• Anonym (Mamma)

Tips på "skräckfilmer" för barn

Hej!

Jag har en son på 8 år som, precis som sin mamma, älskar skräck och det läskiga och allt som har med det att göra!

Han vill gärna se läskiga filmer men de som är mer rekommenderade för barn (t.ex. nightmare before christmas, ghostbusters, gremlins etc) är han helt ointresserad av och tycker de är tråkiga. Han har lagt ribban högt, hans högsta dröm är att se jurassic park-filmerna och liknande men jag tycker att det är lite väl för en 8-åring. Efterlyser tips på nån film som ligger typ mittemellan, finns det någon som har något förslag? :)

• Svar på tråden Tips på "skräckfilmer" för barn
  • smulpaj01

Coraline tycker jag är lite läskig, men kanske inte direkt en skräckfilm. Såg den med min son när han var 8.

• Anonym (Mamma)
    smulpaj01 skrev 2020-08-14 14:53:39 följande:

Coraline tycker jag är lite läskig, men kanske inte direkt en skräckfilm. Såg den med min son när han var 8.

Har funderat på den men han är inte så entusiastisk. Ska försöka med den, den verkar vara bra!

Han vill liksom se jason-filmerna, jurassic park osv, på den nivån är det. Och är såååå besviken på sin ålder! :)
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (...) skrev 2020-08-14 15:03:54 följande:

Jumanji?

Den började vi kolla på, men han var inte så imponerad, gick och spelade xbox efter ett tag
  • Anonym (Q)
    smulpaj01 skrev 2020-08-14 14:53:39 följande:

Min 9-åriga brorsdotter kissade i byxorna av rädsla när vi såg den tillsammans. Jag tyckte den var läskig med.
  • Anonym (Handen för)

När jag var liten och såg på film med mammma lade hon handen för mina ögon när det kom en opassande scen. Du skulle kunna göra likadant.

Annars har vi the blob från 80.

Finns ju filmer från 80 som i dag skulle kunna vara " barnvänliga " Christine bilen som mördar kanske kan vara något.

• Anonym (Pia)

Allt med Roald Dahl är läskigt !

• Pope Joan II

Jurassic Park kan han väl se? Be honom titta bort om det är något du tycker är för mycket, finns väl något huvud som bits av om jag minns rätt men i övrigt så är det ju inte skräck på det sättet som är mer krävande att stå ut med och sedan bearbeta. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Q) skrev 2020-08-14 16:13:29 följande:

Min 9-åriga brorsdotter kissade i byxorna av rädsla när vi såg den tillsammans. Jag tyckte den var läskig med.

Ska göra ett försök med den, jag tycker den verkar bra!
  • Anonym (Mamma)
    Pope Joan II skrev 2020-08-14 16:27:33 följande:

Jurassic Park kan han väl se? Be honom titta bort om det är något du tycker är för mycket, finns väl något huvud som bits av om jag minns rätt men i övrigt så är det ju inte skräck på det sättet som är mer krävande att stå ut med och sedan bearbeta. 

Hade inte tvekat att visa den om det inte var just scenerna med människor och djur som slits sönder, fick tips från någon annan att lägga handen för ögonen när det är för mycket, det var faktiskt en bra idé!
Svar på tråden Tips på "skräckfilmer" för barn