• Lilleplutt3000

    Otrimmad moped går för fort

    Hej!

    Jag har precis tagit AM-körkort och vill ut och åka men behöver verkligen hjälp först!

    Vi har två mopeder, en klass 1 och en klass 2. Har för mig att klass 1 mopeden är från 2007 och klass 2 från lite tidigare. Båda är helt otrimmade men jag har hört att de kan gå upp i högre hastighetn 45km/h respektive 25km/h. Får man då köra de eller är det olagligt?!

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Otrimmad moped går för fort
  • Forumdeltagaren

    Ja det får man. Om polisen reagerar på hastigheten så kollar dom att den inte är trimmad bara.

    Mopederna är typbesiktigade. Dom tillverkar först ett exemplar som då bara går i högsta tillåtna hastighet som besiktigas och blir "typgodkänt"och sedan tillverkas alla exakt på samma sätt och då är det ändå vanligt att dom går lite fortare.

    Tänk på att det måste vara rätt hjul och däck också för om omkretsen ändras så påverkas maxhastigheten. Större omkrets på drivhjulet ger högre toppfart.

  • MRAKas
    Steven01 skrev 2020-08-20 20:30:35 följande:

    Du lär ju mäta hastigheten med en gps, kanske går dom inte för fort?


    Precis, det är vanligt förekommande med "glädjemätare" på mopeder.

    För att svara på TS fråga, OM det verkligen är så att ingenting är ändrat eller manipulerat på något sätt så är det helt i sin ordning att använda mopeden trots att den KAN överstiga sina tekniska toppfart.
    Det är dock givetvis aldrig tillåtet att framföra fordonet fortare än tillåtet.

    Nu är jag så gammal att det som ungarna kallar mopeder idag är fullständigt främande för mig. 
    Något jag snappat upp är dock att det ev kan bli så att topphastigheten ökar när variatorn (alltså remmen i växellådan på en moped utan växlar) börjar bli riktigt utsliten och närmar sig haveri. Jag har hört om avvikelser upp mot 30-35% högre toppfart.
    Även på helt nya och helt omanipulerade mopeder så får man nog anse 10-20% avvikelse på toppfarten som "inom marginalerna".

    Om du pratar om större avvikelser än så, ja då har nog nån klåfingrig tonåring varit o pillat på nått.
  • Fragainte

    Kör själv en Eu-moped från 2005, ska gå i 45 men har kommit upp i 65. Så länge du inte kör för dåligt så kommer du inte bli stoppad.
    Klass 1 och 2 går fortare än vad dem "ska" gå.

Svar på tråden Otrimmad moped går för fort