni?
  • Barbro45

    Jag skulle här föredra Bianca, de andra namnen är också utmärkta. Din fundering om det alltför mycket skulle förknippas med den för dagen kända Bianca Ingrosso, kan du släppa. Om några år så finns det inte många som kommer ihåg henne.
    Chloe, är ett namn som ofta uttalas Klo av dem som inte träffat på det tidigare, din dotter/ni kommer att få informera om hur namnet ska uttalas.
    Noomi, skulle göra att man försöker få med båda oo när man ska säga namnet, lite samma problem där som med Chloe.
    Men man lär sig snabbt hur personen föredrar att namnet ska uttalas. Det blir kanske lite förvirring det gånger någon behöver skriva ner namnet, man får bokstavera, ofta ett par gånger. En erfarenhet som jag gjort som har ett namn som inte uttalas som det stavas.
    Grattis till er dotter. Mitt personliga favoritnamn är Ingrid.

  • fluu

    Jag röstar för Bianca. Det är vackert och enkelt att uttala och stava. Chloe finns i tusen olika uttals- och stavningsvarianter. Noomi gillar jag bara inte största allmänhet. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nimzay

    Noomi och Bianca, gillar jag bäst, Chloé är väl också fint men lär nog kanske bli lite krångligt med uttal och så tänker jag. Röstade på Noomi för tycker det är ett rätt fint namn.

  • Bunny on speed

    Jag har jättesvårt för Noomi. Chloe tycker jag inte blir så bra i Sverige. Bäst är Bianca. Eller kanske Blanca?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • trollhona

    Noomi av de tre. Enkelt att säga, stava och fungerar på fler språk.

    Chloe, Zoe och liknande namn har jag svårt för just pga av att uttalet inte följer svenska stavningsregler. Nu säger du att du har ett utländskt efternamn men ändå, inte någon favvo hos mig..
    Bianca, tänker på Ingrosso. Förhoppningsvis kanske hon försvinner från media någon gång. Annars kan jag tipsa om BLANKA istället, efter drottningen.

  • Kusinen

    Du menar alltså att ni jnte vill att Chloe ska uttalas med ett K-ljud i början? I så fall tror jag att det blir för krångligt och att ni kommer störaer för mycket. Jag har aldeig hört namnet utan K-ljud och tror att merparten kommer uttala det med K. Så då tror jag inte att man kan säga att uttalet är lätt.

    Bianca pch Noomi är betydligt lättare.

Svar på tråden Vilket namn gillar ni?