• Tiaran

    När är det dags för IVF?

    Hej allihopa,

    Som rubriken lyder undrar jag när ni tycker/tror det är dags att ta till IVF egentligen? Ni som genomgått det får gärna berätta lite hur många försök ni hade gjort innan själva, och om ni kanske önskar att ni påbörjat IVF tidigare tex?
    Eller ni som blivit gravida på lite fler försök - hur lång tid tog det för er?

    Jag och min man (jag 32 och han 43) har försökt att få barn nu snart ett år (är inne på 11 försöket nu). Barnverkstan börjar bli, och har egentligen hela tiden varit otroligt påfrestande då jag är så otålig som person...  Vi har redan gjort en utredning och de hittar inget fel på oss. Vår plan är att försöka åtminstone ett år själva, men kan man sedan påbörja IVF direkt eller är det för "tidigt" egentligen? Är jag bara för otålig? Helst vill man ju att det ska gå till på naturligt vis..

    Tack för ert engagemang på förhand Glad

  • Svar på tråden När är det dags för IVF?
  • Bunny on speed

    I vår region får man utredning efter ett år. De hittade inga fel på oss, då måste man försöka ett år till. Efter nästan de två åren, blev jag spontant gravid och fick missfall. Då måste man försöka ett år till...

    Detta ledde till att jag var 35 innan vi kom igång. Önskar vi kunnat köra efter ett år och sluppit all väntan.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Tiaran

    Tack för svar!

    Fy vad tråkigt att det skulle behöva ta så lång tid för er!
    Har ni fått ert barn nu via IVF tillslut eller hur ser det ut?

    I vår kommun får man med utredning efter 1 år, vi gjorde det privat dock tidigare. Men man får hjälp även om det inte är något fel dock, det har jag tagit reda på.
     
    Dock är det ca 8 månaders väntetid till landstingsfinansierad IVF här nu. Så det blir ju nästan ett år till då om man lägger på våra sista försökt.. 

    Där ligger egentligen vårt dilemma just nu - ska vi vänta in detta eller ska lägga ut direkt drygt 40tkr efter 12 försöket? Vi har egentligen inte de pengarna just nu ska tilläggas - men man kan delbetala. Och hur säkert är det egentligen att man är gravid via IVF? Argh.. så många frågor som snurrar i huvet gällande detta, man blir lite smått knäpp känner jag.. speciellt när nästan hela ens omgivning "råkar" bli gravida till höger och vänster bara de tittar på varann.. jag vet att det kan ta tid, men känner i princip ingen i min omgivning som fått kämpa.. 

  • Pimpinellan

    I din ålder skulle jag avvakta lite till. Ca 10% till blir gravida andra året de försöker- 80% första året. Resterande behöver oftast hjälp så efter  2 år tycker jag man ska fundera på allvar. Är kvinnan däremot äldre än 35 är det utredning efter ett halvår som gäller och de brukar rekommendera IVF ganska snart ifall de hittar fel. Är kön lång via regionen så finns ju privata kliniker. Oftast bättre bemötande där och mer utrymme för alternativa behandlingar och mediciner. Inom regionerna får man nämligen inte prova nåt som inte är 100% testat.

    75% får barn efter 3 IVF-försök.

  • Favolosa

    Jag är 36 och min man är 45. I maj hade vi försökt bli gravida i ett år och gjorde en utredning. Jag vet nu att man kan söka hjälp tidigare om man är över 35 år men kollade inte upp allt sånt innan vi redan försökt i ett år. Och vi kände oss egentligen aldrig så stressade över det hela.

    Utredningen visade att mina äggledare verkade vara blockerade. Läkaren sa att det troligtvis är så att jag inte kan bli gravid även om man inte kunde säga säkert. Vi bestämde där och då att köra på IVF. NU blev jag stressad!!!

    Vi ville inte vänta i 8-9 månader som just då var väntetiden genom landstinget så vi bestämde oss för att köra privat och har vi inte lyckats bli gravida (det är ju inte så att det alltid lyckas på första försök vid IVF) innan vi blir kallade till offentliga vården så får går vi över dit för att spara pengarna.

    Tre dagar innan första läkarbesöket för att planera IVF så plussade jag!!! Så vi avbokade IVF?en i sista minuten. Gjorde ett TUL privat i v 9+0 och det visade sig att jag var nästan tre veckor längre än beräknat. Jag var alltså redan gravid under fertilitetsutredningen Tänk om de spolat ut embryot vid undersökningen, hjälp!

