• StorstadsPappan

    Hand hygien - hur gör ni?

    Hej,

    blir galen. Hur får man sin 4 åring till att tvätta händerna, speciellt i dessa COVID tider? 
    Det verkar omöjligt att få henne att stå där i 30 sekunder. Har testat med ramsor / sång (fick tips om detta från förskolan) men det funkade bara i ett tag.
    Finns det några tricks på hur man gör det utan att behöva övervaka henne.
    Hur gör ni?

    alla tips välkomna

  • Svar på tråden Hand hygien - hur gör ni?
  • Anonym (..)

    En 4-åring måste man övervaka, inte svårare än så.

  • Anonym (..)
    StorstadsPappan skrev 2020-08-14 14:03:56 följande:

    Ja men det går ju fint på förskolan utan övervakning.

    Så ja fast nä till det du säger.


    Eller så säger de bara att barnen tvättar i 30 sek utan övervakning, hur kan de veta det om de inte kollar? Om det är viktigare att slippa vara med och kolla än att handtvätten blir av, be my guest liksom.

    Som vanligt gäller att barn gör som du gör, inte som du säger, tvätta händerna tillsammans.
  • poppe2020

    Hej,

    Jag upplever precis samma sak som dig med min 5 och 7 åring, blir tokig på att jag behöver tjata hela tiden för att säkerställa att de tvättar händerna. Har tyvärr inga tips men är i stort behov av det. Hoppas någon annan kan dela med sig!

    /Lycka till från en annan förälder som kämpar på 

  • legomum

    Har alltid att när vi kommer hem att vi tvättar händerna med tvål och vatten. Just nu har vi en två med mandeldoft som luktar godis så det är ju bra. Grabbarna gillar lukta godis hehe.
    Mina är snart 7 och de behöver inte övervakas längre, de kan det där nu. Däremot gillar de att fuska så de blir tillbakaskickade och tvätta ordentligt.

    När de var 4 år så var det bara att vara med, gilla läget helt enkelt. Du kan ju vara med och tvätta dina händer på samma gång, tävla om vem som får ihop mest lödder.

  • syntharen

    Övervaka helt enkelt, passa på att tvätta dina egna händer samtidigt. Jag hjälper min snart 4-åring att tvätta sina händer, han gör lite själv och sedan ser jag till att göra det riktigt ordentligt. Så även med 1,5-åringen (och ibland 10-åringen som ibland har för bråttom ). Vi har dock ALLTID tvättat händerna när vi kommer hem så det är inget nytt.

  • Anonym (Svar på tal)
    StorstadsPappan skrev 2020-08-14 14:03:56 följande:

    Ja men det går ju fint på förskolan utan övervakning.
    Så ja fast nä till det du säger.


    Nä, fast ja. På förskolan lämnar de knappast barnen till att själva tvätta händerna för då händer det inte, inte på ett bra sätt iaf, så om de inte sett det kan de aldrig säga att det funkar där heller. En fyraåring kan inte förväntas tvätta ordentligt varken under corona eller annars om man inte tittar på och kanske hjälper dem.
  • hawthorne

    Varför funderar du ens på att hon ska klara av det själv?
    Det är ett litet barn du pratar om, inte en vuxen!

    Det finns bara ett enda sätt: att du som förälder förstår att det är ett litet barn du har att göra med. Ett barn som saknar den vuxnes alla insikter och kunskaper. Du tar ditt föräldraansvar och ser till att det blir gjort helt enkelt..

  • Anonym (MIN)

    Prata med barnet -förklara och förklara igen. Kort koncist men tydligt. Och ha som rutin: När vi kommer innanför dörren så tvättar vi händerna det första vi gör. osv.
    30 sek absolut men till en början kanske man kan nöja sig med att barnet iaf går in, tvättar med tvål och vatten och sedan kan man utöka osv.

    Har en 2,5 åring och en 4 åring. Aldrig varit problem med 4 åringen. Vi har förklarat att nu i dessa tider är det ännu viktigare med handhygien. Han påminner oss om vi inte går DIREKT raka vägen till toaletten för att tvätta händerna haha!
    Han är likadan på fsk. Tvättar sina händer innan måltid, efter han varit ute osv.

    2,5 åringen tar vi med oss helt enkelt eller så säger vi till honom att han går efter storebror och ställer sig på pallen och börjar så kommer vi och hjälper honom med tvålen. 
    Så om er 4 åring ej gör det självmant så gör det med barnet helt enkelt. Ingen diskussion. Bara gör så blir det slutligen en vana.

  • LFF
    StorstadsPappan skrev 2020-08-14 14:03:56 följande:

    Ja men det går ju fint på förskolan utan övervakning.
    Så ja fast nä till det du säger.


    När mina barn gick i förskolan stod alltid en vuxen med inne vid handfaten när de tvättade händerna. 
Svar på tråden Hand hygien - hur gör ni?