    Och ändå hade jag en mens som vanligt en sista gång när jag alltså redan var gravid. Nu är jag i vecka 15+0 och väntar bara svar från NIPT innan vi kan andas ut.

    Hur länge ni vill vänta med IVF kan ni bara själva bestämma. Ett alternativ är ju att göra som vi tänkte och se till att få en remiss till landstinget och under tiden ni väntar göra ett försök hos en privat IVF-klinik. Ibland behövs ju som sagt fler försök.

    Jag var helt inställd på att gå igenom IVF och läste på i ämnet tills det kändes som jag var expert och till och med drömde om det. Nu är jag självklart glad att slippa gå igenom det. Att det blir på naturlig väg är såklart mer avslappnat men jag skulle inte tveka att göra IVF om det hade behövts.

    Lycka till!

  • Bunny on speed

    Jadå, när vi väl kom igång gick det fort! Väntar nummer 2 nu efter privat ivf (som också gick fort).


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Tiaran

    Tack för alla era svar!

    Vad skönt att höra att ni fick smått till sist och grattis till andra graviditeten @bunnyonspeed :) Hur många ivf försök gjorde ni innan det tog sig vardera gång föresten?

    Ja, det kan nog vara så och det är lite så jag tänker med @pimpinellan men det man är så rädd för är ju att det ska ta ännu  mer tid ..säg att man inte blir gravid efter det andra året med och sedan ska man påbörja ivf och så kanske inte det fungerar direkt heller.. ja å så har man helt plötsligt "slösat" massa tid.. Vad skulle det kunna vara för alternativa mediciner tänker du? Har gått på utredning privat med det var en ivf klinik så de enda alternativet de föreslog var ju ivf då om det ite tar sig om några månader. 

    Spännande att höra er historia @Favolo­sa å skönt att ni slapp ändå.. Hoppas det blir så att vi med plussar snart..  Jag hoppas ju verkligen nu på de sista försöken men är så rädd för att bli allt för deppig alltså man blir så himla nere varje gång det inte tar sig!

    Nu skulle jag haft ägglossning men den ger aldrig utslag heller!
    Vad tror ni om akupunktur och akupunktur medicin föresten? Har börjat med det..

  • Pimpinellan

    Vill ni göra IVF ganska snart så gör det för allt i världen. Glad  Då får det dock säkerligen bli privat. De är oftast mer öppna för lite andra metoder och mediciner runt IVF. Tex Trombyl som Falun körde med i flera år eller Perfalgan vid ÄP, eller Fragmin efteråt. Landstingsvård följer ett givet schema utlagt av staten och det finns inte utrymme för oliktänkande.

  • Sussna85

    Träffade en ny man för två år sedan,vi började försöken att få gemensamma barn i december-18. När  ca 10-11 månader hade gått började vi undersökningar privat där vi bor. Jag har barn sen förut så hälsovården hjälper oss inte,vi får betala allt själva.

    Alla prover var bra för oss båda,hittades inte någe fel jag är 34 år och han 30...
    Jag är tipp topp i både äggkvalitet och allt.

    Som en sista grej valde jag att göra en äggledarspolning i April-20. Visade sig att jag har fått totalt stopp i båda äggledare.
    Önskar nog att jag skulle ha gjort spolningen lite tidigare.

    Så för oss var det efter detta besked inget att vänta på, så nu sen April har vi gjort 2 ivf privat i Finland, ska påbörja tredje ivf försöket nu i slutet av Augusti {#emotions_dlg.flower}

    Nu fanns det ju ingen återvändo för oss, det var bara ivf som gällde och det vänta jag inte en sekund med att påbörja så fort jag fick beskedet om mina äggledare.
    Är som du t.s av naturen extremt otålig! De1 år och 4 månader av försök räckteSkrattande

  • Dhalia

    Hej, ni kan ju alltid ställa er i kö via landstinget så länge och bara fortsätta försöka själva under tiden, sen kan ni alltid bara välja privat om det skulle ta för lång tid :) jag hade definitivt gjort så. Vår remiss skickades in efter 1år och 8mån försök... nu är det nästan exakt 4 år sen vi började försöka och då var jag 26 år.

Svar på tråden När är det dags för IVF?